Page 185 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 185
lıĢanı açığı mevcut olup yetiĢmiĢ insan kaynağı oldukça sınırlıdır. TR90 Bölgesi‟nin turistik
cazibesi, son yıllarda geleneksel kitle turizmine alternatif bir yeĢil hat olarak yükselmektedir.
Doğu Karadeniz Turizm Master Planı‟nda, Bölge yaylaları etrafında Ģekillendirilen “yeĢil
turizm” inisiyatifinin, Bölge‟de kırsal kalkınma göstergeleri ve tersine göç üzerinde etkili olması
beklenmektedir. Bölge coğrafi yapısı ve doğal zenginlikleriyle yayla turizmi, kıĢ turizmi, kruvaziyer
(yat) turizm, kamp ve karavan turizmi, doğa yürüyüĢü, rafting ve kano, jeep safari, kuĢ gözlemi,
yamaç paraĢütü, avcılık, atlı doğa yürüyüĢü ve dağ tırmanıĢı gibi turistik alanlarda uzmanlaĢma ve
rekabet gücü edinecek kapasiteye sahiptir. Bölge bazı kısıtlılıklara rağmen turizm pazarını yurtiçinde
olduğu ve özellikle Körfez ülkelerinde de olmak üzere yurt dıĢında büyütme eğilimindedir.
Tablo 2‟de görüldüğü gibi, TR90 Bölgesi‟ne gelen turistlerin büyük çoğunluğu Trabzon‟a
gelmektedir. Sümela Manastırı ve Uzungöl gibi önemli turistik merkezlerin Trabzon‟da bulunması ve
Bölge‟ye son yıllarda özellikle inanç turizmi amaçlı gelen turist sayısının artmıĢ olması nedeniyle
Trabzon‟un Bölge içerisinde önemli bir turizm destinasyonu olarak tanınması kaçınılmazdır. Bunun
yanı sıra Bölge‟ye ulaĢımda sıklıkla kullanılan havayolu olanağının Trabzon‟daki mevcudiyeti,
Trabzon‟a gelen turist sayısında Bölge‟deki diğer illere nazaran önemli bir fark yaratmaktadır.
Tablo.2: TR90 Bölgesi Ġllerine Gelen Yerli ve Yabancı Turist Sayıları (2012)
ARTVĠN GÜMÜġHANE RĠZE GĠRESUN TRABZON ORDU TR90
YERLĠ 317.620 102.633 524.021 631.195 2.133.956 217.403 3.926.828
YABANCI 42.111 4.401 61.675 33.382 450.935 14.052 606.556
TOPLAM 359.731 107.034 585.696 664.577 2.584.891 231.455 4.533.384
Kaynak: DOKA TR90 Bölge Planı
Bölge dıĢ turizminde gelen yabancı turist sayıları bakımından Trabzon ilk sırada, Rize ise
ikinci sırada yer almaktadır. Yabancı turist sayıları iller bazında değerlendirildiğinde; Bölge‟ye gelen
turistlerin çoğunlukla Trabzon‟da Sümela Manastırı ve Uzungöl; Rize‟de Ayder Yaylası gibi belirli
turizm merkezlerine geldikleri bilinmektedir. Artvin ise yabancı turistler tarafından özellikle eko
turizm ve doğa turizmi amaçlı tercih edilmektedir.
Doğu Karadeniz Turizm Master Planı‟nda (2010) değinildiği üzere genel itibariyle TR90
Bölgesi‟nde turizm faaliyetleri gezme ve görmeye dayalı turizm Ģeklinde ilerlemekte ve Bölge içi
ulaĢım altyapısının yetersizliği nedeniyle turizm faaliyetleri genellikle Sümela, Ayder ve Uzungöl
civarında yoğunlaĢmaktadır.
III. Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı’nın (DOKA) Turizmle Ġlgili Stratejik Planına
ĠliĢkin Bulgular
TR90 Bölge Plan‟ında (2014-2023), ekonomisi yenilikçi ve rekabetçi, kır-kent bütünlüğünü
sağlayarak sosyal refah ve yaĢam kalitesini geliĢtirmiĢ, yaĢanabilir mekânlar, sürdürülebilir bir çevre
ve yüksek insan kalitesine sahip Doğu Karadeniz” hedeflenmiĢtir. Bu hedefler yolunda TR90 Bölgesi
için dört ana eksen altında 20 amaç ve 80 strateji belirlenmiĢtir. Tablo 3‟te yer alan stratejilerden 9
tanesi turizm sektörünün geliĢi ile ilgilidir.
