Page 590 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 590
RĠġ
Denizyolu taĢımacılığı, özellikle 1900’lü yılların baĢından ikinci dünya savaĢının sonuna
kadar olan dönemde, havayolu taĢımacılığından önce büyük önem taĢımaktaydı. Ġngiliz adaları ile
Japonya adaları arasındaki bağlantıyı sağlamada dünyada yapılan tek taĢımacılık sektörüydü (YaĢar
2012: 414). Deniz turizmi içinde değerlendirilen kruvaziyer gemilerle yolcu taĢımacılığı, ilk kez
Albert Balin tarafından 1890 yılında gerçekleĢtirilmiĢtir. O yıllarda, yolcu ve yük gemileri arasında
tam bir uzmanlaĢma olmadığından, bu yöntem dünyada büyük ilgi yaratmamıĢtı (www.kuto.org.tr).
1930 yılında, kruvaziyer seferlere devlet desteği sağlayan Almanya sayesinde kruvaziyer turizmi çok
büyük bir geliĢme göstermiĢtir. 1950’li yıllarda kıtalar arası hava taĢımacılığının ön plana çıkmasıyla
Atlantik’te yolcu taĢımacılığına yönelik düzenlenmiĢ gemiler iĢ yapamaz hale gelmiĢlerdir. Bu durum
karĢısında gemi Ģirketleri, yeni bir pazar oluĢturmak zorunda kalmıĢ ve gemilerin, gezi ve tatil amaçlı
kullanılması fikrinin geliĢmesiyle kurvaziyer turlar oluĢmuĢtur (Çayır, 2008: 12). Ġnsanların denizlerle
olan bu uzun serüveni, günümüzde dünyasında kruvaziyer turizminin önemini ve pazar payını her
geçen gün arttırmaktadır (Çimenoğlu, 2011: 4).
Dünya’da ve ülkemizdeki turizm sektöründe değiĢen talepler ve farklı destinasyon arayıĢları
ile beraber uluslararası turizmden daha fazla pay alma yarıĢı, kruvaziyer turizmine olan ilgiyi de
beraberinde getirmiĢtir. Gemi içerisinde ve limanlarda yapılan harcamalar, bu doğrultuda ortaya çıkan
gelir arttırıcı ekonomik geliĢmeler, kruvaziyer turizminin gelir getirici büyük bir alt sektör olduğunu
iĢaret etmektedir.
Doğal güzellikleri ve tarihi değerleriyle turizmde önemli bir yer tutan Doğu Karadeniz
Bölgesi’nde bulunan Ģehirlerin tamamına yakınının liman Ģehri olması nedeniyle, bu turizm türü
açısından oldukça zengin potansiyele sahip bir bölgedir. Trabzon ili de son yıllarda bölge içinde
kruvaziyer turizm kapsamında önemli geliĢmelerin yaĢandığı merkezlerden biri konumuna gelmiĢtir.
Trabzon ilinde kruvaziyer turizminin bölgeye katkısını attırma istekleri de, bu konuda yapılan
çalıĢmaları günden güne arttırmaktadır. Bu çalıĢmada Trabzon’daki kruvaziyer turizminin önemini
ortaya koymak amacıyla literatür taraması yapılmıĢ, Trabzon Bölgesel Rehberler Odası BaĢkanı Taner
Demirbulut ve Alport Trabzon Liman ĠĢletmeciliği Genel Müdür Asistanı Hakan Eskici ile telefonla
görüĢme tekniği kullanılarak Trabzon ili kruvaziyer turizmin ekonomik, sosyo-kültürel ve çevresel
etkileri değerlendirilmiĢ ve Trabzon ili kruvaziyer turizm potansiyelinin geliĢtirilmesi konusunda
önerilerde bulunulmuĢtur. Literatür taraması sonucunda konuyla ilgili çalıĢma sayısının azlığının yanı
sıra mevcut çalıĢmaların daha çok liman raporları Ģeklinde olduğu dikkat çekmektedir. Trabzon ilinde
kruvaziyer turizmiyle ilgili yapılmıĢ çalıĢmaya rastlanmamıĢ olması nedeniyle de, bu çalıĢmanın
literatüre ve sektöre katkı sağlayacağı düĢünülmektedir.
