Page 45 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 45
Tur Liderleri, Yerel Temsilciler ve Rehberler
Ey8lemler/ Yerel tur liderleri, temsilciler, tur rehberlerinin tercih edilmesi ve hukuki gerekliliklere uygun
8.1 Çözümler şekilde çalışmaları, çalış ma koşullarına ilişkin koşulların sağlanması, geçimi sağlamaya yetecek
maaş, lider, temsilci ve rehberlerin uygun yeterliliklere/destinasyon bilgisine sahip olması ve
sürekli eğitimin sağlanması, sürdürebilir şirket politikası hakkında bilgilendirilmeli ve
eğitilmesi, rehberlerin müşterilere sürdürülebilirlik konuları (flora, fauna ve kültürel mirasın
korunması; kaynak kullanımı, vb.); sosyal normlar (giyim kuralları ve fotoğraf çekme, vb.) ve
insan hakları (çocuk cinsel istismar, vb.) hakkında bilgi vermesi, rehberler için bir sorumluluk
sigortasının (işle ilgili kaza durumları, vb. için) bulunması.
9. Destinasyonlar
De9stinasyonların Destinasyonla ilgili kritik sürdürülebilirlik bilgilerinin (atık, biyolojik çeşitlilik vb.) kaydının
9.1 Seçimi tutulması, yeni destinasyonların seçiminde sürdürülebilirlik konularının (trafiksiz alanlar,
sürdürülebilir şehir planlaması, düzgün atık yönetimi, vb.) dikkate alınması, turizmden
etkilenmesi muhtemel sürdürülebilir olmayan destinasyonların elenmesi, sürdürülebilir ulaşım
araçlarıyla erişim, destinasyonlara ilişkin uluslararası yaptırımlara (BM , AB) uyulması.
Ye9rel Proje ve Faaliyetlerin hukuka dayalı mekan planlaması, koruma altındaki alan/miras yönetmelikleri ve
9.2 Girişimler destinasyon yönetim stratejilerine uygunluğu, konaklama tesisleri ile yerel üreticiler arasındaki
ilişkilerin geliştirilmesi, yerel gıda ürünleri ve hediyelik eşyaların dağıtımı gibi girişimleri
desteklenmesi, destinasyon planlaması ve yönetimi, doğal kaynakların kullanımı ve sosyo-
kültürel konularda yerel yönetimin desteklemesi, sürdürülebilir olmayan yönetim ve geliş meler
söz konusu ise yerel yönetimlerle tartışılması, tehdit altındaki flora/fauna türleri ile tarihi ve
arkeolojik eserleri içeren hediyelik eşyaların desteklenmemesi.
10. Müşteri İletişimi ve Koruması
Re1z ervasy on M üşteri danışmanlarının ve müşteri ilişkileri yönetimi sistemi bulunması, müşteri mahremiyeti,
10.1 Öncesi pazarlama ve reklam mesajlarında standartlara/etiğe uymak, ürün/hizmetlere dair eksiksiz bilgi
sunumu, destinasyon bilgisinin kalitesi, as gari grup/katılı mcı sayısı, seyahatlerde sera
gazı/karbona salınımı ve azaltılması bilgilendirilmesi, sürdürülebilir ulaşımın sağlanması, paket
turun her aşamasında sürdürülebilir alternatiflerin sunulması.
Ta1til Anı Destinasyonundaki doğal çevreler, yerel kültür ve kültürel miras hakkında bilgi,
10.2 sürdürülebilirlik sorunlarına ilişkin nasıl olumlu bir katkıda bulunabileceklerine (kaynak
kullanımının sınırlandırılması, atıklar, yasa dişi hediyelik eşyalar, kültürel alışkanlıklar, giyim
kuralları vb.) yönelik tavsiyeler, destinasyondaki sağlık/güvenlik konularında bilgilendirilme,
destinasyon irtibat kişisi, acil durumlar ve yetkililer, Hassas tur/faaliyetlere ilişkin müşteri
davranış rehberleri, cinsel istismar ve yasadışı hediyelik eşyalar konusunda bilgilendirilme, yerel
mal ve hizmetlerin kullanımını teşvik, sürdürülebilir ulaşım seçenekleri, destinasyonda doğanın
korunması, kültürel ve sosyal projeler için bağış, garanti fonu,
10.3 Tatil Sonrası M üşteri memnuniyeti ölçümü, şikayet yönetimi, sorun tespiti, iyileştirme yolları keşfi.
Kaynak: Travelife Eğitim Modülleri ve Kriter Değerlendirme Raporlarından derlenmiştir.
