Page 514 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 514
imlik artış, katılımcıların tekrar ziyaret niyetini 0.230 birim artırmaktadır. Diğeri ise 0,145
seviyesinde algılanan değerdir. Buna göre; H4 ve H6 kabul edilirken H5 kabul edilmemiştir.
Yapılan analizler sonucunda bireylerin çevreye duyarlı davranış sergilemelerinde Ayder
yaylasında bulunan hizmetlerden ve doğal güzelliklerden tatmin olmaları en büyük etken olarak
görülmektedir. Ayrıca bireylerin algılamış oldukları değer de davranışlarını etkileyen bir diğer
değişkendir. Literatürde doğa manzaralı bölgelerde gerçekleştirilen ekoturizm faaliyetlerinin çevreye
duyarlı davranış sergilenmesinde hangi faktörlerle gerçekleştiğinin açıklanmasında çalışmanın
katkıları bulunmaktadır. Ekoturizm faaliyetlerinin gerçekleştirildiği yerlerde tüketicilerin özellikle
gerçekleştirilmesi turistik hizmet veren işletmeler için ayrıca önem arz etmektedir.
SONUÇ VE DEĞERLENDĠRME
Çalışma ekoturizm faaliyetinde bulunan bireylerin çevreye duyarlı davranışlarını etkileyen
faktörlerin belirlenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Ekoturizm faaliyetinde bulunan bireylerin çevreye
duyarlı davranışlarını belirlemek amacıyla algılanan değer, aktivite bağlılığı, müşteri tatmini ve
çevreye duyarlı davranış değişkenleri soruları kullanılmış, yapılan faktör analizi sonuçlarına göre
özdeğeri 1’den büyük olan bu değişkenler doğrulanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda hipotezler
oluşturulmuş, hipotezler regresyon analizi kapsamında çevreye duyarlı davranışa etkisi olup olmadığı
incelenmiştir.
Araştırmaya katılan bireylerin algılamış oldukları değerin ve aktivite bağlılığının tatmin
düzeylerine etkisi incelenmiş, algıladıkları değerin tatmin düzeyine etkisi olduğu sonucuna ulaşılırken,
aktivite bağlılığının müşteri tatminine herhangi bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir. Chiu, Lee ve Chen
(2014) hazırlamış olduğu çalışmada Taijiang doğa parkını ziyaret eden bireylerin algılamış oldukları
değerin tatmin düzeylerini etkilediğini, ancak aktivite bağlılığının tatmin düzeyleri üzerinde herhangi
bir etkisinin olmadığını bulmuşlardır. Hazırlanan bu çalışma yazarların çalışması ile aynı doğrultuda
sonuçlar vermiştir. Ayder yaylasında ve yakın destinasyonlarında yaşayan insanların Ayder yaylasına
yönelik bir bağlılığının olmasının uzaktan gelen bireylere göre daha farklı olması olasıdır. Zira
uzaktan gelen bireyler özellikle aktiviteye yönelik bağlılıklarından ötürü geliyor olabilirler.
Dolayısıyla bu fark H3’ün desteklenmemesine bir neden olarak gösterilebilir. İlerleyen çalışmalarda
yöre insanları ile dışarıdan gelen insanlar ayırt edilerek çalışma yapılabilir ve bu iddianın doğruluğu
tartışılabilir. Ayrıca Yang ve Peterson (2004) yapmış oldukları çalışmada tüketicilerin algılamış
oldukları değerin tatmin düzeylerini etkilediği sonucuna ulaşmışlardır. Bu sonuç çalışma ile aynı
doğrultudadır. Araştırmaya katılan bireylerin algıladıkları değerin ekoturizm aktivitesine yönelik
bağlılıklarını etkileyip etkilemediği incelenmiş, bireylerin bağlılıklarını etkilediği sonucuna
ulaşılmıştır. Chiu, Lee ve Chen (2014) tarafından hazırlanan çalışmada elde edilen sonuçla aynı
doğrultuda bir bulgu elde edilmiştir. Bireylerin değer algılarının altında yatan fiyat, kalite ve bunlara
katlanmaya değer olduğuna dair tüketici düşüncesi aynı zamanda bu aktivitenin yapılmasına yönelik
500
seviyesinde algılanan değerdir. Buna göre; H4 ve H6 kabul edilirken H5 kabul edilmemiştir.
