Page 424 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 424
Ç VE YÖNTEM
Bu çalışmada DKB’yi ziyaret eden ziyarteçi ve veya turistlerin çektikleri fotoğraflar temel
alınarak bölgede yaşadıkları seyahat deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda DKB’yi ziyaret eden turistlerin fotoğraflarını paylaştıkları sosyal medya platformları
araştırılmıştır. Araştırmada temel alınacak fotoğraflar VirtualTourist adlı siteden toplanmıştır.
VirtualTourist (www.virtualtourist.com), dünya çapında 1.3 milyon mevcut üyeye sahip, seyahat
edenlerin deneyimlerini ve önerilerini paylaştıkları bir seyahat sitesidir. Bu sitenin araştırmaya uygun
bulunmasının öncelikli nedeni (sitede paylaşılmış toplam 3.7 milyon fotoğraftan anlaşılacağı gibi)
turistlerin yorumlarından çok çektikleri fotoğrafların ön planda olmasıdır. Buna ek olarak sitenin
ziyaretçi ve veya turistlerin seyahat ettikleri yerlere ait, profesyonel ya da profesyonel olmayan ve
kendi isteklerince paylaştıkları fotoğraflar içermesi ve bu şekilde paylaşılmış fotoğrafların daha özgün
bulgular elde etmeyi sağlayacağı fikridir. VirtualTourist’de bulunan Photos bölümünde Doğu
Karadeniz Bölgsinde yer alan il ve ilçeleri etiketleyen fotoğraflardan 28 üye profiline ulaşılmıştır. Bu
üyelerden üçü, paylaştıkları fotoğraflardaki destinasyonda yaşayan yerel halktan kişiler olması
nedeniyle araştırmaya dahil edilmemişlerdir. Geriye kalan 25 üye profilin paylaştığı toplam 310
fotoğraf incelenmek üzere kaydedilmiştir.
Albers ve James (1988)’e göre fotoğraf temelli araştırmalarda kullanılan iki yöntem vardır.
Bunlar semiyotik ve içerik analizidir. Bu araştırmada fotoğraflar içerik analizi yöntemiyle
incelenmiştir. İçerik analizi, bir metinden ya da başka anlamlı bir maddeden(görseller, sanat eserleri,
haritalar, sesler, işaretler, semboller vb.) geçerli ve tekrarlanabilir çıkarımlar yapmayı sağlayan bir
araştırma yöntemidir (Krippendorff, 2004). Barelson (1952)’a göre içerik analizi, iletişimin açık
içeriğinin nesnel, sistematik ve niceliksel açıklamasıdır. Barelson (1952)’un bu tanımı niceliksel içerik
analizi olarak geçmektedir. İçerik analizinin bir diğer türü ise niteliksel içerik analizidir ve temanın
tanımlanması ve kodlanmasının sistematik olarak sınıflandırılması yoluyla veri içeriğinin öznel olarak
yorumlanması şeklinde tanımlanmaktadır (Hsieh ve Shannon, 2005). Çeşitli araştırmalarda niceliksel
ve niteliksel içerik analizi bir arada kullanılmıştır (Barelson, 1952). Bu çalışmada hem niteliksel hem
de niceliksel içerik analizi kullanılarak yapılmıştır.
İçerik analizi, fotoğraf ile ilgili araştırmalarda kullanılan bir yöntem olarak sosyal bilimlerde
önemli bir yeri vardır (Albers ve James, 1988). Destinasyon imajına dair yapılan fotoğraf temelli
araştırmalarda içerik analizi Donaire vd. (2014), Camprubi vd. (2012), Choi vd. (2007), Dilley (1986),
Gali ve Donaire (2005), Govers ve Go (2004), Pritchard ve Morgan(1996), Santos (1998) gibi
araştırmacılar tarafından kullanılmıştır.
