Page 676 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 676
3. Karadeniz Limanlarından Bayburt‟a ulaĢan en kısa ve rahat yol güzergâhı olan ve Evliya
Çelebi Seyahatnamesinde belirtilen, 1. Dünya savaĢında Kars a askeri malzeme taĢınmasında
Trabzon-Erzurum-Kars yoluna alternatif olarak kullanılması düĢünülen ve 1970 e kadar katırcı yolu
olarak taĢımacılıkta aktif olarak kullanılan, Sürmene(Araklı)-ÇavuĢlu-Kava Düzü-AğaçbaĢı
Bataklığı-Madur Dağı-AĢot geçidi- limonsuyu-Aydıntepe- Bayburt Kervan Yolu güzergâhı
(ġekil.5). Bu güzergâhta Turizm amaçlı kullanılmaya uygun, kaleler, 12 civarında cami ve kilise,
100 den fazla tarihi konak, güzergahın 7 farklı noktasında 10-12 tarihi han yapısı , Dede Korkut
hikayelerine ve Evliya Çelebi Seyahatnamesi ne konu olmuĢ olan Türkiye‟nin en büyük yüksek
rakım bataklığı (AğaçbaĢı Bataklığı Doğal Sit alanı) mevcuttur (Bilgin, 1990; 31,URL:8)
Şekil 5. Sürmen(Araklı)-Bayburt Kervan Yolu Güzergâhı
(Google Earth Version 7.1.2.2041, Donekian,1892)
4. Ġpek Yolu rotaları; Tarihi ipek yolu ve sonraki dönemlerde Trabzon-Erzurum-Tebriz
güzergâhı olarak kullanılan ve mevsime ve döneme göre değiĢiklik gösteren Trabzon-GümüĢhane-
Bayburt ya da Trabzon-Bayburt hattının birincisi Maçka dan dan sonra üç kola sahipti. a) Trabzon-
Maçka- Larhan- Ġsrafil Hanları- ( ya da Hocamezarı rotası)- Kolat Boğazı- UğurtaĢı köyü Bozbent
geçidi-Mescitli- GümüĢhane-Bayburt rotası b) Maçka- Larhan-Kolat- Hanzarya geçidi-Kurum-Ġmera
tarihi yerleĢimleri-GümüĢhane-Bayburt güzergahı, c) üçüncü kol Maçka- TaĢköprü- Yağmurdere-
Salmankas (Balahor)-Aydıntepe-Bayburt rotası idi (Hülagü ve Bolat, 2012;5) . Bu rotalar üzerinde
pekçok kale, köprü, tarihi yerleĢim, yayla, orman vd. doğal ve kültürel değer bulunmaktadır.
Şekil 6. Trabzon-Maçka- Kolat, Hanzarya ve Salmankas Geçitleri Bayburt Güzergâhları (Google
Earth Version 7.1.2.2041,wikipedia)
662
Çelebi Seyahatnamesinde belirtilen, 1. Dünya savaĢında Kars a askeri malzeme taĢınmasında
Trabzon-Erzurum-Kars yoluna alternatif olarak kullanılması düĢünülen ve 1970 e kadar katırcı yolu
olarak taĢımacılıkta aktif olarak kullanılan, Sürmene(Araklı)-ÇavuĢlu-Kava Düzü-AğaçbaĢı
Bataklığı-Madur Dağı-AĢot geçidi- limonsuyu-Aydıntepe- Bayburt Kervan Yolu güzergâhı
(ġekil.5). Bu güzergâhta Turizm amaçlı kullanılmaya uygun, kaleler, 12 civarında cami ve kilise,
100 den fazla tarihi konak, güzergahın 7 farklı noktasında 10-12 tarihi han yapısı , Dede Korkut
hikayelerine ve Evliya Çelebi Seyahatnamesi ne konu olmuĢ olan Türkiye‟nin en büyük yüksek
rakım bataklığı (AğaçbaĢı Bataklığı Doğal Sit alanı) mevcuttur (Bilgin, 1990; 31,URL:8)
Şekil 5. Sürmen(Araklı)-Bayburt Kervan Yolu Güzergâhı
(Google Earth Version 7.1.2.2041, Donekian,1892)
4. Ġpek Yolu rotaları; Tarihi ipek yolu ve sonraki dönemlerde Trabzon-Erzurum-Tebriz
güzergâhı olarak kullanılan ve mevsime ve döneme göre değiĢiklik gösteren Trabzon-GümüĢhane-
Bayburt ya da Trabzon-Bayburt hattının birincisi Maçka dan dan sonra üç kola sahipti. a) Trabzon-
Maçka- Larhan- Ġsrafil Hanları- ( ya da Hocamezarı rotası)- Kolat Boğazı- UğurtaĢı köyü Bozbent
geçidi-Mescitli- GümüĢhane-Bayburt rotası b) Maçka- Larhan-Kolat- Hanzarya geçidi-Kurum-Ġmera
tarihi yerleĢimleri-GümüĢhane-Bayburt güzergahı, c) üçüncü kol Maçka- TaĢköprü- Yağmurdere-
Salmankas (Balahor)-Aydıntepe-Bayburt rotası idi (Hülagü ve Bolat, 2012;5) . Bu rotalar üzerinde
pekçok kale, köprü, tarihi yerleĢim, yayla, orman vd. doğal ve kültürel değer bulunmaktadır.
Şekil 6. Trabzon-Maçka- Kolat, Hanzarya ve Salmankas Geçitleri Bayburt Güzergâhları (Google
Earth Version 7.1.2.2041,wikipedia)
662