Page 572 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 572
ot (4), Muğla Rehber Odası'na kayıtlı Profesyonel Turist Rehberi (1), Turizm alanında akademisyen
(2), seyahat acentesi (2) bulunmaktadır. Mülakat gerçekleĢtirilen 15 kiĢiden yarı-biçimlendirilmiĢ
mülakat formları aracılığı ile veriler toplanmıĢtır. Verilerin analizi neticesinde elde edilen bulgular
ıĢığında Fethiye'nin yamaçparaĢütü rekabetçilik düzeyi belirlenmiĢtir.
GörüĢmede kullanılan soruların geliĢtirilmesinde Porter (1998)'in Elmas Modeli ile SarııĢık,
Ulama ve Polat (2014)’ın çalıĢmaları temel alınmıĢtır. Model bağlamında elmasın köĢelerini oluĢturan
"girdi koĢulları", "iĢletme stratejisi, yapısı ve yerel rekabet", "talep koĢulları", "ilgili ve destekleyici
endüstriler" faktörlerinin yanı sıra "devlet" de söz konusu değiĢkenleri dıĢarıdan etkileyen bir değiĢken
olarak yer almaktadır. Porter'ın Elmas Modeli'nde yer alan dıĢsal bir belirleyici olan, öngörülmeyen
olayların meydana getirdiği fırsat ve tehditler olarak değerlendirilen "Ģans" faktörü değerlendirme
güçlüğünden dolayı kapsam dıĢında bırakılmıĢtır.
Mülakat formunda Girdi KoĢulları (13), Talep KoĢulları (7), Ġlgili ve Destekleyici
KuruluĢlar (7), Pazar yapısı, Rekabet, Turizm Bölgesi Stratejisi (8), Devlet ve Yerel Yönetim (4)
konularına iliĢkin toplam 39 soru yer almaktadır. AraĢtırma verileri 2015 yılının ġubat-Mart aylarında
toplanmıĢtır. Fethiye'de yamaçparaĢütü aktivitesine yön veren kamu ve sivil toplum kuruluĢlarının
yanında yamaçparaĢütü pilotları ve rehberlerle görüĢmeler gerçekleĢtirilmiĢtir. Toplamda 15 kiĢi ile
görüĢme gerçekleĢtirilmiĢ ve her bir görüĢme yaklaĢık 40 dakika sürmüĢtür. Verilerin
değerlendirilmesinde düĢük(-), orta(-/+), yüksek(+) derecelendirilmeleri kullanılmıĢtır. Sorulara
verilen cevapların ağırlıklı ortalamasına göre rekabet durumları düĢük(-),orta(-/+), yüksek(+) olarak
değerlendirilmiĢtir.
FETHĠYE’DE YAMAÇPARAġÜTÜ AKTĠVĠTESĠNĠN REKABET ANALĠZĠ
GĠRDĠ KOġULLARI
Ġnsan Kaynakları (+): AraĢtırma kapsamında yer alan katılımcılar, Babadağ yamaçparaĢütü
merkezinde hizmet veren çalıĢanların nicelik ve nitelik olarak yeterli olduklarını belirtmiĢlerdir.
YamaçparaĢüt eğitimini sunan Türk Hava Kurumu (THK) Uluslararası Hava Sporları
Federasyonunun (FAI) aktif üyesi olup, Türkiye Bakanlar Kurulu Kararı ile Havacılık Federasyonu
yükümlülüğünü taĢır (YamaçparaĢütü Eğitim ve UçuĢ Yönergesi). Aktif olarak hizmet veren
yamaçparaĢütü pilotlarının yanında Türk Hava Kurumu'nun pilot eğitimine katılan pilot sayısı her yıl
artmaktadır. Türk Hava Kurumu açtığı kurslarda BaĢlangıç Eğitimi (Seviye P1/P2), Pilot Eğitimi
(Seviye P3/P4/P5), YamaçparaĢüt Vinç ile KalkıĢ (VK) eğitimi, YamaçparaĢüt Öğretmen Pilot (EP)
Eğitimi, Tandem YamaçparaĢüt Eğitimi (TP/TTP), Motorlu YamaçparaĢüt Eğitimi ve YamaçparaĢüt
Bakım-Onarım Kursu düzenlemektedir. THK'dan eğitim alan pilotların Babadağ'da ticari atlayıĢ
hizmeti sunan, acentalara bağlı çalıĢan TTP lisansına sahip pilotların nitelik ve nicelik açısından
yeterli oldukları belirtilmiĢtir. Yer hizmeti verebilecek (paraĢüt katlama) ve iniĢte yardımcı olan
personelin niteliğini ve niceliğini arttırmak üzere çalıĢmalar yapılmaktadır.
