Page 187 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 187
sektöründen özellikle ekonomik faaliyet çeĢitliliği az olan bölgelerdeki
kesimlerin yararlanması önem taĢımaktadır. Bu nedenle turizmde alternatif
ürün geliĢiminin teĢvik edilmesi, köylerde üretilen geçimlik tarımsal üretimin
turizm sektöründe girdi olarak kullanılması faydalıdır.
8 Kültürel ve Doğal Turizm geliĢiminin sürdürülebilir kılınması için markalaĢma olmazsa olmaz
Değerleri GeliĢtirerek bir unsurdur. Bölge‟de turizmin markalaĢabilmesi için öncelikle yöreye özgü
MarkalaĢmanın değerlerin tanınması ve tanıtılması gereklidir. TR90 Bölgesi‟ni
Sağlanması markalaĢtırabilmek için atılacak en stratejik adımlardan bir tanesi TR90
Bölgesi imajının oluĢturulmasıdır. OluĢturulan imajı destekleyecek ürün ve
hizmetlerin sunulmasıyla TR90 Bölgesi‟nin etkin tanıtımı yapılabilecektir.
Uluslararası pazar araĢtırmalarının yapılması ve müĢteri profillerinin
çıkarılması, TR90 Bölgesi‟nde pazara sunulacak ürün tasarımlarının turist
beklenti ve önceliklerine göre yapılandırılmasını sağlamak açısından önem
taĢımaktadır.
9 Sektörün Ġhtiyaç Turizmin çeĢitlendirilerek Bölge‟ye farklı profillerden turist çekilmesi
Analizlerinin amacıyla altyapının geliĢtirilmesi ve iyi bir planlama çalıĢmasının yapılması
Yapılması ve Altyapı gerekmektedir. Ancak böyle bir planlama çalıĢmasına kaynak oluĢturacak
Eksikliklerinin bölgesel turizm verileri ve çalıĢmalar incelendiğinde verilerin yetersiz ve/veya
Giderilmesi tutarsız olduğu, herhangi bir ihtiyaç analizinin de bulunmadığı görülmektedir.
Bu nedenle, ilgili kurumlar tarafından turizm geliĢim bölgelerindeki altyapı
eksikliklerini gidermek üzere ihtiyaç tespit çalıĢmalarının yapılması
gerekmektedir. Aynı zamanda, Bölge‟nin fiziki altyapısının geliĢtirilmesiyle
birlikte sağlıklı veri toplanması ve beklenti ölçüm analizlerinin yapılması da
önem taĢımaktadır. Nitekim Bölge yatak kapasitesi ve doluluk oranlarına
bakıldığında, Bölge‟nin Türkiye ortalamasının altında bir doluluk oranına
sahip olduğu görülmesine rağmen yaz aylarında yaĢanan turizm yoğunluğu
Bölge yatak kapasitesinin yetersizliğine iĢaret etmektedir. Bu sebeple,
Bölge‟ye iliĢkin toplanılacak verilerin nitel ve nicel Ģekilde
değerlendirilmesinde fayda görülmektedir.
Kaynak: DOKA TR90 Bölge Planı
SONUÇ VE DEĞERLENDĠRME
Sürdürülebilir turizm, doğal ve kültürel çevreye duyarlı, biyolojik çeĢitliliği koruyan, gelecek
nesillerin de turizmden faydalanmasını amaçlayan, yerel toplumların da turizmden pay almasını
savunan bir turizm anlayıĢıdır. Doğu Karadeniz Bölgesi, sahip olduğu doğal ve kültürel değerleri ile;
kırsal turizm, eko-turizm, yavaĢ turizm, agro-turizm, inanç turizmi, yayla turizmi, kıĢ turizmi,
kruvaziyer turizmi, kamp ve karavan turizmi, doğa yürüyüĢü, rafting ve kano, jeep safari, kuĢ gözlemi,
yamaç paraĢütü, avcılık, atlı doğa yürüyüĢü ve dağ tırmanıĢı gibi çok çeĢitli turizm tür ve aktiviteleri
için zengin bir potansiyele sahiptir.
Bölgesel kalkınmayı hızlandırmak, bölgeler arası geliĢmiĢlik farkını azaltmak ve bölgenin
refahını arttırmak için politika oluĢturulmasına ve bu politikaların uygulanmasına katkı sağlayan
kuruluĢlardan birisi de Bölge Kalkınma Ajansı‟dır. Ajanslar, bulundukları bölgeyi iyi tanımaları ve
bölge potansiyelini ortaya koyma ve bu potansiyeli harekete geçirmek için merkezi yönetimin bölgesel
kalkınmada yereldeki temsilci konumundadırlar.