Kruvaziyer Turizm Kavramı
576
Denizyolu taĢımacılığı, özellikle 1900’lü yılların baĢından ikinci dünya savaĢının sonuna
kadar olan dönemde, havayolu taĢımacılığından önce büyük önem taĢımaktaydı. Ġngiliz adaları ile
Japonya adaları arasındaki bağlantıyı sağlamada dünyada yapılan tek taĢımacılık sektörüydü (YaĢar
2012: 414). Deniz turizmi içinde değerlendirilen kruvaziyer gemilerle yolcu taĢımacılığı, ilk kez
Albert Balin tarafından 1890 yılında gerçekleĢtirilmiĢtir. O yıllarda, yolcu ve yük gemileri arasında
tam bir uzmanlaĢma olmadığından, bu yöntem dünyada büyük ilgi yaratmamıĢtı (www.kuto.org.tr).
1930 yılında, kruvaziyer seferlere devlet desteği sağlayan Almanya sayesinde kruvaziyer turizmi çok
büyük bir geliĢme göstermiĢtir. 1950’li yıllarda kıtalar arası hava taĢımacılığının ön plana çıkmasıyla
Atlantik’te yolcu taĢımacılığına yönelik düzenlenmiĢ gemiler iĢ yapamaz hale gelmiĢlerdir. Bu durum
karĢısında gemi Ģirketleri, yeni bir pazar oluĢturmak zorunda kalmıĢ ve gemilerin, gezi ve tatil amaçlı
kullanılması fikrinin geliĢmesiyle kurvaziyer turlar oluĢmuĢtur (Çayır, 2008: 12). Ġnsanların denizlerle
olan bu uzun serüveni, günümüzde dünyasında kruvaziyer turizminin önemini ve pazar payını her
geçen gün arttırmaktadır (Çimenoğlu, 2011: 4).
Dünya’da ve ülkemizdeki turizm sektöründe değiĢen talepler ve farklı destinasyon arayıĢları
ile beraber uluslararası turizmden daha fazla pay alma yarıĢı, kruvaziyer turizmine olan ilgiyi de
beraberinde getirmiĢtir. Gemi içerisinde ve limanlarda yapılan harcamalar, bu doğrultuda ortaya çıkan
gelir arttırıcı ekonomik geliĢmeler, kruvaziyer turizminin gelir getirici büyük bir alt sektör olduğunu
iĢaret etmektedir.
Doğal güzellikleri ve tarihi değerleriyle turizmde önemli bir yer tutan Doğu Karadeniz
Bölgesi’nde bulunan Ģehirlerin tamamına yakınının liman Ģehri olması nedeniyle, bu turizm türü
açısından oldukça zengin potansiyele sahip bir bölgedir. Trabzon ili de son yıllarda bölge içinde
kruvaziyer turizm kapsamında önemli geliĢmelerin yaĢandığı merkezlerden biri konumuna gelmiĢtir.
Trabzon ilinde kruvaziyer turizminin bölgeye katkısını attırma istekleri de, bu konuda yapılan
çalıĢmaları günden güne arttırmaktadır. Bu çalıĢmada Trabzon’daki kruvaziyer turizminin önemini
ortaya koymak amacıyla literatür taraması yapılmıĢ, Trabzon Bölgesel Rehberler Odası BaĢkanı Taner
Demirbulut ve Alport Trabzon Liman ĠĢletmeciliği Genel Müdür Asistanı Hakan Eskici ile telefonla
görüĢme tekniği kullanılarak Trabzon ili kruvaziyer turizmin ekonomik, sosyo-kültürel ve çevresel
etkileri değerlendirilmiĢ ve Trabzon ili kruvaziyer turizm potansiyelinin geliĢtirilmesi konusunda
önerilerde bulunulmuĢtur. Literatür taraması sonucunda konuyla ilgili çalıĢma sayısının azlığının yanı
sıra mevcut çalıĢmaların daha çok liman raporları Ģeklinde olduğu dikkat çekmektedir. Trabzon ilinde
kruvaziyer turizmiyle ilgili yapılmıĢ çalıĢmaya rastlanmamıĢ olması nedeniyle de, bu çalıĢmanın
literatüre ve sektöre katkı sağlayacağı düĢünülmektedir.
Kruvaziyer Turizm Kavramı
576