Page 427 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 427
ndırdığını söylenebilir. Yalnızca bir fotoğrafta baraj yapımı nedeniyle bozulmuş, tahrip edilmiş bir
alan konu edinilmiştir.
Tarihi Yapılar
Manastır, kilise, cami, kale, köprü, çeşitli kalıntılar ve harabeler, duvar kabartmaları, tarihi
konaklar ve evler, freskler ve diğer duvar çizimleri gibi geçmişten günümüze bozulmuş ya da bütün
olarak ulaşmış bu varlıklar “Tarihi Yapılar” kategorisi altında toplanmıştır. İncelenen fotoğraflarda en
çok rastlanan tarihi yapı Sümela Manastırı olmuştur. Buna paralel olarak Sümela Manastırın dış ve iç
kısımlarında görülen freskler Sümela Manastırını fotoğraflayan birçok kişi tarafından tema olarak
seçilmiştir. Tarihi yapılar kategorisinde sıklıkla karşılaşılan bir diğer yapı da kiliselerdir.
Fotoğraflanan kiliselerin birçoğu kırsal alanlarda kullanıma açık olmayan ve iyileştirme veya
restorasyon yapılmamış kiliselerdir. Ayrıca Sümela Manastırında objektiflere yansıyan fresklerin
üzerleri yazılmış, çizilmiş ya da kazılmıştır. Tarihi alanların, turizm kapsamında kullanılması hem
alanın korunmasını sağlayan hem de ekonomiyi canlandıran yönüyle batılı ülkeler tarafından uzun
süredir uygulanmaktadır (Lu vd., 2014). Bu bağlamda bu yapıların restore edilip turizme
kazandırılmasının ekonomik getirileri olacağı gibi farklı kültürlere duyulan saygının da göstergesi
olacaktır. Atatürk Evi de fotoğraflarda görülen diğer yapılardan biridir.
Tarihi bir alanı ziyaret eden bazı insanlar kendi atalarıyla, geçmişiyle bağ kurabilir, bir şeyler
öğrenebilir, yeni bir şey görebilir, başkaları hakkında farklı bilgiler edinmiş olabilirler (Poria vd.,
2006). Araştırma dâhilindeki bir katılımcının geçmişte atalarının yaşadığı toprakları ziyaret ettiği
açıkça anlaşılmaktadır. Geri kalan katılımcılar için buna benzer bir sonuç çıkarılamaz ancak bunlar da
farklı kültürlere dair yeni bir şeyler öğrendiklerini, gördüklerini çektikleri fotoğraflarla
kanıtlamışlardır.
Yerel Yaşam
Yerel halk, yerel giyim, yerel yemekler, yerel mimari evleri, yerli halkın kullandığı araç ve
gereçler, köy, kasaba, şehir, etkinlikler, eski yollar, patikalar, bahçe ve tarlalar, yetiştirilmiş bitkiler ve
hayvanlar gibi yerel halk tarafından oluşturulan, geliştirilen veya kullanılan tüm formlar “Yerel
Yaşam” başlığı altında toplanmıştır. Genellikle köy ya da yaylalardaki ahşap evlerde objektife
yansıyan kilim dokuyan ve yöresel kıyafetler içindeki yaşlı bir kadın, tırpan ile bahçesindeki otları
deren yine yöresel giyimli bir kadın, balta ile odun parçalayan yaşlı bir adam, kapı önünde oturmuş
yaşlı çift ve çocuklar, yöresel kıyafetler giydirilmiş kız çocuğu, çobanlar ve koyunları, sırtlarında yük
taşıyan kadınlar, duvara asılmış hayvan postları, ahşap işlemeli kapılar, şömine, kilimler ve divanlar,
gaz lambası, soba, tandır, çay tarlaları, mısır koçanları, serender, boğa güreşleri festivali, patika yollar,
bazı yöresel yemekler incelenen fotoğraflarda yerel yaşama dair izlerdir.
413
alan konu edinilmiştir.
Tarihi Yapılar
Manastır, kilise, cami, kale, köprü, çeşitli kalıntılar ve harabeler, duvar kabartmaları, tarihi
konaklar ve evler, freskler ve diğer duvar çizimleri gibi geçmişten günümüze bozulmuş ya da bütün
olarak ulaşmış bu varlıklar “Tarihi Yapılar” kategorisi altında toplanmıştır. İncelenen fotoğraflarda en
çok rastlanan tarihi yapı Sümela Manastırı olmuştur. Buna paralel olarak Sümela Manastırın dış ve iç
kısımlarında görülen freskler Sümela Manastırını fotoğraflayan birçok kişi tarafından tema olarak
seçilmiştir. Tarihi yapılar kategorisinde sıklıkla karşılaşılan bir diğer yapı da kiliselerdir.
Fotoğraflanan kiliselerin birçoğu kırsal alanlarda kullanıma açık olmayan ve iyileştirme veya
restorasyon yapılmamış kiliselerdir. Ayrıca Sümela Manastırında objektiflere yansıyan fresklerin
üzerleri yazılmış, çizilmiş ya da kazılmıştır. Tarihi alanların, turizm kapsamında kullanılması hem
alanın korunmasını sağlayan hem de ekonomiyi canlandıran yönüyle batılı ülkeler tarafından uzun
süredir uygulanmaktadır (Lu vd., 2014). Bu bağlamda bu yapıların restore edilip turizme
kazandırılmasının ekonomik getirileri olacağı gibi farklı kültürlere duyulan saygının da göstergesi
olacaktır. Atatürk Evi de fotoğraflarda görülen diğer yapılardan biridir.
Tarihi bir alanı ziyaret eden bazı insanlar kendi atalarıyla, geçmişiyle bağ kurabilir, bir şeyler
öğrenebilir, yeni bir şey görebilir, başkaları hakkında farklı bilgiler edinmiş olabilirler (Poria vd.,
2006). Araştırma dâhilindeki bir katılımcının geçmişte atalarının yaşadığı toprakları ziyaret ettiği
açıkça anlaşılmaktadır. Geri kalan katılımcılar için buna benzer bir sonuç çıkarılamaz ancak bunlar da
farklı kültürlere dair yeni bir şeyler öğrendiklerini, gördüklerini çektikleri fotoğraflarla
kanıtlamışlardır.
Yerel Yaşam
Yerel halk, yerel giyim, yerel yemekler, yerel mimari evleri, yerli halkın kullandığı araç ve
gereçler, köy, kasaba, şehir, etkinlikler, eski yollar, patikalar, bahçe ve tarlalar, yetiştirilmiş bitkiler ve
hayvanlar gibi yerel halk tarafından oluşturulan, geliştirilen veya kullanılan tüm formlar “Yerel
Yaşam” başlığı altında toplanmıştır. Genellikle köy ya da yaylalardaki ahşap evlerde objektife
yansıyan kilim dokuyan ve yöresel kıyafetler içindeki yaşlı bir kadın, tırpan ile bahçesindeki otları
deren yine yöresel giyimli bir kadın, balta ile odun parçalayan yaşlı bir adam, kapı önünde oturmuş
yaşlı çift ve çocuklar, yöresel kıyafetler giydirilmiş kız çocuğu, çobanlar ve koyunları, sırtlarında yük
taşıyan kadınlar, duvara asılmış hayvan postları, ahşap işlemeli kapılar, şömine, kilimler ve divanlar,
gaz lambası, soba, tandır, çay tarlaları, mısır koçanları, serender, boğa güreşleri festivali, patika yollar,
bazı yöresel yemekler incelenen fotoğraflarda yerel yaşama dair izlerdir.
413