THK tarafından yayınlanan Türkiye'deki yamaçparaĢüt faaliyetlerini ilgilendiren THK-311
YamaçparaĢüt UçuĢ ve Eğitim Yönergesi'nin yanında sadece Babadağ'a ait THKY-221 Fethiye
558
(2), seyahat acentesi (2) bulunmaktadır. Mülakat gerçekleĢtirilen 15 kiĢiden yarı-biçimlendirilmiĢ
mülakat formları aracılığı ile veriler toplanmıĢtır. Verilerin analizi neticesinde elde edilen bulgular
ıĢığında Fethiye'nin yamaçparaĢütü rekabetçilik düzeyi belirlenmiĢtir.
GörüĢmede kullanılan soruların geliĢtirilmesinde Porter (1998)'in Elmas Modeli ile SarııĢık,
Ulama ve Polat (2014)’ın çalıĢmaları temel alınmıĢtır. Model bağlamında elmasın köĢelerini oluĢturan
"girdi koĢulları", "iĢletme stratejisi, yapısı ve yerel rekabet", "talep koĢulları", "ilgili ve destekleyici
endüstriler" faktörlerinin yanı sıra "devlet" de söz konusu değiĢkenleri dıĢarıdan etkileyen bir değiĢken
olarak yer almaktadır. Porter'ın Elmas Modeli'nde yer alan dıĢsal bir belirleyici olan, öngörülmeyen
olayların meydana getirdiği fırsat ve tehditler olarak değerlendirilen "Ģans" faktörü değerlendirme
güçlüğünden dolayı kapsam dıĢında bırakılmıĢtır.
Mülakat formunda Girdi KoĢulları (13), Talep KoĢulları (7), Ġlgili ve Destekleyici
KuruluĢlar (7), Pazar yapısı, Rekabet, Turizm Bölgesi Stratejisi (8), Devlet ve Yerel Yönetim (4)
konularına iliĢkin toplam 39 soru yer almaktadır. AraĢtırma verileri 2015 yılının ġubat-Mart aylarında
toplanmıĢtır. Fethiye'de yamaçparaĢütü aktivitesine yön veren kamu ve sivil toplum kuruluĢlarının
yanında yamaçparaĢütü pilotları ve rehberlerle görüĢmeler gerçekleĢtirilmiĢtir. Toplamda 15 kiĢi ile
görüĢme gerçekleĢtirilmiĢ ve her bir görüĢme yaklaĢık 40 dakika sürmüĢtür. Verilerin
değerlendirilmesinde düĢük(-), orta(-/+), yüksek(+) derecelendirilmeleri kullanılmıĢtır. Sorulara
verilen cevapların ağırlıklı ortalamasına göre rekabet durumları düĢük(-),orta(-/+), yüksek(+) olarak
değerlendirilmiĢtir.
FETHĠYE’DE YAMAÇPARAġÜTÜ AKTĠVĠTESĠNĠN REKABET ANALĠZĠ
GĠRDĠ KOġULLARI
Ġnsan Kaynakları (+): AraĢtırma kapsamında yer alan katılımcılar, Babadağ yamaçparaĢütü
merkezinde hizmet veren çalıĢanların nicelik ve nitelik olarak yeterli olduklarını belirtmiĢlerdir.
YamaçparaĢüt eğitimini sunan Türk Hava Kurumu (THK) Uluslararası Hava Sporları
Federasyonunun (FAI) aktif üyesi olup, Türkiye Bakanlar Kurulu Kararı ile Havacılık Federasyonu
yükümlülüğünü taĢır (YamaçparaĢütü Eğitim ve UçuĢ Yönergesi). Aktif olarak hizmet veren
yamaçparaĢütü pilotlarının yanında Türk Hava Kurumu'nun pilot eğitimine katılan pilot sayısı her yıl
artmaktadır. Türk Hava Kurumu açtığı kurslarda BaĢlangıç Eğitimi (Seviye P1/P2), Pilot Eğitimi
(Seviye P3/P4/P5), YamaçparaĢüt Vinç ile KalkıĢ (VK) eğitimi, YamaçparaĢüt Öğretmen Pilot (EP)
Eğitimi, Tandem YamaçparaĢüt Eğitimi (TP/TTP), Motorlu YamaçparaĢüt Eğitimi ve YamaçparaĢüt
Bakım-Onarım Kursu düzenlemektedir. THK'dan eğitim alan pilotların Babadağ'da ticari atlayıĢ
hizmeti sunan, acentalara bağlı çalıĢan TTP lisansına sahip pilotların nitelik ve nicelik açısından
yeterli oldukları belirtilmiĢtir. Yer hizmeti verebilecek (paraĢüt katlama) ve iniĢte yardımcı olan
personelin niteliğini ve niceliğini arttırmak üzere çalıĢmalar yapılmaktadır.
THK tarafından yayınlanan Türkiye'deki yamaçparaĢüt faaliyetlerini ilgilendiren THK-311
YamaçparaĢüt UçuĢ ve Eğitim Yönergesi'nin yanında sadece Babadağ'a ait THKY-221 Fethiye
558