Page 330 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 330
Bilgi verme ve tanıtım yapmak kavramlarının ayrıştırılması önem arz etmektedir. Tanıtım;
reklam yapmak, satışa yönelik davranış belirlemek anlamına da gelebileceği için sakin şehirler
konusunda hassas düşünülerek değerlendirilmesi gereken bir konu niteliği taşır. Sakin şehirlerin yapısı
gereği, sürdürülebilirlik ilkesi doğrultusunda korunması ve taşıma kapasitesinin aşılmadan devam
ettirilmesi gerekliliği, tanıtımın satışa ve pazarlamaya yönelik değil, aksine tüm bu ilkelerin
bilinmesine yönelik yapılması gerektiğidir. Burada esas olan, var olan sakin şehirler hakkında
farkındalık yaratılmasıdır. Diğer yandan bu alanları tanıtırken, sakin şehir felsefesine tamamen aykırı
bir hareket ile karşı karşıya kalmak mümkündür. Felsefenin sürdürülebilir olması, bölgenin
alabileceğinden fazla turistin girişinin engellenmesi ile mümkündür. Mevcut taşıma kapasitesinin
üzerinde ziyaretçi riskli bir girişim olarak nitelendirilebileceği gibi, olumsuz koşulların gelişmesi için
de bir zemin oluşturacaktır. Bir sakin şehrin markalaşması, o bölgenin hizmetlerinin sınırlarının da bir
göstergesi olacaktır. Destinasyon tanıtımında gerçek hedef o yerin çekici kılınması üzerineyken, bu
çekiciliğin yoğun talep doğurma riski göz ardı edilmemelidir. Oluşabilecek, karşılanması güç talep
uzun vadede sakin şehirlere zarar verebilecek koşulları da barındırma potansiyeline sahiptir (Yılmaz
ve Yolal,2008). Bu nedenle, sakin ş ehirlerle ilgili tanıtım çalışmaları dikkatle ele alınmalı ve bu
alanların koruma-kullanım dengesinin önemini ön plana çıkaracak şekilde kurgulanmalıdır.

Sakin şehirlerin bilinir kılınmasında diğer bir etmende o bölgede yer verilen etkinlikler,
festivaller ve bu gibi kültürel faaliyetlerdir. Bu tür etkinlikler genel anlamda belli bir hedef kitleyi
ilgilendirdiği için, bilinç düzeyi yüksek bir grup ziyaretçiyi bir amaç uğruna o bölgeye davet eden bir
hareket biçimidir. Belirtilen türdeki aktiviteler bilgilendirici özelliğe sahip oldukları için, turistler
bilgilenmeye açık olarak ziyaretlerini gerçekleştirirler. Bilgi verici çalışmalara etkili bir iletişim
yöntemi olarak filmler model gösterilebilir. Hareketli görüntünün akılda kalıcılığı, insanın bilinçaltına
etki edebilme özelliği iletişim aracı olarak kuvvetli kılan bir nedendir (Yanmaz, 2006).

Bu bağlamda değerlendirildiği zaman, sakin şehirlerin, böyle kalabilmeleri sürdürülebilir
olmalarıyla mümkünken, tanıtım çalışmalarının kuvveti de bu çabayı desteklemektedir. Özellikle
tanıtım filmlerinin kesin bir zaman içerisinde tüketilme zorunluluğu taşımamasından ötürü, uzun süre
kullanılabilmesi, internet, sosyal medya ve benzeri yollarla daha geniş kitlelere ulaştırılabilme
nitelikleri bu anlamda önemlidir. Beeton’a göre, tanıtım filmlerinin, mesajın iletilmesi için hızlı ve
etkileyici olması, izleyicinin hareketli görüntülere verdiği tepkilerin daha hızlı ve bu konuya
duyarlılığının yüksek seviyede olması biraz da göz ve algılama çarkının hızlı bir sinema makinesi gibi
beyinde işbirliği yapıyor olmalarından kaynaklanmasındandır (Beeton, 2005).

III. SAKİN ŞEHİR KRİTERLERİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM İLKELERİNİN
KARŞILAŞTIRILMASI

316
   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335