Bu araştırma bir ekip çalışması olması nedeniyle, VirtualTourist adlı seyahat sitesinden indirilen
toplam 310 fotoğraf bağımsız iki araştırmacı tarafından tek tek incelenmiş, kodlamalar yapılmış (Cole,
410
Bu çalışmada DKB’yi ziyaret eden ziyarteçi ve veya turistlerin çektikleri fotoğraflar temel
alınarak bölgede yaşadıkları seyahat deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda DKB’yi ziyaret eden turistlerin fotoğraflarını paylaştıkları sosyal medya platformları
araştırılmıştır. Araştırmada temel alınacak fotoğraflar VirtualTourist adlı siteden toplanmıştır.
VirtualTourist (www.virtualtourist.com), dünya çapında 1.3 milyon mevcut üyeye sahip, seyahat
edenlerin deneyimlerini ve önerilerini paylaştıkları bir seyahat sitesidir. Bu sitenin araştırmaya uygun
bulunmasının öncelikli nedeni (sitede paylaşılmış toplam 3.7 milyon fotoğraftan anlaşılacağı gibi)
turistlerin yorumlarından çok çektikleri fotoğrafların ön planda olmasıdır. Buna ek olarak sitenin
ziyaretçi ve veya turistlerin seyahat ettikleri yerlere ait, profesyonel ya da profesyonel olmayan ve
kendi isteklerince paylaştıkları fotoğraflar içermesi ve bu şekilde paylaşılmış fotoğrafların daha özgün
bulgular elde etmeyi sağlayacağı fikridir. VirtualTourist’de bulunan Photos bölümünde Doğu
Karadeniz Bölgsinde yer alan il ve ilçeleri etiketleyen fotoğraflardan 28 üye profiline ulaşılmıştır. Bu
üyelerden üçü, paylaştıkları fotoğraflardaki destinasyonda yaşayan yerel halktan kişiler olması
nedeniyle araştırmaya dahil edilmemişlerdir. Geriye kalan 25 üye profilin paylaştığı toplam 310
fotoğraf incelenmek üzere kaydedilmiştir.
Albers ve James (1988)’e göre fotoğraf temelli araştırmalarda kullanılan iki yöntem vardır.
Bunlar semiyotik ve içerik analizidir. Bu araştırmada fotoğraflar içerik analizi yöntemiyle
incelenmiştir. İçerik analizi, bir metinden ya da başka anlamlı bir maddeden(görseller, sanat eserleri,
haritalar, sesler, işaretler, semboller vb.) geçerli ve tekrarlanabilir çıkarımlar yapmayı sağlayan bir
araştırma yöntemidir (Krippendorff, 2004). Barelson (1952)’a göre içerik analizi, iletişimin açık
içeriğinin nesnel, sistematik ve niceliksel açıklamasıdır. Barelson (1952)’un bu tanımı niceliksel içerik
analizi olarak geçmektedir. İçerik analizinin bir diğer türü ise niteliksel içerik analizidir ve temanın
tanımlanması ve kodlanmasının sistematik olarak sınıflandırılması yoluyla veri içeriğinin öznel olarak
yorumlanması şeklinde tanımlanmaktadır (Hsieh ve Shannon, 2005). Çeşitli araştırmalarda niceliksel
ve niteliksel içerik analizi bir arada kullanılmıştır (Barelson, 1952). Bu çalışmada hem niteliksel hem
de niceliksel içerik analizi kullanılarak yapılmıştır.
İçerik analizi, fotoğraf ile ilgili araştırmalarda kullanılan bir yöntem olarak sosyal bilimlerde
önemli bir yeri vardır (Albers ve James, 1988). Destinasyon imajına dair yapılan fotoğraf temelli
araştırmalarda içerik analizi Donaire vd. (2014), Camprubi vd. (2012), Choi vd. (2007), Dilley (1986),
Gali ve Donaire (2005), Govers ve Go (2004), Pritchard ve Morgan(1996), Santos (1998) gibi
araştırmacılar tarafından kullanılmıştır.
Bu araştırma bir ekip çalışması olması nedeniyle, VirtualTourist adlı seyahat sitesinden indirilen
toplam 310 fotoğraf bağımsız iki araştırmacı tarafından tek tek incelenmiş, kodlamalar yapılmış (Cole,
410