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA) tarafından hazırlanan Bölge Planı‟nın ele alındığı
bu çalıĢmadan elde edilen bulgular incelendiğinde;
173
kesimlerin yararlanması önem taĢımaktadır. Bu nedenle turizmde alternatif
ürün geliĢiminin teĢvik edilmesi, köylerde üretilen geçimlik tarımsal üretimin
turizm sektöründe girdi olarak kullanılması faydalıdır.
8 Kültürel ve Doğal Turizm geliĢiminin sürdürülebilir kılınması için markalaĢma olmazsa olmaz
Değerleri GeliĢtirerek bir unsurdur. Bölge‟de turizmin markalaĢabilmesi için öncelikle yöreye özgü
MarkalaĢmanın değerlerin tanınması ve tanıtılması gereklidir. TR90 Bölgesi‟ni
Sağlanması markalaĢtırabilmek için atılacak en stratejik adımlardan bir tanesi TR90
Bölgesi imajının oluĢturulmasıdır. OluĢturulan imajı destekleyecek ürün ve
hizmetlerin sunulmasıyla TR90 Bölgesi‟nin etkin tanıtımı yapılabilecektir.
Uluslararası pazar araĢtırmalarının yapılması ve müĢteri profillerinin
çıkarılması, TR90 Bölgesi‟nde pazara sunulacak ürün tasarımlarının turist
beklenti ve önceliklerine göre yapılandırılmasını sağlamak açısından önem
taĢımaktadır.
9 Sektörün Ġhtiyaç Turizmin çeĢitlendirilerek Bölge‟ye farklı profillerden turist çekilmesi
Analizlerinin amacıyla altyapının geliĢtirilmesi ve iyi bir planlama çalıĢmasının yapılması
Yapılması ve Altyapı gerekmektedir. Ancak böyle bir planlama çalıĢmasına kaynak oluĢturacak
Eksikliklerinin bölgesel turizm verileri ve çalıĢmalar incelendiğinde verilerin yetersiz ve/veya
Giderilmesi tutarsız olduğu, herhangi bir ihtiyaç analizinin de bulunmadığı görülmektedir.
Bu nedenle, ilgili kurumlar tarafından turizm geliĢim bölgelerindeki altyapı
eksikliklerini gidermek üzere ihtiyaç tespit çalıĢmalarının yapılması
gerekmektedir. Aynı zamanda, Bölge‟nin fiziki altyapısının geliĢtirilmesiyle
birlikte sağlıklı veri toplanması ve beklenti ölçüm analizlerinin yapılması da
önem taĢımaktadır. Nitekim Bölge yatak kapasitesi ve doluluk oranlarına
bakıldığında, Bölge‟nin Türkiye ortalamasının altında bir doluluk oranına
sahip olduğu görülmesine rağmen yaz aylarında yaĢanan turizm yoğunluğu
Bölge yatak kapasitesinin yetersizliğine iĢaret etmektedir. Bu sebeple,
Bölge‟ye iliĢkin toplanılacak verilerin nitel ve nicel Ģekilde
değerlendirilmesinde fayda görülmektedir.
Kaynak: DOKA TR90 Bölge Planı
SONUÇ VE DEĞERLENDĠRME
Sürdürülebilir turizm, doğal ve kültürel çevreye duyarlı, biyolojik çeĢitliliği koruyan, gelecek
nesillerin de turizmden faydalanmasını amaçlayan, yerel toplumların da turizmden pay almasını
savunan bir turizm anlayıĢıdır. Doğu Karadeniz Bölgesi, sahip olduğu doğal ve kültürel değerleri ile;
kırsal turizm, eko-turizm, yavaĢ turizm, agro-turizm, inanç turizmi, yayla turizmi, kıĢ turizmi,
kruvaziyer turizmi, kamp ve karavan turizmi, doğa yürüyüĢü, rafting ve kano, jeep safari, kuĢ gözlemi,
yamaç paraĢütü, avcılık, atlı doğa yürüyüĢü ve dağ tırmanıĢı gibi çok çeĢitli turizm tür ve aktiviteleri
için zengin bir potansiyele sahiptir.
Bölgesel kalkınmayı hızlandırmak, bölgeler arası geliĢmiĢlik farkını azaltmak ve bölgenin
refahını arttırmak için politika oluĢturulmasına ve bu politikaların uygulanmasına katkı sağlayan
kuruluĢlardan birisi de Bölge Kalkınma Ajansı‟dır. Ajanslar, bulundukları bölgeyi iyi tanımaları ve
bölge potansiyelini ortaya koyma ve bu potansiyeli harekete geçirmek için merkezi yönetimin bölgesel
kalkınmada yereldeki temsilci konumundadırlar.
Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı (DOKA) tarafından hazırlanan Bölge Planı‟nın ele alındığı
bu çalıĢmadan elde edilen bulgular incelendiğinde;
173