Page 512 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 512
rülmektedir. Bu kapsamda ölçeğe ilişkin sorularla ilgili faktör analizi yapılmıştır. Bu analiz daha
detaylı olarak tabloda gösterilmektedir.
Tablo 4: AraĢtırmada Kullanılan DeğiĢken Sorularına ĠliĢkin Faktör Analizi Sonuçları
Ölçeğe ĠliĢkin Sorular Faktör I
(Algılanan
Değer)
Faktör II
(Aktivite
Bağlılığı)
Faktör III
(MüĢteri
Tatmini)
Faktör IV
(Ç. Duyarlı
DavranıĢ)
Ekoturizm faaliyetlerine yönelik seyahat etmek nitelikli olarak kabul 0,70
edilebilir 0,79
Ekoturizm faaliyetlerine yönelik seyahat etmek için para harcamaktan 0,76
kaçınmam
Ekoturizm faaliyetlerine yönelik seyahat etmek bana iyi hissettirir 0,77
0,84
Ekoturizme yönelik seyahat etmek ilgi çekicidir 0,78
Bu destinasyona yönelik seyahat keyiflidir
Seyahat deneyimlerimi başkaları ile paylaşırım 0,76
0,81
Bu destinasyondaki ekolojik çevreye yönelik koruma tatmin edicidir 0,65
Tur rehberlerinin destinasyonu yorumlamaları tatmin edicidir 0,69
Ekoturizm faaliyetlerine yönelik seyahat etmek memnun edicidir
Bu destinasyonda yabani hayata verilen değer tatmin edicidir 0,76
0,66
Paramı yöresel alanlarda harcarım
Diğer ziyaretçilerin Ayder hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olurum 0,73
Seyahat alanlarında kullandığım malzemelerin çöplerini ayrıştırarak
uygun çöp kutularına atarım 0,56
Seyahatim esnasında flora ve faunaları tahrip etmemeye çalışırım
Çalışmanın amacı kapsamında ölçeğe ilişkin ifadeler üzerinde faktör analizi yapılmıştır. Bu
kapsamda beş boyut ortaya çıkmıştır. Yapılan faktör analizi sonuçlarına göre öz değeri 1’den büyük
beş boyut çıkarılmış ve bu boyutların “Algılanan Değer”, “Aktivite İlgisi”, “Müşteri Tatmini” ve
“Çevreye Duyarlı Davranış” oldukları doğrulanmıştır.
Araştırmada oluşturulmuş hipotezlerin regresyon analizi yöntemiyle ölçülmesi için, regresyon
analizinin ön koşulu olan korelasyon analizi yapılmaktadır. Test sonuçlarına göre, araştırmaya katılan
bireylerin algılanan değeri ile çevreye duyarlı davranışları (ÇDD)arasında pozitif yönlü (r=0,267) ve
anlamlı, müşteri tatmini ile ÇDD arasında pozitif yönlü (r=0,325) ve anlamlı bir ilişkinin olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların aktivite bağlılığı ile ÇDD arasında (r= -0,018) anlamlı bir ilişkinin
olmadığı saptanmıştır.
Tablo 6: Katılımcıların MüĢteri Tatminini Etkileyeceği Varsayılan DeğiĢkenlere Yönelik Çoklu
Regresyon Analizi
DeğiĢken B Standart Hata β t p Tolerance VIF
0,382 4,112 0,000
Sabit 1,993 0,485 0,994 1,006
Algılanan 0,403 0,052 7,807 0,000 0,994 1,006
Değer
Aktivite 0,143 0,090 0,077 1,579 0,115
Bağlılığı Durbin-Watson= 1,263
R= ,396 R2= ,157 ∆R2= ,152
F(2,354)= 32,884 p< 0,000
Bağımlı Değişken: Müşteri Tatmini
498
detaylı olarak tabloda gösterilmektedir.
Tablo 4: AraĢtırmada Kullanılan DeğiĢken Sorularına ĠliĢkin Faktör Analizi Sonuçları
Ölçeğe ĠliĢkin Sorular Faktör I
(Algılanan
Değer)
Faktör II
(Aktivite
Bağlılığı)
Faktör III
(MüĢteri
Tatmini)
Faktör IV
(Ç. Duyarlı
DavranıĢ)
Ekoturizm faaliyetlerine yönelik seyahat etmek nitelikli olarak kabul 0,70
edilebilir 0,79
Ekoturizm faaliyetlerine yönelik seyahat etmek için para harcamaktan 0,76
kaçınmam
Ekoturizm faaliyetlerine yönelik seyahat etmek bana iyi hissettirir 0,77
0,84
Ekoturizme yönelik seyahat etmek ilgi çekicidir 0,78
Bu destinasyona yönelik seyahat keyiflidir
Seyahat deneyimlerimi başkaları ile paylaşırım 0,76
0,81
Bu destinasyondaki ekolojik çevreye yönelik koruma tatmin edicidir 0,65
Tur rehberlerinin destinasyonu yorumlamaları tatmin edicidir 0,69
Ekoturizm faaliyetlerine yönelik seyahat etmek memnun edicidir
Bu destinasyonda yabani hayata verilen değer tatmin edicidir 0,76
0,66
Paramı yöresel alanlarda harcarım
Diğer ziyaretçilerin Ayder hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olurum 0,73
Seyahat alanlarında kullandığım malzemelerin çöplerini ayrıştırarak
uygun çöp kutularına atarım 0,56
Seyahatim esnasında flora ve faunaları tahrip etmemeye çalışırım
Çalışmanın amacı kapsamında ölçeğe ilişkin ifadeler üzerinde faktör analizi yapılmıştır. Bu
kapsamda beş boyut ortaya çıkmıştır. Yapılan faktör analizi sonuçlarına göre öz değeri 1’den büyük
beş boyut çıkarılmış ve bu boyutların “Algılanan Değer”, “Aktivite İlgisi”, “Müşteri Tatmini” ve
“Çevreye Duyarlı Davranış” oldukları doğrulanmıştır.
Araştırmada oluşturulmuş hipotezlerin regresyon analizi yöntemiyle ölçülmesi için, regresyon
analizinin ön koşulu olan korelasyon analizi yapılmaktadır. Test sonuçlarına göre, araştırmaya katılan
bireylerin algılanan değeri ile çevreye duyarlı davranışları (ÇDD)arasında pozitif yönlü (r=0,267) ve
anlamlı, müşteri tatmini ile ÇDD arasında pozitif yönlü (r=0,325) ve anlamlı bir ilişkinin olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların aktivite bağlılığı ile ÇDD arasında (r= -0,018) anlamlı bir ilişkinin
olmadığı saptanmıştır.
Tablo 6: Katılımcıların MüĢteri Tatminini Etkileyeceği Varsayılan DeğiĢkenlere Yönelik Çoklu
Regresyon Analizi
DeğiĢken B Standart Hata β t p Tolerance VIF
0,382 4,112 0,000
Sabit 1,993 0,485 0,994 1,006
Algılanan 0,403 0,052 7,807 0,000 0,994 1,006
Değer
Aktivite 0,143 0,090 0,077 1,579 0,115
Bağlılığı Durbin-Watson= 1,263
R= ,396 R2= ,157 ∆R2= ,152
F(2,354)= 32,884 p< 0,000
Bağımlı Değişken: Müşteri Tatmini
498