Page 683 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 683
ih ve kültürel mirasın her geçen gün bir parçasının yok edilmesine ve tahribatına tanık olmaktayız
( URL:3, URL:4 )
Kültürel, doğal değerleri ve mirasları barındıran alanlarda yatırım ve turizm faaliyeti yürütmek
için öncelikle; kültür turizmi, kırsal turizm (yayla Turizmi), eko turizm yapılmaya uygun (coğrafik,
ekolojik, kültürel ve sosyal uygunluk) alanların ve sahip oldukları değerlerin tespiti, haritalandırılması
ve planlanması gereği vardır. Turistin görmek istediği yerlere ait doğal güzellikler, tarihi eserler,
sosyal etkinlikler, ulaĢım ve barınma olanakları vs. ile ilgili bilgiler geleneksel olarak basılı haritalar,
broĢürler, kataloglar, kitaplar, gazeteler, daha önce aynı yeri ziyaret etmiĢ olanların verdiği bilgiler de
geleneksel bilgi dağıtımında kullanılmaktadır. Günümüzde iseturistler daha çok Coğrafi Bilgi Sistemi
(CBS) temelli dijital haritalar ve web tabanlı Turist Bilgi Sistemleri (TBS) aracılığı ile aradıkları
bilgilere basit ve hızlı bir biçimde eriĢebilmektedir (Asri vd. 2010:152)
Turistik cazibe değeri taĢıyan alan ve değerlerin bir tanıtım ve sunumu iyi yapılmıĢ olsa dahi,
cezbedici özgünlüğünü kaybetmiĢ, yapısal ve kültürel olarak bozulmuĢ alanlarda sürdürülebilir turizm
yapılması mümkün değildir.
Doğu Karadeniz ve Doğu Anadolu‟yu birbirine bağlayan coğrafik koridor görevi gören
GümüĢhane, marka değeri olan pek çok ekolojik (fauna, flora, biyoçeĢitlilik), jeolojik ve tarihi-
kültürel yapıyı bünyesinde barındırır. Ancak, günceluygulamalar irdelendiğinde, ilin turizminin
Karaca Mağarası özelinde olduğu gibi tekil tanıtım ve pazarlamaya dayalı olduğu görülür. Turizmin
sürdürülebilirliği için, marka ve cazibe değeri olan yapı ve alanların, havza bazlı, koruma temelli
kültür ve ekoturizm yaklaĢımıyla, ortak akla ve karar vermeye dayalı bütüncül planlanma ve
tanıtımının yapılmasına ihtiyaç vardır. Turizm açısından marka değerlerin tespiti ve planlanmasında
havzaların temel alınması, turistlerin kalıĢ süresini ve ekonomik getiriyi arttıracaktır.
Çevreye duyarlı, sosyal sorumluluk bilincine sahip turizmde, kapsamlı çalıĢmaların
yürütülmesi amacıyla, kamu kesimi ile birlikte sektör temsilcileri, yerel kanaat önderleri, medya ve
sivil toplum örgütlerinin katılımcı ve iĢbirlikçi planlama ile eĢgüdümlü olarak çalıĢması daha hızlı
sonuç alınması ve toplumsal oto kontrol sağlanması ve hesap verebilirlik adına önemlidir. (Ataöv,
2007:142 )
GümüĢhane ilinde havza bazlı turizm planlamasına uygun cazibe merkezlerinden bazıları;
Karaca Mağarasının içerisinde bulunduğu Kurum (Gorom,Kromni) Havzası (tarihi yerleĢimler,
kaleler, tarihi Ġpek yolu güzergâhları, mağaralar, maden ocakları vd.); Santa-Yagmurdere Havzası
(Santa yerleĢimi, antik ipek yolu, TaĢköprü, Yağmurdere ve Kostandağı çevresi); GümüĢhane Eski
Kent Havzası (EskiĢehir, Canca Kalesi, Dörtkonak Göller ve fosil yatakları) ; YeĢilırmak Havzası
(Tomara ġelalesi, Çakırkaya Kilisesi, Seydibaba Selçuklu Mezarlığı veNamazgâhı, Satala Antik
kenti); Zigana Dağı Havzası ( Zigana geçidi- Köyü, Limni Gölü, Kervan Yolu, Seçuklu Kervansarayı,
Hızır Ġlyas Manastırı, Karaca Mağarası, ormanlar, yaylalar vd.).
