Page 39 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 39
ilerini en aza indirgemek ve turizm destinasyonlarındaki çevre kalitesini artırmaktır.
Sertifikasyon, ürünlerin çevresel kalitesini artırmakta; potansiyel turistlerin destinasyon
seçimlerinde etkili olmakta ve işletmeye rekabet avantajı kazandırmaktadır (Kozak ve Nield,
2004). Farklı ülkelerin kendi beklenti ve dünya standartları arasında oluşturmaya çalıştırdıkları
sertifikalandırma sürecinde seyahat acentalarının çok fazla yer bulmaması ya da mevcut programlar
içinde çok fazla gündeme alınmaması dikkat çeken bir konudur. Daha çok konaklama tesisleri,
yeme - içme, turizmle ilgili tedarik zincirlerine ait standartlaşma ve etiketleme yoluna gidildiği
görülmektedir. Turizmde sertifikasyon çalışmalarının sürdürülebilir turizmin eğitim ve kalite
başlığı altında farklı çalışmalara konu olduğu ve uygulamada dünyanın farklı bölgelerinde son
yıllarda daha sıklıkla tartışılır hale geldiği görülmektedir. Turizmde sertifikalandırma yoluyla
amaçlanan hizmet kalitesinde artışın ve belli standartların sağlanması, turizmdeki çekiciliklerin ve
destinasyonun kalitesinin korunması yoluyla sürdürülebilir turizm hareketine doğrudan etkinin
ortaya konmasıdır. Burada tartışılması gereken sürdürülebilirlik kavramı içerisinde literatürde yer
alan konu başlıklarından hangilerinin turizm işletmelerinin uygulama alanlarında kendine karşılık
bulduğu sorusudur. Bu aşamada sertifikasyon kavramı ile turizm işletmelerinin marka değerlerinde
farklılık yaratma boyutu ve ortaya konan farkın turizmin sürdürülebilirliği ile ne kadar örtüştüğü de
tartışılan bir başka ayrıntıdır.

Dünyada farklı ulusal sertifikasyon programları yanında birden fazla ülkenin katılımı ile
yürütülen uluslararası birçok program da bulunmaktadır. Buna ilişkin bazı örnekler aşağıda
paylaşılmıştır (www.skdturkiye.org, 06.03.2015):

-Her kuruluşun bağımsız olarak değerlendirilmesi gerektiğini ve “standartlar” diye genel
bir ilkeler bütününden söz etmenin mümkün olmadığını düşünen Beluga, şirketlerin çevre
yönetimlerini değil çevre politikalarını değerlendirmeye odaklanmaktadır. İzlanda merkezli
Beluga, kendine özgü bir çevre, emniyet ve kalite sertifikasyon sistemiyle uluslararası alanda

hizmet vermektedir.
-Bio Hotels sertifikasyonu otellerdeki organik ve bölgesel ürünleri kapsamaktadır.

Sertifikalı oteller sadece Bioland veya benzer eko-etiketlerin standartlarına uyan organik sertifikalı
ürünleri kullanmaktadır.

-Blue Flag, Avrupa, Güney Afrika, Fas, Yeni Zelanda, Kanada ve Karaipler’deki toplam
36 ülkede bulunan 3200’den fazla plaj ve marinaya verilmiş bir eko-etikettir.

-EHC sertifikasyonun amacı ticari faaliyetlerde ekolojiyi, sürdürülebilir kalkınmayı ve
yerel ekonomiyi desteklemektir. Sürdürülebilirlik ilkelerine uygun faaliyet gösteren turizm
işletmelerine verilen bu etiket, işletmelerin toplam kaynak kullanımlarını dikkate almaktadır.

-Green Globe Standardı, seyahat ve turizm şirketlerinin çevre ve sosyal açıdan sorumlu ve
sürdürülebilir faaliyetler sürdürmelerini destekleyen olanaklar sunuyor. Şirketlerin yanı sıra tedarik

25
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44