Yapılan analizler sonucunda bireylerin çevreye duyarlı davranış sergilemelerinde Ayder
yaylasında bulunan hizmetlerden ve doğal güzelliklerden tatmin olmaları en büyük etken olarak
görülmektedir. Ayrıca bireylerin algılamış oldukları değer de davranışlarını etkileyen bir diğer
değişkendir. Literatürde doğa manzaralı bölgelerde gerçekleştirilen ekoturizm faaliyetlerinin çevreye
duyarlı davranış sergilenmesinde hangi faktörlerle gerçekleştiğinin açıklanmasında çalışmanın
katkıları bulunmaktadır. Ekoturizm faaliyetlerinin gerçekleştirildiği yerlerde tüketicilerin özellikle
gerçekleştirilmesi turistik hizmet veren işletmeler için ayrıca önem arz etmektedir.
SONUÇ VE DEĞERLENDĠRME
Çalışma ekoturizm faaliyetinde bulunan bireylerin çevreye duyarlı davranışlarını etkileyen
faktörlerin belirlenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Ekoturizm faaliyetinde bulunan bireylerin çevreye
duyarlı davranışlarını belirlemek amacıyla algılanan değer, aktivite bağlılığı, müşteri tatmini ve
çevreye duyarlı davranış değişkenleri soruları kullanılmış, yapılan faktör analizi sonuçlarına göre
özdeğeri 1’den büyük olan bu değişkenler doğrulanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda hipotezler
oluşturulmuş, hipotezler regresyon analizi kapsamında çevreye duyarlı davranışa etkisi olup olmadığı
incelenmiştir.
Araştırmaya katılan bireylerin algılamış oldukları değerin ve aktivite bağlılığının tatmin
düzeylerine etkisi incelenmiş, algıladıkları değerin tatmin düzeyine etkisi olduğu sonucuna ulaşılırken,
aktivite bağlılığının müşteri tatminine herhangi bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir. Chiu, Lee ve Chen
(2014) hazırlamış olduğu çalışmada Taijiang doğa parkını ziyaret eden bireylerin algılamış oldukları
değerin tatmin düzeylerini etkilediğini, ancak aktivite bağlılığının tatmin düzeyleri üzerinde herhangi
bir etkisinin olmadığını bulmuşlardır. Hazırlanan bu çalışma yazarların çalışması ile aynı doğrultuda
sonuçlar vermiştir. Ayder yaylasında ve yakın destinasyonlarında yaşayan insanların Ayder yaylasına
yönelik bir bağlılığının olmasının uzaktan gelen bireylere göre daha farklı olması olasıdır. Zira
uzaktan gelen bireyler özellikle aktiviteye yönelik bağlılıklarından ötürü geliyor olabilirler.
Dolayısıyla bu fark H3’ün desteklenmemesine bir neden olarak gösterilebilir. İlerleyen çalışmalarda
yöre insanları ile dışarıdan gelen insanlar ayırt edilerek çalışma yapılabilir ve bu iddianın doğruluğu
tartışılabilir. Ayrıca Yang ve Peterson (2004) yapmış oldukları çalışmada tüketicilerin algılamış
oldukları değerin tatmin düzeylerini etkilediği sonucuna ulaşmışlardır. Bu sonuç çalışma ile aynı
doğrultudadır. Araştırmaya katılan bireylerin algıladıkları değerin ekoturizm aktivitesine yönelik
bağlılıklarını etkileyip etkilemediği incelenmiş, bireylerin bağlılıklarını etkilediği sonucuna
ulaşılmıştır. Chiu, Lee ve Chen (2014) tarafından hazırlanan çalışmada elde edilen sonuçla aynı
doğrultuda bir bulgu elde edilmiştir. Bireylerin değer algılarının altında yatan fiyat, kalite ve bunlara
katlanmaya değer olduğuna dair tüketici düşüncesi aynı zamanda bu aktivitenin yapılmasına yönelik
500