Page 594 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 594
buna bağlı olarak harcama yapmalarını sağlayacak tanıtım, bilgilendirme ve görsel materyal
desteğinin sağlanmasına yönelik herhangi bir çabanın harcanmadığı gözlemlenmiĢtir.
(Bu bölüm Trabzon Bölgesel Rehberler Odası BaĢkanı Taner Demirbulut ile yapılan görüĢmeden
alınmıĢtır).
Sosyo-Kültürel Etkileri
Turizm, kültürel etkileĢime sebep olan bir faaliyet olup insanların seyahatleri ve konaklamaları
sırasında kurulan iliĢkiler sonucunda farklı sosyal ve kültürel yapılara sahip toplumlar arasında bilgi
alıĢveriĢi yaĢanmaktadır. Turizm, bireylerin dünya görüĢünü ve farklı ülke vatandaĢları ile ilgili
düĢüncelerini etkileyen sosyal bir olgudur. Turist olarak baĢka ülkelere seyahat eden insanlar, o ülke
insanlarını çeĢitli yönlerden etkilediği gibi onlardan da önemli ölçüde etkilenmektedir. Fakat ne yazık
ki bu etkileĢim, her zaman pozitif yönde olmayabilmektedir.
Kruvaziyer turlarla gelen yolcuların, yerel halk ile etkileĢimleri ve yerel kültür ile ilgili
adaptasyon sorunu yaĢayıp yaĢamayacağı konusu, kruvaziyer turizminin bölgede yaratmıĢ olduğu
sosyo-kültürel etki açısından önemli bir noktadır (Klein 2011: 113). Diğer önemli bir nokta ise,
kruvaziyer turizmin yerel halkı olumsuz yönde etkilemesinin yanı sıra kruvaziyer gemiler aracılığıyla
gelen yolcu ziyaretleri ile bölgedeki suç oranını da arttırmasıdır. Belize’de bir otel yöneticisi cadde
boyunca yürürken fuhuĢ ve uyuĢturucu ticaretinin yapıldığına Ģahit olmuĢtur ve bu konuyla ilgili
olarak güvenlik önlemleri alınması gerektiğini önemle vurgulamıĢtır (Harboring Tourism, 2013: 82).
BaĢka bir araĢtırmada yerel halkın kamu ortak alanlarını turistlerle paylaĢmak istemedikleri tespit
edilmiĢtir. Yerel bölge sakinleri buna gerekçe olarak, turistlerin gece geç saatlere kadar alkol tüketip
gürültü yarattıklarını göstermiĢlerdir (Kerswill, 2013: 14).
Klein’e (2011)’e göre, bir bölgenin yaĢam kalitesi ziyaretçi hacminden direkt olarak
etkilenmektedir. Sürdürülebilir Turizm BirleĢmiĢ Milletler Komitesi, bir adanın sosyal taĢıma
kapasitesi olduğunu, kalabalık ile birlikte yaĢam maliyetini arttığını, trafik sıkıĢıklığı ve gürültü
kirliliği meydana geldiğini rapor etmektedir.
Kruvaziyer limanına gelen turistler genellikle 50 yaĢ ve üstünde yer almaktadır. Gelen kitlenin
çoğunluğunun Avrupa görgüsünü barındıran bir kitle olması ve Trabzon’a gelen kruvaziyer gemi
sayısının ve gelen yolcu sayısının az olmasından dolayı, sosyo-kültürel anlamda bir sıkıntının
yaĢanmayacağı söylenebilir. Bunun yanında Trabzon’a gelen gemilerin çoğunlukla sabah 06:00 akĢam
18:00 saatlerinde limanda durması gelen turistlerin bir günlük süre için gelmeleri bu olumsuzlukların
önündeki en büyük engeldir.
(Bu bölüm Alport Trabzon Liman ĠĢletmeciliği Genel Müdür Asistanı Hakan Eskici ile yapılan
görüĢmeden alınmıĢtır).
