Page 674 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 674
ltürel ve tarihi boyutları olan, doğru bir planlama ve uygulama ile bölgede doğa, kültür turizmine
ve sürdürülebilir turizme katkı sağlayabilecek potansiyele sahiptir.

YAPILAN ÇALIŞMALAR
Bu çalıĢma iki aĢamada gerçekleĢtirilmiĢtir. Birinci aĢamada Trabzon-GümüĢhane-Bayburt

bölgesinde antik çağdan bugüne kullanılan tarihi yollara ait bilgi ve belge derlenerek, tarihi haritalar
ve seyyah raporlarında belirtilen yolların geçtiği güzergâhlar incelenmiĢtir. Elde edilen bilgi ve
belgeler kullanılarak Kültür Yolu olabilecek tarihi yol güzergâhlarda yerinde tespit çalıĢmaları yapılıp,
bilgi teknolojileri destekli haritaları çıkarılarak belgelendirilmiĢtir.

Tarihi yolların antik çağdan günümüze denize ulaĢtığı Trabzon Limanı ve Sürmene (Araklı)
limanları , Doğu Anadolu, Ortadoğu ve Orta Asya‟nın denize, Ġstanbul ve Avrupa‟ya açılan önemli
kapılar idi. Bu limanlardan, Anadolu ve Orta Asya‟ ya ordu ve kervanların ulaĢabilmesi için Trabzon-
GümüĢhane ve Bayburt arasında coğrafik ve iklimsel Ģartlara göre uygun güzergâhlardan geçen yollar
inĢa edilmiĢ ve kullanılmıĢtır. Bölgede ticaret, güvenlik ve ulaĢım için kullanılmıĢ olan ve Kültür Yolu
ve sürdürülebilir kültür ve eko turizm rotası olabilecek en önemli güzergâhlar belirlenmiĢtir.
Belirlenen güzergâhlar ġekil 1 de verilmiĢ ve aĢağıda açıklanmıĢtır.

Şekil 1: Trabzon-Gümüşhane den Geçen tarihi Yolların Güzergahları

(Google Earth Version 7.1.2.2041)

Antik çağdan 20. Yüzyıla kadar kullanılan tarihi yollar, sahip oldukları değerler ve geçtikleri
güzergâhlar aĢağıda verilmiĢtir.

1. Bölgede bulunan tarihi güzergâhlardan en eski ve bilineni MÖ 401 de paralı Yunan
askerlerinin, komutan ve tarihçi Ksenofon komutasında, Trabzon limanına ulaĢmak için kullandıkları
ve ANABASĠS olarak adlandırılan seyahatin güzergâhıdır (Onbinlerin Yolu). Anabasis Güzergâhı;
Bayburt-Aydıntepe (Hart)-Salmankas-Yağmurdere-TaĢköprü-Maçka-Trabzon hattından geçer (ġekil
2,3 ). Trabzon a ulaĢan en kısa yollardan olan bu güzergâh Maçka-TaĢköprü arasında güzergâh
değiĢiklikleri olmakla birlikte 19. Yüzyıla kadar, kervanlar tarafından aktif olarak kullanılmıĢtır.
Güzergâh üzerinde tarihi yol dıĢında, kaleler, köprüler, yerleĢim yerleri bulunmaktadır.

660
   669   670   671   672   673   674   675   676   677   678   679