Page 380 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 380
Ziyaretçi sayısını ve akışını yönetmek,
Yerel topluma ve ekonomiye yarar sağlamak,
Bölgedeki diğer çekim merkezleriyle rekabet etmek yerine işbirliği yapmak, birbirini
tamamlayan etkinliklerde buluşmak,
Toplu kamu taşımacığından en üst düzeyde yararlanmak,
Turizm sektörüne ulaşım için altyapı desteği sağlamak.
Gümüşhane’nin özelliklerine uygun, doğal çevreye, kültürel değerlere duyarlı ve koruyucu,
sürdürülebilir niteliğinin yanı sıra bölge ekonomisine katkıda bulunacak, yaratılacak ekonomik
değerin bölgede kalmasını sağlayacak turizm politikalarını içermelidir.
Yeni turizm stratejileri doğrultusunda toplantılarda tüm sektör birimlerince alınan ortak
kararların ve yapılanmaların uygulanabilir duruma getirilmesi için pazar araştırması yapılmalıdır.
Hedef pazarların ve erişilmek istenen fırsatların ortaya çıkarılabilmesi için mevcut ve potansiyel
turistlerin; istek, ihtiyaç ve beklentileri analiz edilmelidir. Bu analizler doğrultusunda; ürün-pazar
kombinasyonunda yaratıcı yaklaşımlar izlenmelidir. Kültürel değerleri canlandıran, hikâyesi olan,
ziyaretçiye deneyim imkânı sunan, özgün turizm ürünleri oluşturulmalıdır. Diğer turizm çeşitleriyle,
kültür turizmi ürünlerinin birleştirilerek sunumu sağlanmalıdır.
Pazarlama faaliyetleri kapsamında yapılması gereken bir diğer önemli faaliyet ise
Gümüşhane’nin sembolü olacak güçlü bir imaj yaratılmasıdır. Turistlerin gidecekleri şehir ya da
destinasyonları seçme nedenleri birbirinden farklı olmaktadır (doğal güzellikler, tarihi yapılar, kültürel
aktiviteler vb.) Turistlerin ziyaret sebepleri her ne kadar farklı olsa da o bölgeyi seçme nedenleri
arasında üst sırada bölgenin sahip olduğu imaj yer almaktadır. Bölge için seçilen imaj gerçekçi, dikkat
çekici, akılda kalıcı, anlamlı, açıklayıcı ve yöreyle ilgili olmalıdır. Sunulan ürün ve hizmetler bu
imajla bütünleşmelidir. Seyahat acentesi, tur operatörü ve UNESCO gibi organizasyonlarla işbirliği
yaparak çeşitli pazarlama faaliyetleri oluşturulmalıdır.
Sürekli kontrol ve düzenleme kapsamında ise; Gümüşhane ilinde kültür turizmi gelişiminin
olumlu ve olumsuz etkilerini belirleme ve olumlu etkileri maksimize etmek, olumsuz etkileri de en aza
indirmek amacıyla ölçümleri almak, süreci sürekli olarak kontrol etmek gerekmektedir.
SONUÇ
Gümüşhane ili kültür turizmi açısından önemli bir potansiyele sahiptir. Gümüşhane MÖ.
3000’lere uzanan tarihi içerisinde birçok uygarlığa ev sahipliği yapmış, bu kavimler mozaiğinin
izlerini günümüze taşımıştır. Beşeri turizm kaynakları açısından bu zenginliği bugüne kadar maalesef
yeterince değerlendirilmemiştir.
Gümüşhane ili, kalkınmada 1. Derecede Öncelikli Yöreler içerisinde yer almaktadır. Yörenin
kalkınma hamlelerinde başarılı olması için turizm sektörünün sürükleyici sektör olabileceği
varsayımından yola çıkarak gerçekleştirilen bu çalışmada bir model önerisinde bulunulmuştur. Hem
sosyal, hem kültürel hem de ekonomik kalkınmanın sürdürülebilirlik ekseninde gerçekleştirilmesinde
366
Yerel topluma ve ekonomiye yarar sağlamak,
Bölgedeki diğer çekim merkezleriyle rekabet etmek yerine işbirliği yapmak, birbirini
tamamlayan etkinliklerde buluşmak,
Toplu kamu taşımacığından en üst düzeyde yararlanmak,
Turizm sektörüne ulaşım için altyapı desteği sağlamak.
