Page 22 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 22
Ancak gelinen noktada ikinci görüşün işletmeler tarafından daha fazla kabul gördüğü
söylenebilir. Nasıl ki bir ferdin içinde bulunduğu topluma karşı bazı sorumlulukları varsa ve bu
sorumluluklarının bir kısmı yasalarla bir kısmı ise örf ve adetlerle şekillenmişse, işletmeler içinde aynı
benzetmeyi yapmak yanlış olmayacaktır. Elbette ki işletmelerin kuruluş nedeni sosyal sorumluluk
uygulamaları değildir, ancak faaliyetine devam ederken bazı hayırsever davranışlarda bulunması da
kendisinden beklenmektedir. Bu haliyle yakın ve genel çevresi tarafından çok daha olumlu bir imaj
oluşturması söz konusu olmaktadır.
Bu çalışmada, Türkiye’deki zincir veya grup oteller üzerinde KSS açısından bir inceleme
yapılmıştır. Zincir oteller; aynı grup tarafından işletilen ve bünyesinden en az üç ve daha fazla otel
işletmesi bulunan otelleri ifade etmektedir. Bu kapsamda Türkiye’de 2013 yılı itibarı ile 148 adet
zincir otel ve bunlara ait 175.484 oda mevcuttur. Çalışmamızda 1000 ve üzeri odası olan 64 adet
zincir otel, KSS beyannamesi, beyanname konusu ve KSS uygulamaların yerli-yabancı açısından
incelemesi yapılmıştır.
Yapılan KSS beyanname incelemesi sonucunda, hem yerli hem de yabancı grup otel
işletmelerinde KSS uygulamalarının yeterince yerleşmemiş olduğu tespit edilmiştir.
Bu çalışmadaki veriler işletmelerin kurumsal sitelerinden alındığından, her işletme sosyal
sorumlulukla ilgili çalışmalarını duyurmak için bir zorunluluk hissetmeyebilir. Dolayısıyla sadece elde
edilen verilere bakarak, bir işletmenin sosyal sorumluluğuyla ilgili yorumda bulunmak doğru olmaz.
Diğer taraftan sadece bir hayırseverlik göstergesi olarak bu çalışmalar yapılabilir. Örneğin, tünün devi
Philip Morris 1999’da hayırsever katkılar için 75 milyon dolar harcamış, ardından bu katkıları
duyurmak 100 milyon dolarlık bir reklam kampanyası yürütmüştür.
KAYNAKÇA
Alpugan, O;(1998), İşletme Bilimine Giriş. Trabzon: Per Yayınları, s.96,
Bayrak, S; (2001), İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk. İstanbul: Beta Yayıncılık, s.81,
Boran, T. G; (2011), Türkiye'den Uygulama Örnekleriyle Kurumsal Sosyal Sorumluluk. İstanbul:
Beta.
Cingöz, A; Akdoğan, A. A;( 2012), “İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleri:Kayseri
İlinde Bir Uygulama”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 331-349.
Grant, R. M; Jordan, J;( 2014), Stratejinin Temelleri. Çeviren Gamze Sart, Ankara: Nobel .
Mirze, S. K; ( 2010), İşletme. İstanbul: Literatür Yayınları, s.388
Porter, M. E; Kramer, M. R; (2005), “Kurumsal Hayırlseverliğin Sağladığı Rekabet Avantajı”.
Harvard Business Review, Issue 470, ss. 35-70.
8
söylenebilir. Nasıl ki bir ferdin içinde bulunduğu topluma karşı bazı sorumlulukları varsa ve bu
sorumluluklarının bir kısmı yasalarla bir kısmı ise örf ve adetlerle şekillenmişse, işletmeler içinde aynı
benzetmeyi yapmak yanlış olmayacaktır. Elbette ki işletmelerin kuruluş nedeni sosyal sorumluluk
uygulamaları değildir, ancak faaliyetine devam ederken bazı hayırsever davranışlarda bulunması da
kendisinden beklenmektedir. Bu haliyle yakın ve genel çevresi tarafından çok daha olumlu bir imaj
oluşturması söz konusu olmaktadır.
Bu çalışmada, Türkiye’deki zincir veya grup oteller üzerinde KSS açısından bir inceleme
yapılmıştır. Zincir oteller; aynı grup tarafından işletilen ve bünyesinden en az üç ve daha fazla otel
işletmesi bulunan otelleri ifade etmektedir. Bu kapsamda Türkiye’de 2013 yılı itibarı ile 148 adet
zincir otel ve bunlara ait 175.484 oda mevcuttur. Çalışmamızda 1000 ve üzeri odası olan 64 adet
zincir otel, KSS beyannamesi, beyanname konusu ve KSS uygulamaların yerli-yabancı açısından
incelemesi yapılmıştır.
Yapılan KSS beyanname incelemesi sonucunda, hem yerli hem de yabancı grup otel
işletmelerinde KSS uygulamalarının yeterince yerleşmemiş olduğu tespit edilmiştir.
Bu çalışmadaki veriler işletmelerin kurumsal sitelerinden alındığından, her işletme sosyal
sorumlulukla ilgili çalışmalarını duyurmak için bir zorunluluk hissetmeyebilir. Dolayısıyla sadece elde
edilen verilere bakarak, bir işletmenin sosyal sorumluluğuyla ilgili yorumda bulunmak doğru olmaz.
Diğer taraftan sadece bir hayırseverlik göstergesi olarak bu çalışmalar yapılabilir. Örneğin, tünün devi
Philip Morris 1999’da hayırsever katkılar için 75 milyon dolar harcamış, ardından bu katkıları
duyurmak 100 milyon dolarlık bir reklam kampanyası yürütmüştür.
KAYNAKÇA
Alpugan, O;(1998), İşletme Bilimine Giriş. Trabzon: Per Yayınları, s.96,
Bayrak, S; (2001), İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk. İstanbul: Beta Yayıncılık, s.81,
Boran, T. G; (2011), Türkiye'den Uygulama Örnekleriyle Kurumsal Sosyal Sorumluluk. İstanbul:
Beta.
Cingöz, A; Akdoğan, A. A;( 2012), “İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleri:Kayseri
İlinde Bir Uygulama”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 331-349.
Grant, R. M; Jordan, J;( 2014), Stratejinin Temelleri. Çeviren Gamze Sart, Ankara: Nobel .
Mirze, S. K; ( 2010), İşletme. İstanbul: Literatür Yayınları, s.388
Porter, M. E; Kramer, M. R; (2005), “Kurumsal Hayırlseverliğin Sağladığı Rekabet Avantajı”.
Harvard Business Review, Issue 470, ss. 35-70.
8