Çevresel Etkileri
580
desteğinin sağlanmasına yönelik herhangi bir çabanın harcanmadığı gözlemlenmiĢtir.
(Bu bölüm Trabzon Bölgesel Rehberler Odası BaĢkanı Taner Demirbulut ile yapılan görüĢmeden
alınmıĢtır).
Sosyo-Kültürel Etkileri
Turizm, kültürel etkileĢime sebep olan bir faaliyet olup insanların seyahatleri ve konaklamaları
sırasında kurulan iliĢkiler sonucunda farklı sosyal ve kültürel yapılara sahip toplumlar arasında bilgi
alıĢveriĢi yaĢanmaktadır. Turizm, bireylerin dünya görüĢünü ve farklı ülke vatandaĢları ile ilgili
düĢüncelerini etkileyen sosyal bir olgudur. Turist olarak baĢka ülkelere seyahat eden insanlar, o ülke
insanlarını çeĢitli yönlerden etkilediği gibi onlardan da önemli ölçüde etkilenmektedir. Fakat ne yazık
ki bu etkileĢim, her zaman pozitif yönde olmayabilmektedir.
Kruvaziyer turlarla gelen yolcuların, yerel halk ile etkileĢimleri ve yerel kültür ile ilgili
adaptasyon sorunu yaĢayıp yaĢamayacağı konusu, kruvaziyer turizminin bölgede yaratmıĢ olduğu
sosyo-kültürel etki açısından önemli bir noktadır (Klein 2011: 113). Diğer önemli bir nokta ise,
kruvaziyer turizmin yerel halkı olumsuz yönde etkilemesinin yanı sıra kruvaziyer gemiler aracılığıyla
gelen yolcu ziyaretleri ile bölgedeki suç oranını da arttırmasıdır. Belize’de bir otel yöneticisi cadde
boyunca yürürken fuhuĢ ve uyuĢturucu ticaretinin yapıldığına Ģahit olmuĢtur ve bu konuyla ilgili
olarak güvenlik önlemleri alınması gerektiğini önemle vurgulamıĢtır (Harboring Tourism, 2013: 82).
BaĢka bir araĢtırmada yerel halkın kamu ortak alanlarını turistlerle paylaĢmak istemedikleri tespit
edilmiĢtir. Yerel bölge sakinleri buna gerekçe olarak, turistlerin gece geç saatlere kadar alkol tüketip
gürültü yarattıklarını göstermiĢlerdir (Kerswill, 2013: 14).
Klein’e (2011)’e göre, bir bölgenin yaĢam kalitesi ziyaretçi hacminden direkt olarak
etkilenmektedir. Sürdürülebilir Turizm BirleĢmiĢ Milletler Komitesi, bir adanın sosyal taĢıma
kapasitesi olduğunu, kalabalık ile birlikte yaĢam maliyetini arttığını, trafik sıkıĢıklığı ve gürültü
kirliliği meydana geldiğini rapor etmektedir.
Kruvaziyer limanına gelen turistler genellikle 50 yaĢ ve üstünde yer almaktadır. Gelen kitlenin
çoğunluğunun Avrupa görgüsünü barındıran bir kitle olması ve Trabzon’a gelen kruvaziyer gemi
sayısının ve gelen yolcu sayısının az olmasından dolayı, sosyo-kültürel anlamda bir sıkıntının
yaĢanmayacağı söylenebilir. Bunun yanında Trabzon’a gelen gemilerin çoğunlukla sabah 06:00 akĢam
18:00 saatlerinde limanda durması gelen turistlerin bir günlük süre için gelmeleri bu olumsuzlukların
önündeki en büyük engeldir.
(Bu bölüm Alport Trabzon Liman ĠĢletmeciliği Genel Müdür Asistanı Hakan Eskici ile yapılan
görüĢmeden alınmıĢtır).
Çevresel Etkileri
580