171
cazibesi, son yıllarda geleneksel kitle turizmine alternatif bir yeĢil hat olarak yükselmektedir.
Doğu Karadeniz Turizm Master Planı‟nda, Bölge yaylaları etrafında Ģekillendirilen “yeĢil
turizm” inisiyatifinin, Bölge‟de kırsal kalkınma göstergeleri ve tersine göç üzerinde etkili olması
beklenmektedir. Bölge coğrafi yapısı ve doğal zenginlikleriyle yayla turizmi, kıĢ turizmi, kruvaziyer
(yat) turizm, kamp ve karavan turizmi, doğa yürüyüĢü, rafting ve kano, jeep safari, kuĢ gözlemi,
yamaç paraĢütü, avcılık, atlı doğa yürüyüĢü ve dağ tırmanıĢı gibi turistik alanlarda uzmanlaĢma ve
rekabet gücü edinecek kapasiteye sahiptir. Bölge bazı kısıtlılıklara rağmen turizm pazarını yurtiçinde
olduğu ve özellikle Körfez ülkelerinde de olmak üzere yurt dıĢında büyütme eğilimindedir.
Tablo 2‟de görüldüğü gibi, TR90 Bölgesi‟ne gelen turistlerin büyük çoğunluğu Trabzon‟a
gelmektedir. Sümela Manastırı ve Uzungöl gibi önemli turistik merkezlerin Trabzon‟da bulunması ve
Bölge‟ye son yıllarda özellikle inanç turizmi amaçlı gelen turist sayısının artmıĢ olması nedeniyle
Trabzon‟un Bölge içerisinde önemli bir turizm destinasyonu olarak tanınması kaçınılmazdır. Bunun
yanı sıra Bölge‟ye ulaĢımda sıklıkla kullanılan havayolu olanağının Trabzon‟daki mevcudiyeti,
Trabzon‟a gelen turist sayısında Bölge‟deki diğer illere nazaran önemli bir fark yaratmaktadır.
Tablo.2: TR90 Bölgesi Ġllerine Gelen Yerli ve Yabancı Turist Sayıları (2012)
ARTVĠN GÜMÜġHANE RĠZE GĠRESUN TRABZON ORDU TR90
YERLĠ 317.620 102.633 524.021 631.195 2.133.956 217.403 3.926.828
YABANCI 42.111 4.401 61.675 33.382 450.935 14.052 606.556
TOPLAM 359.731 107.034 585.696 664.577 2.584.891 231.455 4.533.384
Kaynak: DOKA TR90 Bölge Planı
Bölge dıĢ turizminde gelen yabancı turist sayıları bakımından Trabzon ilk sırada, Rize ise
ikinci sırada yer almaktadır. Yabancı turist sayıları iller bazında değerlendirildiğinde; Bölge‟ye gelen
turistlerin çoğunlukla Trabzon‟da Sümela Manastırı ve Uzungöl; Rize‟de Ayder Yaylası gibi belirli
turizm merkezlerine geldikleri bilinmektedir. Artvin ise yabancı turistler tarafından özellikle eko
turizm ve doğa turizmi amaçlı tercih edilmektedir.
Doğu Karadeniz Turizm Master Planı‟nda (2010) değinildiği üzere genel itibariyle TR90
Bölgesi‟nde turizm faaliyetleri gezme ve görmeye dayalı turizm Ģeklinde ilerlemekte ve Bölge içi
ulaĢım altyapısının yetersizliği nedeniyle turizm faaliyetleri genellikle Sümela, Ayder ve Uzungöl
civarında yoğunlaĢmaktadır.
III. Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı’nın (DOKA) Turizmle Ġlgili Stratejik Planına
ĠliĢkin Bulgular
TR90 Bölge Plan‟ında (2014-2023), ekonomisi yenilikçi ve rekabetçi, kır-kent bütünlüğünü
sağlayarak sosyal refah ve yaĢam kalitesini geliĢtirmiĢ, yaĢanabilir mekânlar, sürdürülebilir bir çevre
ve yüksek insan kalitesine sahip Doğu Karadeniz” hedeflenmiĢtir. Bu hedefler yolunda TR90 Bölgesi
için dört ana eksen altında 20 amaç ve 80 strateji belirlenmiĢtir. Tablo 3‟te yer alan stratejilerden 9
tanesi turizm sektörünün geliĢi ile ilgilidir.
171