Page 446 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 446
RİŞ
Bu günün gelişmeleri ile Türkiye’nin de içinde bulunduğu dünya ülkeleri marka kimliğini

oluşturmak adına, turizm açısından cazip şehirlerin tanıtımı çok çeşitli turizm faaliyetleriyle
gerçekleştirilmektedir. Özellikle sosyal medyanın da rekabet ortamında etkili bir iletişim aracı olarak
kullanılması milyonlarca kilometre uzakta yaşayan farklı kimliklere sahip insanların iletişim ağına
katılması rekabet ortamında tercih edilirlik düzeyinde belirleyici uygulamalara gitmek önem
kazanmaktadır. Diğer tüm sektörlerden farklı olarak hizmet sektörü bireylerin ihtiyaçlarından öte daha
çok tutumları ile şekillenmektedir. Turistlerin tatil yapacakları yerleri (destinasyon) seçme
aşamalarında nelerden etkilendikleri, bu seçimlerinde hangi faktörlerin rol oynadığı gibi sorulara yanıt
bulacakları en yaygın mecra internet ve bu süreçte de en kestirme yol networklerden faydalanmaktır.

Bilgi ve yorum paylaşımı olduğunda, benzer ihtiyaçlar taşıyan bireylerin, ürün ya da hizmet
hakkında bilgi sahibi olmak ve tutum geliştirmede modern pazarlamada (Meiners ve ark. 2010: 80)
ağızdan ağıza pazarlamanın önemi artmaktadır. Hiç bir ticari kaygı gütmeyen ve benzer ürün/hizmet
üzerinde deneyim kazanan bireylerin yorumlarından oluşan iletişim aktivitesi ağızdan ağıza pazarlama
(word-of-mouth marketing (WOMM), word of mouse) internetin hayatımıza katılımı ile yüz yüze
iletişimden boyut değiştirerek internet uygulamaları üzerinden erişimle sağlanan on-line mesaj
aktarımı olarak karşımıza çıkmaktadır .

Dünya turizmi söz konusu olduğunda tüm yer küre üzerindeki ülkeler rekabet alanı içine
girmektedir. Böylece farklı pazarlama şekillerinin buluştuğu ortak Pazar alanlarında farklı ürün/hizmet
rekabetinin neden olduğu alternatif uygulama arayışları bir tarafa diğer taraftan da müşterilerin ürün
ya da hizmete karar verme sürecinde ağızdan ağıza aktarım (WOM- Word of mouth) iletişim sürecinin
doğal görünü olarak tüketicilerin mesaj kaynağına güven duyması ve bu şekilde alternatif fırsatlar
keşfetmesi açısından önem kazanmaktadır.

Çalışmada sürdürülebilir turizm hareketlerinin en yoğun yaşandığı ülkeler yönelik pazarlama
faaliyetlerinde, verimli pazarlama tekniklerinin kullanılmasının önemine değinilerek dünya çapında
uygulanan pazarlama uygulaması network üzerinden yapılan ağızdan ağıza pazarlama kullanımı yer
almaktadır. Hospitalityclub sosyal ağına üye olan yabancı turistlerin ağı nasıl kullandığı, kendilerini
nasıl konumlandırdıkları, kısa süreli turizm faaliyeti olarak gerçekleştirdikleri farklı ülkelere yaptıkları
gezilerle yabancı ülkeleri nasıl konumlandırdıkları incelenmektedir. 229 farklı ülkeden binlerce üyesi
bulunan internet ağının üyeleri görmek istedikleri ülkelerin katılımcıları ile bu ağ üzerinden iletişim
kurmakta ve hem söz konusu ülke hem de söz konusu üye ile ilgili hiçbir çıkar güdülmeden yapılan
yorumlara dayanarak seyahat planı yapmaktadır. Gittiği ülkede internet ağından edindiği diğer üyenin
ev sahipliğinde seyahat edebildiği gibi kendi imkanlarını da kullanabilmektedir.

Üyelerin ev sahipliği ile ilgili olumlu ve olumsuz yorumlar internet ortamında ağızdan ağıza
pazarlamanın bir örneği olan (WOMM-Word of Mouth Marketing) http://hospitalityclub.org networkü

432
   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451