Page 444 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 444
SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM ALANINDA AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMANIN
KULLANILMASI: HOSPİTALİTYCLUB AĞI ÖRNEĞİ

Emine ŞAHİN1
İhsan TÜRKAL2

ÖZET
Ağızdan ağıza pazarlama gerçek kişilerin hiçbir ticari amaç gütmeden ürün veya hizmetlere ilişkin yaşadıkları tecrübelerin ve
deneyimlerin aktarıldığı tamamen güvene dayalı pazarlama tekniğidir. Ağızdan ağıza iletişimle bireylerin yakın çevreleri
arasında yaşadıkları, ürüne yönelik deneyim paylaşımları teknolojik gelişmelerle birlikte farklı bir boyut kazanmıştır. Gerek
sosyal medya gerekse internet siteleri üzerinde üyeliklerle kurulan sosyal ağlar sayesinde, katılımcılar kullandıkları
ürünler/markalar ya da kendilerine sunulan hizmetler hakkında deneyimlerini paylaşmakta böylece söz konusu ürün/marka ya
da hizmet hakkında hedef kitlenin fikirlerinde yön vermektedir. Sağlık, hukuk, danışmanlık, eğitim gibi hizmetlerde sıklıkla
kullanılan ağızdan ağıza pazarlama e-ticaretle birlikte özellikle teknoloji ürünlerinin satıldığı sitelerde yaygın hale
gelmektedir. Turizm alanında kullanıcı sayısı bakımından dünyanın ikinci internet ağı Hospitalityclub.org bir çok ülkede
üyeler üzerinden o ülkenin gezi olanakları hakkında, turistik gezi planı yapan diğer kullanıcıların fikirlerine yön vermektedir.
Çalışma bu bağlamda, sosyal ağların kanaat oluşturma ve ikna etmede etkisi sorunsalında, ağ katılımcıları üzerinden içinde
Türkiye’nin de olduğu Amerika’dan Zimbabve’ye kadar çok sayıda ev sahibi niteliği taşıyan üyelerden Türkiye’nin
Karadeniz Bölgesinden katılanların sayfalarında yapılan yorumları baz alarak o üye ve Karadeniz hakkında genel kanaatlere
ulaşmayı hedeflemektedir. Üyelerin sayfalarında paylaşılan bireysel ve tamamen objektif yorumlar üzerinde niteliksel içerik
analiz kullanılarak yapılan çalışmada alternatif tanıtım faaliyeti üstlenen ağın sürdürülebilir turizm aktivitelerine katkısı
ortaya konmaktadır. Çalışma sonucunda kısa dönemli turistik geziler yapmak isteyen potansiyel turistler için karar vermede,
kararlarını değiştirmede internet ve kullanıcı yorumları önemli bir etkiye sahiptir.

Anahtar Kelimeler: Ağızdan ağıza pazarlama, Hospitalityclub, sosyal ağ, turizm aktiviteleri,

Arş. Gör. Dr. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi PHD, eminesahin2001@gmail.com
Öğr. Gör. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Yüksek Lisans Öğrencisi, ihstr@yahoo.com

430
   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449