Gümüşhane’nin özelliklerine uygun, doğal çevreye, kültürel değerlere duyarlı ve koruyucu,
sürdürülebilir niteliğinin yanı sıra bölge ekonomisine katkıda bulunacak, yaratılacak ekonomik
değerin bölgede kalmasını sağlayacak turizm politikalarını içermelidir.
Yeni turizm stratejileri doğrultusunda toplantılarda tüm sektör birimlerince alınan ortak
kararların ve yapılanmaların uygulanabilir duruma getirilmesi için pazar araştırması yapılmalıdır.
Hedef pazarların ve erişilmek istenen fırsatların ortaya çıkarılabilmesi için mevcut ve potansiyel
turistlerin; istek, ihtiyaç ve beklentileri analiz edilmelidir. Bu analizler doğrultusunda; ürün-pazar
kombinasyonunda yaratıcı yaklaşımlar izlenmelidir. Kültürel değerleri canlandıran, hikâyesi olan,
ziyaretçiye deneyim imkânı sunan, özgün turizm ürünleri oluşturulmalıdır. Diğer turizm çeşitleriyle,
kültür turizmi ürünlerinin birleştirilerek sunumu sağlanmalıdır.
Pazarlama faaliyetleri kapsamında yapılması gereken bir diğer önemli faaliyet ise
Gümüşhane’nin sembolü olacak güçlü bir imaj yaratılmasıdır. Turistlerin gidecekleri şehir ya da
destinasyonları seçme nedenleri birbirinden farklı olmaktadır (doğal güzellikler, tarihi yapılar, kültürel
aktiviteler vb.) Turistlerin ziyaret sebepleri her ne kadar farklı olsa da o bölgeyi seçme nedenleri
arasında üst sırada bölgenin sahip olduğu imaj yer almaktadır. Bölge için seçilen imaj gerçekçi, dikkat
çekici, akılda kalıcı, anlamlı, açıklayıcı ve yöreyle ilgili olmalıdır. Sunulan ürün ve hizmetler bu
imajla bütünleşmelidir. Seyahat acentesi, tur operatörü ve UNESCO gibi organizasyonlarla işbirliği
yaparak çeşitli pazarlama faaliyetleri oluşturulmalıdır.
Sürekli kontrol ve düzenleme kapsamında ise; Gümüşhane ilinde kültür turizmi gelişiminin
olumlu ve olumsuz etkilerini belirleme ve olumlu etkileri maksimize etmek, olumsuz etkileri de en aza
indirmek amacıyla ölçümleri almak, süreci sürekli olarak kontrol etmek gerekmektedir.
SONUÇ
Gümüşhane ili kültür turizmi açısından önemli bir potansiyele sahiptir. Gümüşhane MÖ.
3000’lere uzanan tarihi içerisinde birçok uygarlığa ev sahipliği yapmış, bu kavimler mozaiğinin
izlerini günümüze taşımıştır. Beşeri turizm kaynakları açısından bu zenginliği bugüne kadar maalesef
yeterince değerlendirilmemiştir.
Gümüşhane ili, kalkınmada 1. Derecede Öncelikli Yöreler içerisinde yer almaktadır. Yörenin
kalkınma hamlelerinde başarılı olması için turizm sektörünün sürükleyici sektör olabileceği
varsayımından yola çıkarak gerçekleştirilen bu çalışmada bir model önerisinde bulunulmuştur. Hem
sosyal, hem kültürel hem de ekonomik kalkınmanın sürdürülebilirlik ekseninde gerçekleştirilmesinde
366