Page 677 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 677
5. Ġpek Yolu rotalarından Trabzon-GümüĢhane-Bayburt hattının ikincisi Antik çağdan
günümüze kesintisiz olarak kullanılan 1400lerde Marko Polonun geçtiği ve 19. Ve 20. Yüzyılda
çağın tekniğine ve araç geçiĢine uygun olarak yeniden yapılan Zigana yoludur. Doğu Karadeniz in
2000m ile yaz kıĢ ulaĢıma imkân sağlayan tek geçidi olan Zigana geçidinden geçen ve Trabzon-
Maçka-Hamsiköy-Zigana Geçidi-Zigana Köyü-Torul-GümüĢhane ( ya da Zigana geçidi-Ġkisu-
GümüĢhane)-Bayburt güzergâhının kullanıldığı bu yol, kısmi değiĢikliklerle, günümüzde de
Trabzon-Ġran transit yolu olarak aktif olarak kullanılmaktadır. (Ģekil 7)

Şekil 7. Marko Polo Yolu Olarak ta Bilinen Zigana Güzergahları

(Google Earth Version 7.1.2.2041, Polo,2014)

Bölgede Ġncelenen tarihi yol güzergâhları dıĢında, iller ve ilçeler arasında ve köylerden
yaylalara ulaĢımı sağlayan ve kırsal Turizm, Kültür ve Eko Turizm kapsamında değerlendirilecek çok
sayıda yol bulunmaktadır. Ġncelenen rotalar uluslararası düzeyde bilinen ve ilgi çeken rotalar olmaları
dolaysı ile Kültür Yolu kapsamında öncelikli olarak irdelenmiĢtir.

İRDELEME VE SONUÇ
Trabzon-GümüĢhane-Bayburt arasında bulunan tarihi yollar, dünyada bilinen ve merak edilen

yollar olması dolaysı ile Kültür Yolları olma potansiyeli yüksek ve de bölgenin tanıtımı ve turizmi için
çok önemli yollardır. Bu yollar deniz kıyısından baĢlayıp, Trabzon ve diğer kıyı kentleri ile birlikte
Maçka‟dan, GümüĢhane merkez ve Torul, Kelkit ilçelerinden ve Bayburt merkez ve Aydıntepe
ilçelerinden geçmektedir. Aynı Ģekilde kent merkezleri harici yol güzergâhlarında pek çok tarihi
yerleĢim, yayla ve doğal ve kültürel varlık bulunmaktadır. Tarihi yolların turizm planlaması bölgede
kültür, doğa, kırsal vb turizm çeĢitleri ile birlikte geçtikleri alanlarda bütüncül planlama yapılmasını
sağlama, illerin ortak planlama yapma ve turizm aktivitesi gerçekleĢtirmesini sağlama potansiyeline
sahiptir. Ancak turizm planlaması; uluslararası, ulusal, bölgesel ve yerel anlamda gerekli olduğu kadar
dikkatle ve özenle ele alınması gereken hassas bir konudur ( Anonim 2007,35-38). Bu konuda
Özdemir (2006: 2) in; turizm, toplumsal refah ve geliĢme bakımından önemli bir potansiyele sahip
olmasına karĢın, aynı zamanda kendi kaynaklarını yok edebilecek bir potansiyele de sahiptir öngörüsü
kesinlikle dikkate alınmalıdır. Planlama ve uygulamada sürdürülebilir, bütünleĢik ve ortak planlama

663
   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681   682