Page 379 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 379
etmektedir. Hem yörenin sosyal, kültürel ve ekonomik kalkınması hem de sürdürülebilirlik
ekseninde kültür turizmi gelişimi için ilgili tüm paydaşların desteği ve katılımı gerekmektedir.

İkinci aşama olan Gümüşhane Kültür Turizmi Geliştirme Komitesi oluşturulmasında; tüm
süreçten sorumlu olacak tam yetkili ve tüm paydaşların temsil edildiği bir komite kurulmasına özen
gösterilmelidir. Komite oluşturulurken; yöre halkının beklentilerine cevap verebilecek, yerel
paydaşların yönetimde yer aldığı, yerelin yetkilendirilmesine dayalı bir çerçeve çizilmelidir. Komite;
bir başkan, iki başkan yardımcısı ve üyelerden oluşmalıdır. Oy çokluğu esasına göre iki yıllığına
seçilen komitede üyeler arasında Vali, Belediye Başkanı, Ticaret ve Sanayi Odası, Esnaf ve
Sanatkarlar Odası, Mimarlar Odası, Muhtarlar, Sivil Toplum Kuruluşları (STK) Yöneticileri, Turistik
İşletme Yöneticilerinin yer alması modelin başarısına katkı sağlayacak önemli bir husustur. Belirlenen
şartlarda oluşturulmuş komite; hem sürecin geliştirilmesini hem de uygulanmasını kolaylaştıracaktır.
Komitenin başarısının; komitede yer alan üyelerin görev, yetki ve sorumluluklarının açıkça
belirlenmesine bağlı olduğu göz ardı edilmemelidir. Komitenin yasal bir zemine oturtulması ve hukuki
yönden işleve kavuşturulması için gerekli mevzuat düzenlemeleri yapılarak ilgili makamlara sunulmalı
ve yasal düzenlemeler gerçekleştirilmelidir. Bu aşamadan sonra modelin işlevsel olabilmesi için maddi
ve beşeri kaynaklara ihtiyaç duyulacaktır. Bu noktada hem iç hem de dış kaynaklardan ma ddi destek
sağlanmalıdır. İç kaynak olarak Gümüşhane’de faaliyet gösteren doğrudan turizm işletmesi olmasına
bakılmaksızın tüm ticari kuruluşlardan yılda bir defaya mahsus, ölçekleriyle orantılı alınacak maddi
destekler sağlanmalıdır. Ek olarak yerel yönetimlerin yapacakları ayni ve nakdi yardımlar katkı
sunacaktır. Dış kaynak olarak; komitenin gerçekleştireceği ve üreteceği projelere uluslararası yardım
ve destek kuruluşlarından sağlanacak hibe ve yardımlardır (UNESCO, Avrupa Birliği vb.)(Çavuş ve
Tanrıverdi, 2000).

Üçüncü aşama olan pazarlama faaliyetleri kapsamında; komite ilk olarak yöredeki kültürel
varlıkların ve değerlerin (tarihi yerler, kalıntılar, gelenekler, folklor vb.) neler olduğunu belirle melidir.
Gümüşhane ili kültür turizmi potansiyelinin Güçlü ve Zayıf Yönleri ile ileride ortaya çıkabilecek
Fırsatlar ve Tehditleri ortaya koymaya yarayacak GZFT (SWOT) Analizi yapılmalıdır. Bu analiz
turistik ürün veya hizmet olarak öne çıkarılabilecek somut ve soyut kültür turizmi kaynaklarını ortaya
çıkaracaktır. Ortaya çıkartılan değerlerin sürdürülebilirliği için ilgili paydaşlara gerekli eğitimler
verilmesi, düzenleyici tedbirlerin alınması ve gerekli yasal düzenlemeler ile de desteklenmesi
gerekmektedir. Yapılan bu çalışmalarla kültürel mirasın korunmasının önemi hakkında farkındalık
yaratılacak, turizm gelişimine ve korumaya desteğin artması sağlanacaktır. Planlamaya yönelik olarak
da; ulusal ve bölgesel ölçekteki gelişim planlarıyla uyumlu, tamamlayıcı Gümüşhane İli Sürdürülebilir
Kültür Turizmi Gelişme (Master) Planın hazırlanması gerekmektedir. “Kültürünü ve tarihi mirasını
koru, ziyaretçilerinle paylaş ve turizmin ekonomik yararlarında pay al” formülünden yola çıkan bir
planlama, aşağıdaki başlıklar doğrultusunda geliştirilmelidir (Dedehayır, 2014):

 Tarihi çevrenin kalitesini geliştirmek,
 Ziyaretçi deneyiminin kalitesini yükseltmek,

365
   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384