Page 599 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 599
MUTFAK KÜLTÜRÜNÜN TURĠZM ÜRÜNÜ OLARAK KULLANIM ETKĠNLĠĞĠNĠN
ĠNCELENMESĠ: AYDER TURĠZM MERKEZĠ ÖRNEĞĠ

Nazım ÇOKĠġLER1
Ali TÜRKER2

ÖZET
DeğiĢen turizm anlayıĢı içinde, gidilen bölgenin mutfak kültürü, otantik bir deneyim arayıĢında olan turistler için önemli bir
tercih nedeni haline gelmiĢtir. Doğu Karadeniz Bölgesi, mutfak kültürü açısından yöreye özgü pek çok farklı yemek çeĢidine
sahip olmakla birlikte, bunların sadece bir kısmı yörenin turizm faaliyetleri içerisinde yer bulabilmektedir. ÇalıĢmanın temel
amacı mutfak kültürünün turizm ürünü olarak kullanım etkinliğinin incelenmesi ve sunumunda yaĢanan eksikliklerin tespit
edilmesidir. ÇalıĢmanın araĢtırma alanı olarak Rize‟nin ÇamlıhemĢin ilçesine bağlı Ayder Turizm Merkezi seçilmiĢtir.
AraĢtırmada nitel araĢtırma yöntemlerinden görüĢme ve içerik analizi yöntemlerine baĢvurulmuĢtur. Bu bağlamda, yörede
faaliyet gösteren restoranların yöneticileriyle görüĢülmüĢ ve menüleri içerik analizine tabii tutulmuĢtur. AraĢtırma
sonuçlarına göre yörede faaliyet gösteren restoran yöneticileri mutfak kültürünün turizm amaçlı kullanımının öneminin
yeterince farkında olmadıkları görülmüĢtür. Ayrıca, turist sayısındaki artıĢa bağlı olarak, yöresel mutfağın sunumunda
yozlaĢmalar yaĢandığı tespit edilmiĢtir

Anahtar Kelimeler: Mutfak Kültürü, SOKÜM, Kültürel Yozlaşma, Ayder

THE EFFICIENCY ANALYSIS OF THE USE OF CUISINE CULTURE
AS TOURISM PRODUCT: A CASE OF AYDER TOURISM CENTER

ABSTRACT
With the changing tourism perception, cuisine culture of a destination has become an important factor of preference among
the tourists who are in search of an authentic experience. Although Black Sea Region has many different kinds of meals
unique to the region in terms of cuisine, only some part of them may find a place in tourism activities of the region. The main
purpose of the study is to investigate the effectiveness of cuisine culture as a touristic product and to determine the
deficiencies in the presentation. Ayder Tourism Center has been chosen as research area in the district of ÇamlıhemĢin in
Rize, Interview and content analysis of the qualitative research methods have been applied. In this respect, managers of the
restaurants operating at the region have been interviewed and their menus have been put to content analysis. According to
research findings, it has been observed that restaurant managers do not recognize the importance of the use of cuisine culture
on tourism purpose and depending on increase in tourist numbers; cultural degeneration has been observed at the presentation
of regional cuisine as well.

Key Words: Cuisine Culture, ICH, Cultural Degeneration, Ayder

1Yrd. Doç. Dr., Ġzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi, Turizm Fakültesi, cokisler@hotmail.com aturker@mu.edu.tr
2Öğr.Gör. Dr., Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Ortaca Meslek Yüksekokulu,
585
   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603   604