Page 681 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 681
GÜMÜŞHANE TURİZMİ İÇİN HAVZA BAZLI SÜRDÜRÜLEBİLİR, BÜTÜNLEŞİK
PLANLAMA YAKLAŞIMI: KURUM (KROMNİ) HAVZASI

CoĢkun ERÜZ1
Güler ERÜZ2

Selçuk ERBAġ3
Raif KANDEMĠR4
ÖZET
Doğu Karadeniz‟i Doğu Anadolu‟ya bağlayan, turizm için marka değeri olan pek çok ekolojik, jeolojik ve tarihi-kültürel
alana sahip olan GümüĢhane de turizm, Karaca Mağarası gibi tekil tanıtım ve pazarlamaya dayalıdır. Sürdürülebilir turizm
için; marka ve cazibe değeri olan yapı ve alanların, havza bazlı, koruma temelli, kültür ve ekoturizm yaklaĢımıyla bütüncül
planlanma ve tanıtımına ihtiyaç vardır. Bu yaklaĢım, turistlerin kalıĢ süresini ve ekonomik getiriyi arttıracaktır. Ġlin önemli
cazibe merkezlerine örnek; Karaca Mağarasının içerisinde bulunduğu Kurum (Gorom-Kromni) Havzası; YeĢilırmak (Satala-
Tomara) Havzası; Artebel-Gavurdağı Havzası verilebilir. Bu çalıĢmada, il turizminin lokomotifi, çok sayıda doğal ve tarihi
varlığa sahip Kurum Havzası irdelenmiĢtir. YaklaĢık 30km uzunluğa sahip bu havzada; endemik türler, orman, yayla, kayalık
ekosistemleri yanında 10dan fazla mağara ve kaya tırmanıĢ alanları, kanyon, peri bacaları vb. jeositlerede sahiptir. Havza;
tarihi Ġpek ve kervan Yolları, maden Ocakları, 12 cami, 2 manastır, 70 ten fazla kilise, 80 civarında tarihi ev ve konak. 4
kemer köprü, 10 dan dan fazla anıtsal çeĢme vd. kültür varlığına sahiptir.

Anahtar Kelimeler: Gümüşhane, Havza bazlı planlama, Kurum(Kromni) Vadisi, kültür ve ekolojik turizm

ABSTRACT
Gumushane is a geographical and cultural corridor between Eastern Black Sea and Eastern Anatolia. Region is hosting
many geological and historical-cultural areas which brand value for ecotourism (fauna, flora, biodiversity) and cultural
tourism. When examined current practices, , tourism appears to be based on individual asset promotion and marketing such
as Karaca Cave of the province. Effective and sustainable tourism for GümüĢhane; brand value and charm of the assets and
the watershed-based areas should be plannned , as conservation-based culture and ecotourism approach. Determination of
brand value in terms of tourism will increase the length of stay of tourists and economic returns. Some of the City's major
attractions are the Karaca Cave (chrome) Basin; Santa (Yanbolu) -Yağmurder Basin; YeĢilırmak (Satala-Tomara ) Basin;
Zigana Mountain Basin; Artebel-Gavur Dağı mountain basin etc. In this study, The Kurum Valley which has many natural
and historical value and important tourism potential of the basin have been analyzed. this basin, with approximately 30 km
in length, has endemic species, ecosystems of forests, pastures and rocks, potential geosites such as caves and rock climbing
areas and canyons. The basin has also routes of the ancient Silk Road caravans, mines, 12 mosques, 2 monasteries, more
than 70 churches, historic mansions and about 70 houes. 4 arch bridges, more than 10 monumental fountains etc.

Key words : Gümüşhane, Valley based planning, Kurum(Kromni) Valley, Culture and echo tourism

1 Yrd Dr. Karadeniz Teknik Üniversitesi, coskuneruz@gmail.com
2 Dr. Mimar, Karadeniz Teknik Üniversitesi,

3 ArĢ. Gör. Karadeniz Teknik Üniversitesi,
4 Doç. Dr. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.

667
   676   677   678   679   680   681   682   683   684   685   686