Bu çalıĢmada, doğa ve kültür turizmi kapsamında önemli bir potansiyele sahip ve bu potansiyel
kısmen Karaca Mağarası ve Ġmera Manastırı ile değerlendirilen Kurum Vadisi ( Gorom-Kromni)
669
( URL:3, URL:4 )
Kültürel, doğal değerleri ve mirasları barındıran alanlarda yatırım ve turizm faaliyeti yürütmek
için öncelikle; kültür turizmi, kırsal turizm (yayla Turizmi), eko turizm yapılmaya uygun (coğrafik,
ekolojik, kültürel ve sosyal uygunluk) alanların ve sahip oldukları değerlerin tespiti, haritalandırılması
ve planlanması gereği vardır. Turistin görmek istediği yerlere ait doğal güzellikler, tarihi eserler,
sosyal etkinlikler, ulaĢım ve barınma olanakları vs. ile ilgili bilgiler geleneksel olarak basılı haritalar,
broĢürler, kataloglar, kitaplar, gazeteler, daha önce aynı yeri ziyaret etmiĢ olanların verdiği bilgiler de
geleneksel bilgi dağıtımında kullanılmaktadır. Günümüzde iseturistler daha çok Coğrafi Bilgi Sistemi
(CBS) temelli dijital haritalar ve web tabanlı Turist Bilgi Sistemleri (TBS) aracılığı ile aradıkları
bilgilere basit ve hızlı bir biçimde eriĢebilmektedir (Asri vd. 2010:152)
Turistik cazibe değeri taĢıyan alan ve değerlerin bir tanıtım ve sunumu iyi yapılmıĢ olsa dahi,
cezbedici özgünlüğünü kaybetmiĢ, yapısal ve kültürel olarak bozulmuĢ alanlarda sürdürülebilir turizm
yapılması mümkün değildir.
Doğu Karadeniz ve Doğu Anadolu‟yu birbirine bağlayan coğrafik koridor görevi gören
GümüĢhane, marka değeri olan pek çok ekolojik (fauna, flora, biyoçeĢitlilik), jeolojik ve tarihi-
kültürel yapıyı bünyesinde barındırır. Ancak, günceluygulamalar irdelendiğinde, ilin turizminin
Karaca Mağarası özelinde olduğu gibi tekil tanıtım ve pazarlamaya dayalı olduğu görülür. Turizmin
sürdürülebilirliği için, marka ve cazibe değeri olan yapı ve alanların, havza bazlı, koruma temelli
kültür ve ekoturizm yaklaĢımıyla, ortak akla ve karar vermeye dayalı bütüncül planlanma ve
tanıtımının yapılmasına ihtiyaç vardır. Turizm açısından marka değerlerin tespiti ve planlanmasında
havzaların temel alınması, turistlerin kalıĢ süresini ve ekonomik getiriyi arttıracaktır.
Çevreye duyarlı, sosyal sorumluluk bilincine sahip turizmde, kapsamlı çalıĢmaların
yürütülmesi amacıyla, kamu kesimi ile birlikte sektör temsilcileri, yerel kanaat önderleri, medya ve
sivil toplum örgütlerinin katılımcı ve iĢbirlikçi planlama ile eĢgüdümlü olarak çalıĢması daha hızlı
sonuç alınması ve toplumsal oto kontrol sağlanması ve hesap verebilirlik adına önemlidir. (Ataöv,
2007:142 )
GümüĢhane ilinde havza bazlı turizm planlamasına uygun cazibe merkezlerinden bazıları;
Karaca Mağarasının içerisinde bulunduğu Kurum (Gorom,Kromni) Havzası (tarihi yerleĢimler,
kaleler, tarihi Ġpek yolu güzergâhları, mağaralar, maden ocakları vd.); Santa-Yagmurdere Havzası
(Santa yerleĢimi, antik ipek yolu, TaĢköprü, Yağmurdere ve Kostandağı çevresi); GümüĢhane Eski
Kent Havzası (EskiĢehir, Canca Kalesi, Dörtkonak Göller ve fosil yatakları) ; YeĢilırmak Havzası
(Tomara ġelalesi, Çakırkaya Kilisesi, Seydibaba Selçuklu Mezarlığı veNamazgâhı, Satala Antik
kenti); Zigana Dağı Havzası ( Zigana geçidi- Köyü, Limni Gölü, Kervan Yolu, Seçuklu Kervansarayı,
Hızır Ġlyas Manastırı, Karaca Mağarası, ormanlar, yaylalar vd.).
Bu çalıĢmada, doğa ve kültür turizmi kapsamında önemli bir potansiyele sahip ve bu potansiyel
kısmen Karaca Mağarası ve Ġmera Manastırı ile değerlendirilen Kurum Vadisi ( Gorom-Kromni)
669