Page 252 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 252
NTEM
A. Araştırmanın Amacı ve Önemi
Sürdürülebilir turizmin geliştirilmesinde turizm sektöründe yer alan kamu kurum kuruluşları
ile birlikte özel işletmeler de önemli rol oynamaktadır. Buradaki önem özellikle yatırım miktarının
yüksekliği, oluşturduğu istihdam imkânları, bölge halkına ve ekonomisine katkıları ve çevre
üzerindeki etkilerinden meydana gelmektedir. Tüm bu özellik ve etkileri bünyesinde bulunduran
turizm işletmelerinin sürdürülebilir turizme bakış açısı, turizm sektörünün sürdürülebilir gelişimi
açısından göz ardı edilmemesi gereken bir husustur.
Bu araştırmada, turizm sektörünün baş aktörleri olan otel işletmeleri ve seyahat acentaları
yöneticilerinin yerel bazda sürdürülebilir turizme ilişkin tutumlarını ölçmek amaçlanmıştır. Turizm
hareketlerinden doğrudan kazanç elde eden turizm işletmelerinin bakış açısının irdelenmesi ve analiz
edilmesi sürdürülebilir turizm gelişimi için gereklidir. Elde edilen bulgular yerel tabanda sürdürülebilir
turizme katkı sağlaması bakımından önem teşkil etmektedir. Araştırma amacı doğrultusunda
geliştirilen hipotezler şunlardır;
H1: Yöneticilerin sürdürülebilir turizm algılarında cinsiyete göre anlamlı farklılık
göstermektedir.
H2: Yöneticilerin sürdürülebilir turizm algılarında daha önceden turizm eğitimi alıp
almadıklarına göre anlamlı farklılık göstermektedir.
H3: Yöneticilerin sürdürülebilir turizm algılarında çalıştıkları işletme türüne göre anlamlı
farklılık göstermektedir.
B. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi
Araştırmanın evrenini Erzincan il merkezinde faaliyet gösteren turizm işletme ve belediye
belgeli otel işletmeleriyle seyahat acentaları oluşturmaktadır. Erzincan il kültür ve turizm
müdürlüğünden alınan veriler doğrultusunda Erzincan Merkezde faaliyet gösteren toplam 8 Turizm
işletme belgeli otel işletmesi ile, Erzincan belediyesi web sayfasından alınan verilere göre toplam 12
belediye belgeli otel işletmesi (www.erzincan.bel.tr, 2015), toplamda 20 adet otel işletmesi
bulunmaktadır. TÜRSAB 2015 verilerine göre Erzincan merkezinde toplam 15 seyahat acentası
(www.tursab.org.tr, 2015) bulunmaktadır. Bu acentalardan 2’si merkezi Erzincan olan şube oldukları
için araştırma kapsamından çıkarılmıştır.
Araştırma evreni oluşturulurken diğer turizm işletmeleri (yiyecek-içecek işletmeleri, hediyelik
eşya işletmeleri, ulaştırma işletmeleri, rehberlik hizmetleri gibi) kapsam dışı tutulmuştur. Bunun
nedeni, bu işletmelerin turizm faaliyetleri içerisinde henüz yer alamamasından kaynaklanmaktadır.
Araştırmada evrenin tamamına ulaşılmaya çalışmış, turizm işletme belgeli otel işletmelerinin
7’sine, belediye belgeli otel işletmelerinin 10’una ulaşılarak toplam 17 anket uygulatılmıştır. Seyahat
acentalarının 10’una anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Diğer işletmeler anketi cevaplamayı
reddetmiştir. Anketlerin geri dönüş oranı yaklaşık % 82 şeklinde gerçekleşmiştir.
238
A. Araştırmanın Amacı ve Önemi
Sürdürülebilir turizmin geliştirilmesinde turizm sektöründe yer alan kamu kurum kuruluşları
ile birlikte özel işletmeler de önemli rol oynamaktadır. Buradaki önem özellikle yatırım miktarının
yüksekliği, oluşturduğu istihdam imkânları, bölge halkına ve ekonomisine katkıları ve çevre
üzerindeki etkilerinden meydana gelmektedir. Tüm bu özellik ve etkileri bünyesinde bulunduran
turizm işletmelerinin sürdürülebilir turizme bakış açısı, turizm sektörünün sürdürülebilir gelişimi
açısından göz ardı edilmemesi gereken bir husustur.
Bu araştırmada, turizm sektörünün baş aktörleri olan otel işletmeleri ve seyahat acentaları
yöneticilerinin yerel bazda sürdürülebilir turizme ilişkin tutumlarını ölçmek amaçlanmıştır. Turizm
hareketlerinden doğrudan kazanç elde eden turizm işletmelerinin bakış açısının irdelenmesi ve analiz
edilmesi sürdürülebilir turizm gelişimi için gereklidir. Elde edilen bulgular yerel tabanda sürdürülebilir
turizme katkı sağlaması bakımından önem teşkil etmektedir. Araştırma amacı doğrultusunda
geliştirilen hipotezler şunlardır;
H1: Yöneticilerin sürdürülebilir turizm algılarında cinsiyete göre anlamlı farklılık
göstermektedir.
H2: Yöneticilerin sürdürülebilir turizm algılarında daha önceden turizm eğitimi alıp
almadıklarına göre anlamlı farklılık göstermektedir.
H3: Yöneticilerin sürdürülebilir turizm algılarında çalıştıkları işletme türüne göre anlamlı
farklılık göstermektedir.
B. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi
Araştırmanın evrenini Erzincan il merkezinde faaliyet gösteren turizm işletme ve belediye
belgeli otel işletmeleriyle seyahat acentaları oluşturmaktadır. Erzincan il kültür ve turizm
müdürlüğünden alınan veriler doğrultusunda Erzincan Merkezde faaliyet gösteren toplam 8 Turizm
işletme belgeli otel işletmesi ile, Erzincan belediyesi web sayfasından alınan verilere göre toplam 12
belediye belgeli otel işletmesi (www.erzincan.bel.tr, 2015), toplamda 20 adet otel işletmesi
bulunmaktadır. TÜRSAB 2015 verilerine göre Erzincan merkezinde toplam 15 seyahat acentası
(www.tursab.org.tr, 2015) bulunmaktadır. Bu acentalardan 2’si merkezi Erzincan olan şube oldukları
için araştırma kapsamından çıkarılmıştır.
Araştırma evreni oluşturulurken diğer turizm işletmeleri (yiyecek-içecek işletmeleri, hediyelik
eşya işletmeleri, ulaştırma işletmeleri, rehberlik hizmetleri gibi) kapsam dışı tutulmuştur. Bunun
nedeni, bu işletmelerin turizm faaliyetleri içerisinde henüz yer alamamasından kaynaklanmaktadır.
Araştırmada evrenin tamamına ulaşılmaya çalışmış, turizm işletme belgeli otel işletmelerinin
7’sine, belediye belgeli otel işletmelerinin 10’una ulaşılarak toplam 17 anket uygulatılmıştır. Seyahat
acentalarının 10’una anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Diğer işletmeler anketi cevaplamayı
reddetmiştir. Anketlerin geri dönüş oranı yaklaşık % 82 şeklinde gerçekleşmiştir.
238