Page 493 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 493
Turizm sektöründe faaliyet gösteren iĢletmelerin en önemlilerinden olan konaklama
iĢletmeleri de müĢterilerin talep ettiği mal ve hizmetlerin tedarik edilmesi, depolanması ve üretilmesi
aĢamasında doğal kaynakları doğrudan veya dolaylı olarak tüketmekte ve çevre üzerinde çeĢitli
zararlar vermektedir. Bu zararlar, sıcak su temini, yiyecek-içecek üretimi, nevresim- havlu- müĢteri
çamaĢırlarının yıkanması ve ütülenmesi, iç ve dıĢ ıĢıklandırma, klimalar, transfer araçları/otobüsler,
eğlence araçları (atv, jet-ski, kar motoru vb.), yüzme havuzları ile golf sahaları gibi alanların bakımı
esnasında oluĢmaktadır. Bu nedenle günümüzde konaklama iĢletmelerinin inĢa aĢamasında teknolojik
yenilikler ile birlikte geliĢen çevre dostu mimari örnekleri dikkate alarak atık yönetimi, enerji ve su
kullanımında verimlilik (Mensah, 2006: 415) sağlama gibi ekolojik yönden sürdürülebilir anlayıĢla
hareket etmek ve ulusal ya da uluslararası bir çevre yönetim sisteminin iĢlerliğini benimseyerek
ürünler, süreçler ve yönetim politikaları üzerindeki sürdürülebilir uygulamalara yönelmek (Mair ve
Jago, 2010: 78) giderek benimsenen bir düĢüncedir. Konaklama iĢletmelerinde sürdürülebilirlik
kavramı çerçevesinde iĢletmenin fiziki ve beĢeri kaynaklarının ekonomik, sosyal ve çevresel
boyutlarda ele alınması, örgütsel amaçlara olduğu kadar kiĢisel amaçlara da yanıt verebilecek
çalıĢmaları içermesi gerekir (Demir, 2014: 175). Bu anlayıĢ çerçevesinde ortaya çıkan yeĢil otel
kavramı; çevre dostu programlar ve uygulamaları takip eden, çevre dostu satın alma politikalarını
dikkate alan, su ve enerji tasarrufuna önem veren, doğal çevreyi korumak için karbon emisyonunu
azaltmaya özen gösteren ve faaliyetlerine iliĢkin maliyetleri azaltıcı tedbirler alan iĢletmeler Ģeklinde
tanımlanabilir. YeĢil fikirlerin hayata geçirildiği konaklama iĢletmelerinde alt ve üstyapı faktörlerinin
yanı sıra, iĢletme çalıĢanlarının ve otel misafirlerinin de yeĢil uygulamalar konusunda
bilinçlendirilmesi ve çeĢitli çalıĢmalar ile toplumda farkındalık yaratılması da amaçlanmaktadır.

II. YEġĠL BĠNA SERTĠFĠKALARI ve KONAKLAMA ĠġLETMELERĠ ĠÇĠN ÖNEMĠ
ĠĢletmelerin çeĢitli sertifikalara sahip olması ve belirli periyodlar ile denetlenmesi
sürdürülebilirlik mantığına uygun olumlu bir durum arz etmektedir. Ancak, bu noktada sistemin
iĢlevselliği ön plana çıkmaktadır. Çevreci olarak tanımlanan iĢletmeler sadece belirli kurumlar
tarafından standartlaĢmıĢ kriterlere göre mi değerlendirilmektedir? yoksa daha tasarım aĢamasından
baĢlayarak yeĢil anlayıĢ ile mi inĢa edilerek ürün ve hizmet üretiminde farklılık oluĢturulur? sorusu
günümüzün ve geleceğin yeĢil anlayıĢında daha ileriye gitmek için cevaplanması gereken önemli bir
sorudur. Özellikle mimari açıdan çevreci ve yeĢil inovatif fikirler ile tasarlanmıĢ bir otel iĢletmesi,
iĢleyiĢ sürecinde de tam anlamıyla çevresel sürdürülebilirliğe katkı sağlayacaktır denilebilir (Baba,
2013: 92).
Sertifikasyon kavramı, bir tesis veya hizmetin önceden belirlenmiĢ standartlara uygun olup
olmadığını gösteren, uygun olanlara pazarlama çalıĢmalarında yardımcı olması için bir logoyu,
sembolü veya sloganı kullanım hakkı veren, çoğu zaman gönüllü olarak gerçekleĢtirilen yazılı bir
sistemdir (www.biodiversity.ru, 12.03.2015). Sertifikalar, devletlerin kanun koyucu birimleri

479
   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498