Page 188 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 188
-Bölgenin turizm amaçlı değerlendirilebilecek çok zengin doğal ve kültürel zenginliğe sahip
olmasına rağmen mevcut turizm faaliyetlerinin Trabzon Sümela Manastırı, Uzungöl ve Rize Ayder
Yaylası gibi belirli noktalarda yoğunlaĢtığı görülmektedir.

-Yine elde edilen bir diğer sonuçta, turizmin yaz aylarında yoğunlaĢmasına karĢın diğer
aylarda doluluk oranlarının düĢük olduğu görülmüĢtür. Ayrıca bölgede konaklama iĢletmeleri doğu
batı yönlü Karadeniz Sahil Yolu üzerinde bulunan merkezlerde yoğunlaĢmıĢ kırsal bölgelerde ulaĢım
ve konaklama alt yapısının yetersiz olduğu görülmüĢtür. Bu sonuç Kızılırmak, Kaya ve ġiĢik (2014)
tarafından kırsal turizm açısından Doğu Karadeniz Bölgesi‟nde konaklama iĢletmelerinin incelendiği
çalıĢma sonuçlarıyla da örtüĢmektedir.

DOKA tarafından hazırlanan turizme yönelik stratejiler incelendiğinde; alternatif turizm
faaliyetlerini geliĢtirmek ve YeĢil Yayla Koridoru Projesi kapsamında konaklama ve faaliyet
alanlarının çevresel duyarlılığı göz ardı etmeden bölge ekonomisine maksimum katkıyı sağlayacak
biçimde tasarlanması ve tasarım aĢamasında bölgenin yöresel mimarisini ve kültürel değerlerini
yansıtacak öğelerin kullanımına öncelik verilmesi gerektiği belirtilmiĢtir. Bu çerçevede DOKAP
(Doğu Karadeniz Projesi-Artvin, Bayburt, Giresun, GümüĢhane, Ordu, Rize, Samsun ve Trabzon),
OKA (Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı) ve KUDAKA (Kuzey Anadolu Kalkınma Ajansı) iĢbirliği ile
“yeĢil yol” projesine katkı sunulmuĢtur. Ayrıca bu kapsamda “Yenilikçi Yöntemlerle Turizmin
GeliĢtirilmesi Mali Destek Programı” proje teklif çağrısına çıkılmıĢtır (DOKA, 2014 Yılı Ara Faaliyet
Raporu).

MüĢteri odaklı tanıtım stratejisine yönelik, özellikle çeĢitli Körfez ülkelerinde
DÜZENLENEN fuarlara ve Miami Kruvaziyer Fuarı‟na katılım sağlanarak bölgenin tanıtımına katkı
sağlanmıĢtır. Kümelenme stratejisine yönelik Trabzon‟da; çay, gemi inĢaatı ve kuyumculuk
kümelenmesi konusunda çalıĢmalar yapılmıĢ VE turizm kümelenmesine yönelik fikir düzeyinde
çalıĢmalar yürütülmektedir (DOKA, 2014 Yılı Ara Faaliyet Raporu).

Sonuç olarak, bölgesel kalkınmada etkisi her geçen gün artan Bölge Kalkınma Ajansları‟ndan
birisi olan Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA) tarafından Doğu Karadeniz turizminin
geliĢtirilmesine yönelik, tanıtım yapma, mali ve teknik destek sağlama, bölgesel analizler ve stratejiler
oluĢturma gibi çok çeĢitli faaliyet yürütüldüğü görülmüĢtür.

KAYNAKÇA

BEGUMA, Halima; ALAM, Ferdous and SAHAZALI, Nurain (2014) Tourist‟s perceptions
towards the role of stakeholders in sustainable Tourism Procedia - Social and
Behavioral Sciences 144, 313-321.

BRADEN, Paul, V. And LOUSE Wiener. (1980) “Bringing Travel, Tourism and Culturel Resource
Activities in Harmony With Regional Economic Development” Tourism Marketing and
Management Issues, George Washington Üniversity, Washington

BUTLER, Richard. W. (1999). Sustainable tourism: A state-of-the art review. Tourism

174
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193