Page 33 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 33
ndartlar sağlanmakta hem de çevrenin turizm faaliyetlerinden olumsuz etkilenmemesi gayreti
gösterilmektedir. Ayrıca araştırmada yer verilen, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın geliştirdiği Çevreye
Duyarlılık Projesi (Yeşil Yıldız), TÜROFED’in öncülük ettiği Beyaz Yıldız ve TUROB’un geliştirdiği
Greening Hotels projeleri de ulusal anlamda çevre duyarlılığını arttırmak ve küresel ısınmaya karşı
tedbir almak amacıyla var edilmiş projelerdir. Ancak bu projelere üye olan konaklama tesislerinin
sayısının ne yazık ki yeterli seviyede olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Özellikle dünyayı etkisi altına
alan küresel ısınma ile baş edebilmek için düzenlenen projelere yüksek oranda katılım sağlanması,
uluslararası düzeyde, ülke bilinirliğini arttıracak, markalaşmaya giden süreçte yardımcı bir öğe olarak
karşımıza çıkacaktır. Aynı zamanda, turist profilinin değişmesi de göz önünde bulundurulursa, bilinçli
turist tercihlerinin çevreye önem veren tesislerden yana olduğu görülecektir. Bir diğer konu ise
Türkiye’de var olan projelerin konaklama tesisleri ile sınırlı olması ve turizm sektörünün diğer
ayaklarını oluşturan, yiyecek içecek ve seyahat başlıklarını içermediği yönündedir. Turizm, bir bütün
olarak ele alınması gereken bir sektördür dolayısıyla diğer iki başlık hakkında da projeler
geliştirilmesinin verimliliği, nitelikli turist tarafından tercih edilirliği arttıracağı düşünülmektedir.
Sertifika programlarının ayrıca, işletmelere, nihai tüketicilere, çevreye ve bölge halkına
sağladığı faydalar da göz ardı edilmemelidir. İşletmeler, sertifika programları vasıtasıyla bilinçli
tüketiciye hitap edebilecek ve maliyetlerinde de azalmalar görülecektir. Tüketiciler açısından
incelendiğinde, kaliteli hizmet sunumu, çevresel sorumluluk bilincinin kazanımı gibi konularda
tüketicilerin daha hassas oldukları gözlenebilecektir. Çevreye ve bölge halkına sağladığı faydalar ise,
işletmelerin çevreyi korumayı ilke edinmeleri ve bölge kültürüne karşı sorumluluklarını yerine
getirmeleri bağlamında ortaya çıkmaktadır.
KAYNAKÇA
AKGÜL, Urungu.; (2010), ‘Sürdürülebilir Kalkınma: Uygulamalı Antropolojinin Eylem Alanı’
Antropoloji Dergisi, 24, ss: 133-164.
AKIŞ, Sevgin.; (1999), ‘Sürdürülebilir Turizm ve Türkiye’ Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi,
10, ss: 36-46.
ASAN, Ünal; (2005), Farklı Açılardan Anıt Ağaçlar, Anıtsal Ağaçların Değişik Açılardan
İrde le nme s i, http://www.agaclar.net/forum/printarticle.php?t=13995 , Erişim
Tarihi:21.02.2015
BAKIRCI, Mehmet (2002), ‘Ekoturizm’ , II. Turizm Şurası, 12-14 Nisan 2002, Ankara.
ÇUBUK, Mehmet; (1996), Sürdürülebilir Turizm, Turizm Planlamas ına Ekolojik Yaklaşım,
Türkiye’de 19. Dünya Şehircilik Günü Kolokyumu, Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları,
478 s.
19
gösterilmektedir. Ayrıca araştırmada yer verilen, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın geliştirdiği Çevreye
Duyarlılık Projesi (Yeşil Yıldız), TÜROFED’in öncülük ettiği Beyaz Yıldız ve TUROB’un geliştirdiği
Greening Hotels projeleri de ulusal anlamda çevre duyarlılığını arttırmak ve küresel ısınmaya karşı
tedbir almak amacıyla var edilmiş projelerdir. Ancak bu projelere üye olan konaklama tesislerinin
sayısının ne yazık ki yeterli seviyede olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Özellikle dünyayı etkisi altına
alan küresel ısınma ile baş edebilmek için düzenlenen projelere yüksek oranda katılım sağlanması,
uluslararası düzeyde, ülke bilinirliğini arttıracak, markalaşmaya giden süreçte yardımcı bir öğe olarak
karşımıza çıkacaktır. Aynı zamanda, turist profilinin değişmesi de göz önünde bulundurulursa, bilinçli
turist tercihlerinin çevreye önem veren tesislerden yana olduğu görülecektir. Bir diğer konu ise
Türkiye’de var olan projelerin konaklama tesisleri ile sınırlı olması ve turizm sektörünün diğer
ayaklarını oluşturan, yiyecek içecek ve seyahat başlıklarını içermediği yönündedir. Turizm, bir bütün
olarak ele alınması gereken bir sektördür dolayısıyla diğer iki başlık hakkında da projeler
geliştirilmesinin verimliliği, nitelikli turist tarafından tercih edilirliği arttıracağı düşünülmektedir.
Sertifika programlarının ayrıca, işletmelere, nihai tüketicilere, çevreye ve bölge halkına
sağladığı faydalar da göz ardı edilmemelidir. İşletmeler, sertifika programları vasıtasıyla bilinçli
tüketiciye hitap edebilecek ve maliyetlerinde de azalmalar görülecektir. Tüketiciler açısından
incelendiğinde, kaliteli hizmet sunumu, çevresel sorumluluk bilincinin kazanımı gibi konularda
tüketicilerin daha hassas oldukları gözlenebilecektir. Çevreye ve bölge halkına sağladığı faydalar ise,
işletmelerin çevreyi korumayı ilke edinmeleri ve bölge kültürüne karşı sorumluluklarını yerine
getirmeleri bağlamında ortaya çıkmaktadır.
KAYNAKÇA
AKGÜL, Urungu.; (2010), ‘Sürdürülebilir Kalkınma: Uygulamalı Antropolojinin Eylem Alanı’
Antropoloji Dergisi, 24, ss: 133-164.
AKIŞ, Sevgin.; (1999), ‘Sürdürülebilir Turizm ve Türkiye’ Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi,
10, ss: 36-46.
ASAN, Ünal; (2005), Farklı Açılardan Anıt Ağaçlar, Anıtsal Ağaçların Değişik Açılardan
İrde le nme s i, http://www.agaclar.net/forum/printarticle.php?t=13995 , Erişim
Tarihi:21.02.2015
BAKIRCI, Mehmet (2002), ‘Ekoturizm’ , II. Turizm Şurası, 12-14 Nisan 2002, Ankara.
ÇUBUK, Mehmet; (1996), Sürdürülebilir Turizm, Turizm Planlamas ına Ekolojik Yaklaşım,
Türkiye’de 19. Dünya Şehircilik Günü Kolokyumu, Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları,
478 s.
19