Page 635 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 635
ġekil 1. Somut Olmayan Kültürel Miras Dünya Haritası
Kaynak: ( www.unesco.org)
Türkiye, UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Listesinde 12 elemente sahiptir. Bu
elementler sırasıyla, 2008 yılında “Meddahlık” ve “Mevlevi Sema Törenleri”, 2009 yılında “Âşıklık
Geleneği”, “Karagöz” ve “Nevruz”, 2010 yılında “Geleneksel Sohbet Toplantıları”, “Kırkpınar Yağlı
Güreş Festivali” ve “Alevi-Bektaşi Ritüeli Semah” 2011 yılında “Geleneksel Tören Keşkeği” 2012
yılında “Mesir Macunu Festivali” 2013 yılında “Türk Kahvesi Kültürü ve Geleneği ” ve son olarak
2014 yılında “Ebru: Türk Kağıt Süsleme Sanatı” dır (UNESCO, www.aragem.gov).
2011 yılında “Somut Olmayan Kültürel Miras Listesine” giren Geleneksel tören keşkeği,
evlerde yapılan keşkek ile aynı özelliklere sahip değildir. Düğün, bayram, mevlüt, cenaze gibi toplu
faaliyetlerde yapılan bir yemektir. Yemeğin davetlilere sunumu, yardımlaşmanın, iş bölümünün
olduğu uzun aşamalar gerektirmesi yönüyle kültürel bir özellik taşımaktadır. Zira UNESCO‟nun
Tören Keşkeği dosyasında korumayı amaçladığı “yemek hazırlık nedenleri, süreçleri ve sonuçları ile
birlikte ortaya çıkan kültürdür” (unesco.org).
IV. Somut Olmayan Kültürel Miras Turizm ĠliĢkisi
Toplumların yiyecek içecek kültürleri birçok farklı turizm türüyle ilişkilendirileceği gibi kırsal
turizmle de ilişkilendirilebilir. Bunun yanında yiyecek içecek kültürü, destinasyonları daha çekici
kılacağı gibi kültürel bir tanıtım aracı olarak da değerlendirilebilir. Zengin bir mutfak kültürü olan
Türkiye bu konuda son derece avantajlı bir ülke konumundadır (Kesici, 2012: 33).
Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütünün (UNWTO) somut olmayan kültürel miras
turizmi ile ilgili resmi bir tanımlaması yoktur. Ancak bu iki kavramın ilişkisinin “kazançlı bir
ortaklık” olarak ifade edilmesi, somut olmayan kültürel miras‟ın turizm açısından ne kadar önemli
621
Kaynak: ( www.unesco.org)
Türkiye, UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Listesinde 12 elemente sahiptir. Bu
elementler sırasıyla, 2008 yılında “Meddahlık” ve “Mevlevi Sema Törenleri”, 2009 yılında “Âşıklık
Geleneği”, “Karagöz” ve “Nevruz”, 2010 yılında “Geleneksel Sohbet Toplantıları”, “Kırkpınar Yağlı
Güreş Festivali” ve “Alevi-Bektaşi Ritüeli Semah” 2011 yılında “Geleneksel Tören Keşkeği” 2012
yılında “Mesir Macunu Festivali” 2013 yılında “Türk Kahvesi Kültürü ve Geleneği ” ve son olarak
2014 yılında “Ebru: Türk Kağıt Süsleme Sanatı” dır (UNESCO, www.aragem.gov).
2011 yılında “Somut Olmayan Kültürel Miras Listesine” giren Geleneksel tören keşkeği,
evlerde yapılan keşkek ile aynı özelliklere sahip değildir. Düğün, bayram, mevlüt, cenaze gibi toplu
faaliyetlerde yapılan bir yemektir. Yemeğin davetlilere sunumu, yardımlaşmanın, iş bölümünün
olduğu uzun aşamalar gerektirmesi yönüyle kültürel bir özellik taşımaktadır. Zira UNESCO‟nun
Tören Keşkeği dosyasında korumayı amaçladığı “yemek hazırlık nedenleri, süreçleri ve sonuçları ile
birlikte ortaya çıkan kültürdür” (unesco.org).
IV. Somut Olmayan Kültürel Miras Turizm ĠliĢkisi
Toplumların yiyecek içecek kültürleri birçok farklı turizm türüyle ilişkilendirileceği gibi kırsal
turizmle de ilişkilendirilebilir. Bunun yanında yiyecek içecek kültürü, destinasyonları daha çekici
kılacağı gibi kültürel bir tanıtım aracı olarak da değerlendirilebilir. Zengin bir mutfak kültürü olan
Türkiye bu konuda son derece avantajlı bir ülke konumundadır (Kesici, 2012: 33).
Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütünün (UNWTO) somut olmayan kültürel miras
turizmi ile ilgili resmi bir tanımlaması yoktur. Ancak bu iki kavramın ilişkisinin “kazançlı bir
ortaklık” olarak ifade edilmesi, somut olmayan kültürel miras‟ın turizm açısından ne kadar önemli
621