Page 556 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 556
FESTİVALLERİN KATILAN ZİYARETÇİLER ÜZERİNE ETKİLERİ:
ALAÇATI OT FESTİVALİ ÖRNEĞİ
Esin ÖZKAN1
Samet Can CURKAN2
Engin Can SARAK3
ÖZET
İhtiyaçların ve beklentilerin hızla değiştiği uluslararası turizm piyasasından daha fazla pay alma çabası içinde bulunan
ülkeler, mevcut turistik ürünlerinin yanı sıra, turizmi çeşitlendirme ve alternatif turizm faaliyetleri yaratma yoluna
gitmektedirler. Turizme katılan kişi sayısı ile turistik istek ve ihtiyaçlarda görülen değişiklikler, kültür bazlı, yavaş ama emin
bir gelişme sürecindeki kırsal turizm kaynaklarına dayalı olan, yörenin tüm geleneksel yaşamına ilişkin özellikleri
bünyesinde barındıran turizm çeşitlerine doğru olmaktadır. Bu şekilde, rekabet üstünlüğü ve sürdürülebilirliğin sağlanması,
turizm sezonun uzatılması, mevsimlere yayılması gibi olumlu etkiler yaratılmaya çalışılmaktadır.
Günümüzde insanların sıkça takip ettiği, ilgilerini çeken ve günlük hayatın stresinden uzaklaşmak için kaçamak olarak
yaptıkları, hafta sonları tatillerinde veya yılın belirli dönemlerinde periyodik olarak düzenlenen şenliklere, eğlencelere ve
festivallere katılma ve eğlenme arzuları günden güne artmaktadır. Buna paralel olarak turizm destinasyonları da, meşhur bir
ürünü olan köyler ve kasabalar, kendilerine ait öz değerleri olan toplumlar; insanların isteklerini ve taleplerini karşılamak
amacıyla şenlikler ve festivaller düzenlemeye başlamışlardır. Düzenlenen bu şenlik ve festivallerin amacı sadece bunlarla da
sınırlı olmamakla birlikte; bölgelerin turizm hareketlerini canlandırma, ekonomik olarak kazanç sağlama, bölgenin ürününü
tanıtma ve pazarlamayı da içermektedir.
Alaçatı Ot Festivali’nin Alaçatı’ya etkilerinin ve festivale katılan ziyaretçilerin festival hakkındaki düşüncelerinin
saptanmaya çalışıldığı bu çalışmada anket yöntemi kullanılmıştır. Anket yoluyla toplanan bilgiler, SPSS 19.0 istatistik paket
programı ile analiz edilmiştir. Veriler, tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistik bazında ele alınmış ve güvenilirlik analizi, faktör
analizi ve varyans analizi yapılmıştır.
Araştırma sonuçları, Alaçatı Ot Festivali’nin Alaçatı’nın tanıtımında olumlu etkileri olduğunu göstermektedir. Festivale
katılan ziyaretçiler, festivalin yerel halka becerilerini sergilemek ve ekonomik kazanç sağlamak için fırsat sağladığını
belirtmektedir. Ayrıca festival, yerel kültürün korunması konusunda bölge halkının bilinçlenmesini sağlamaktadır. Bunun
yanında festival ile ilgili yapılan tanıtım faaliyetlerinin ve festival etkinliklerinin yetersiz olduğu sonuçlarına da ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Turizm, Festival Turizmi, Çeşme, Alaçatı, Alaçatı Ot Festivali.
1 Ege Üniversitesi Çeşme Turizm ve Otelcilik Yüksekokulu, esin.ozkan@ege.edu.tr, Tel: 0532 6523230, Faks: 232 7249529
2 Ege Üniversitesi Çeşme Turizm ve Otelcilik Yüksekokulu, samet.can.curkan@ege.edu.tr Faks: 232 7249529 Bildiri
sunacak**
3 İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, engnengn@hotmail.com
542
ALAÇATI OT FESTİVALİ ÖRNEĞİ
Esin ÖZKAN1
Samet Can CURKAN2
Engin Can SARAK3
ÖZET
İhtiyaçların ve beklentilerin hızla değiştiği uluslararası turizm piyasasından daha fazla pay alma çabası içinde bulunan
ülkeler, mevcut turistik ürünlerinin yanı sıra, turizmi çeşitlendirme ve alternatif turizm faaliyetleri yaratma yoluna
gitmektedirler. Turizme katılan kişi sayısı ile turistik istek ve ihtiyaçlarda görülen değişiklikler, kültür bazlı, yavaş ama emin
bir gelişme sürecindeki kırsal turizm kaynaklarına dayalı olan, yörenin tüm geleneksel yaşamına ilişkin özellikleri
bünyesinde barındıran turizm çeşitlerine doğru olmaktadır. Bu şekilde, rekabet üstünlüğü ve sürdürülebilirliğin sağlanması,
turizm sezonun uzatılması, mevsimlere yayılması gibi olumlu etkiler yaratılmaya çalışılmaktadır.
Günümüzde insanların sıkça takip ettiği, ilgilerini çeken ve günlük hayatın stresinden uzaklaşmak için kaçamak olarak
yaptıkları, hafta sonları tatillerinde veya yılın belirli dönemlerinde periyodik olarak düzenlenen şenliklere, eğlencelere ve
festivallere katılma ve eğlenme arzuları günden güne artmaktadır. Buna paralel olarak turizm destinasyonları da, meşhur bir
ürünü olan köyler ve kasabalar, kendilerine ait öz değerleri olan toplumlar; insanların isteklerini ve taleplerini karşılamak
amacıyla şenlikler ve festivaller düzenlemeye başlamışlardır. Düzenlenen bu şenlik ve festivallerin amacı sadece bunlarla da
sınırlı olmamakla birlikte; bölgelerin turizm hareketlerini canlandırma, ekonomik olarak kazanç sağlama, bölgenin ürününü
tanıtma ve pazarlamayı da içermektedir.
Alaçatı Ot Festivali’nin Alaçatı’ya etkilerinin ve festivale katılan ziyaretçilerin festival hakkındaki düşüncelerinin
saptanmaya çalışıldığı bu çalışmada anket yöntemi kullanılmıştır. Anket yoluyla toplanan bilgiler, SPSS 19.0 istatistik paket
programı ile analiz edilmiştir. Veriler, tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistik bazında ele alınmış ve güvenilirlik analizi, faktör
analizi ve varyans analizi yapılmıştır.
Araştırma sonuçları, Alaçatı Ot Festivali’nin Alaçatı’nın tanıtımında olumlu etkileri olduğunu göstermektedir. Festivale
katılan ziyaretçiler, festivalin yerel halka becerilerini sergilemek ve ekonomik kazanç sağlamak için fırsat sağladığını
belirtmektedir. Ayrıca festival, yerel kültürün korunması konusunda bölge halkının bilinçlenmesini sağlamaktadır. Bunun
yanında festival ile ilgili yapılan tanıtım faaliyetlerinin ve festival etkinliklerinin yetersiz olduğu sonuçlarına da ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Turizm, Festival Turizmi, Çeşme, Alaçatı, Alaçatı Ot Festivali.
1 Ege Üniversitesi Çeşme Turizm ve Otelcilik Yüksekokulu, esin.ozkan@ege.edu.tr, Tel: 0532 6523230, Faks: 232 7249529
2 Ege Üniversitesi Çeşme Turizm ve Otelcilik Yüksekokulu, samet.can.curkan@ege.edu.tr Faks: 232 7249529 Bildiri
sunacak**
3 İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, engnengn@hotmail.com
542