Page 494 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 494
afından belirlenen temel standartların daha üzerine çıkarak, çevresel sorumluluğunu arttıran
iĢletmelerin, sahip olduğu bu performansları gönüllülük esasıyla rakiplerinden ayrıĢtırmak ve
kendilerinin daha ön planda yer almasını sağlamanın en büyük yardımcı unsurlarından biridir.
Sertifikasyon temel olarak pazarlama tabanlı bir araçtır. Turistler ve turizm aracıları ile tedarikçi
iĢletmeler arasında gerçekleĢen sürdürülebilir uygulamaların, çeĢitli kalite standartlarının ve sosyal
sorumluluk ilkelerinin en gerçekçi gözle değerlendirilmesini sağlar. Turizm iĢletmeleri, iĢ ve hizmet
kalitesi ile personelinin performansını arttırmak, çevre ve yerel toplulukların korunması için doğru
adımlar atmak, maliyetleri düĢürmek, pazarlama avantajı elde etmek ve sürdürülebilirlik adına
uygulamalar yaparmıĢ gibi görünen yeĢil yıkama (yeĢil boyama) faaliyetlerinden kaçınarak gerçek
anlamda çevreci olduğunu kanıtlamak için yeĢil sertifikalara ihtiyaç duymaktadır (Russilo vd., 2007:
4). Sertifikasyon, belirli kriterlerin yerine getirildiği zaman elde edilen ve orada biten bir oluĢum
değildir. ĠĢletmelerin çevresel, sosyal ve ekonomik performanslarını iyileĢtirmeleri için motive eden
kimi zaman soyut kimi zaman somut çıktıları olan bir araçlar dizisidir (Bien, 2007: 10).

Sertifikasyon süreci inandırıcı bir Ģekilde belirlenen ve arada kesinlikle çıkar çatıĢması
olmayan bir giriĢim ile baĢlamaktadır. Belirlenen kriterlere göre yapılan puanlamalarla, belirlenen
baĢvuru sahibi veya iĢletme, bu baĢarısını tüketicilerini bilgilendirmesi için genelde tanımlanmıĢ bir
logo sayesinde topluma bildirir. YeĢil turizm sertifikasyonu genellikle aĢağıdaki nedenlerden dolayı
tasarlanmıĢtır (Sasidharan vd., 2002: 163);

a-) Turizmin doğal kaynaklar üzerine olan olumsuz etkilerini kontrol etmek yoluyla yüksek
çevre standartlarına ulaĢmak için turizm iĢletmelerini teĢvik etmek,
b-) Turistleri verdikleri kararlar, yaptıkları eylem ve faaliyetler konusunda eğitmek ve
bilinçlendirmek
c-) Turizm ürünleri ve hizmetlerinin çevre dostu standartlarını geliĢtirmek
GeliĢmekte olan ülkelerde yeĢil turizm sertifikasyonu kullanımı, doğal kaynak yönetimine,
çevre korumaya ve kirlilik kontrolüne iliĢkin politikalar ile birlikte çevre dostu turizmi geliĢtirme
anlayıĢını içerir (Erdoğan ve Tosun, 2009: 406). Sertifika programlarının amacı, iĢletmelerin
sürdürülebilirlik amaçlarını ortaya koymak ve onları tanımlayarak en azından ekonomik kalkınma,
sosyal sorumluluk ve doğal çevre yönetimi gibi üç kritik alanda mükemmel bir dengeye ulaĢmaktır
(Kasavana, 2008: 144). Ayrıca yeĢil sertifika ve eko etiketler tüketiciyi korumasının yanında,
iĢletmeleri de çevreci olduğunu iddia eden ve çevreci uygulamalara hiç katkısı olmadan yararlanmaya
çalıĢan diğer iĢletmelerden de ayırır (Friend vd., 2009: 72). YeĢil sertifikalar, ekolojiye saygılı,
kaynakların korunarak ve dönüĢtürülerek kullanıldığı, doğal dengesi sağlanmıĢ, enerji tasarrufu
sağlayan, yerel özellikleri barındıran projelerin de onanma belgesi olmaktadır. YeĢil sertifika edinme
için baĢvuru yapan turizm projelerinde, sürdürülebilirlik ilkelerinin de göz önüne alındığına dikkat
edilmesi gerekir. Bu ilkeler genel olarak, önceliklerin yerel halka verilmesine dikkat etmek, 12 ay
turizm hizmeti sunabilmek, toplu taĢımayı desteklemek, toplumsal katılıma önem vermek, temiz enerji

480
   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498   499