SONUÇ ve DEĞERLENDİRME
Seyahat işletmeleri Travelife modüllerinde de görüldüğü gibi turizm döngüsü içinde yer
alan konaklama işletmesinden destinasyon yönetimine kadar her bir basamakta aktif rol almaktadır.
Bu noktada da seyahat işletmelerinin sürdürülebilir yönetim süreçlerini benimsemesi ve işletme
içinde/dışında uygulamaları gerçekleştirmesi turizmin olumsuz etkilerinin değerlendirilip
engellenmesi hususunda önemli bir yaşam misyonu haline dönüşürken, turizmin
sürdürülebilirliğinin sağlanması ve diğer şirketlerden öne geçmesi bağlamında rekabetçi bir
yaklaşım haline dönüşmektedir. Modüller ve alt kriterlerden anlaşıldığı üzere Travelife sertifikası,
turizmde sürdürülebilirlik konularına giriş imkanı sunarken, turizmin olumlu ve olumsuz etkileri
hakkında seyahat acentesi çalışanlarını bilinçlendirmeyi ve seyahat acentelerinin kurumsal
performansının geliştirilmesi için çevresel ve sosyal açıdan sorumluluk sahibi yapabilmeyi
amaçlamaktadır. Dolayısıyla seyahat işletmeleri Travelife gibi sertifikasyon uygulamaları ile
birlikte kendi sürdürülebilirlik yönetimi sistemlerini kurabilir ve yönetir hale gelebilmektedirler.
31
Ey8lemler/ Yerel tur liderleri, temsilciler, tur rehberlerinin tercih edilmesi ve hukuki gerekliliklere uygun
8.1 Çözümler şekilde çalışmaları, çalış ma koşullarına ilişkin koşulların sağlanması, geçimi sağlamaya yetecek
maaş, lider, temsilci ve rehberlerin uygun yeterliliklere/destinasyon bilgisine sahip olması ve
sürekli eğitimin sağlanması, sürdürebilir şirket politikası hakkında bilgilendirilmeli ve
eğitilmesi, rehberlerin müşterilere sürdürülebilirlik konuları (flora, fauna ve kültürel mirasın
korunması; kaynak kullanımı, vb.); sosyal normlar (giyim kuralları ve fotoğraf çekme, vb.) ve
insan hakları (çocuk cinsel istismar, vb.) hakkında bilgi vermesi, rehberler için bir sorumluluk
sigortasının (işle ilgili kaza durumları, vb. için) bulunması.
9. Destinasyonlar
De9stinasyonların Destinasyonla ilgili kritik sürdürülebilirlik bilgilerinin (atık, biyolojik çeşitlilik vb.) kaydının
9.1 Seçimi tutulması, yeni destinasyonların seçiminde sürdürülebilirlik konularının (trafiksiz alanlar,
sürdürülebilir şehir planlaması, düzgün atık yönetimi, vb.) dikkate alınması, turizmden
etkilenmesi muhtemel sürdürülebilir olmayan destinasyonların elenmesi, sürdürülebilir ulaşım
araçlarıyla erişim, destinasyonlara ilişkin uluslararası yaptırımlara (BM , AB) uyulması.
Ye9rel Proje ve Faaliyetlerin hukuka dayalı mekan planlaması, koruma altındaki alan/miras yönetmelikleri ve
9.2 Girişimler destinasyon yönetim stratejilerine uygunluğu, konaklama tesisleri ile yerel üreticiler arasındaki
ilişkilerin geliştirilmesi, yerel gıda ürünleri ve hediyelik eşyaların dağıtımı gibi girişimleri
desteklenmesi, destinasyon planlaması ve yönetimi, doğal kaynakların kullanımı ve sosyo-
kültürel konularda yerel yönetimin desteklemesi, sürdürülebilir olmayan yönetim ve geliş meler
söz konusu ise yerel yönetimlerle tartışılması, tehdit altındaki flora/fauna türleri ile tarihi ve
arkeolojik eserleri içeren hediyelik eşyaların desteklenmemesi.
10. Müşteri İletişimi ve Koruması
Re1z ervasy on M üşteri danışmanlarının ve müşteri ilişkileri yönetimi sistemi bulunması, müşteri mahremiyeti,
10.1 Öncesi pazarlama ve reklam mesajlarında standartlara/etiğe uymak, ürün/hizmetlere dair eksiksiz bilgi
sunumu, destinasyon bilgisinin kalitesi, as gari grup/katılı mcı sayısı, seyahatlerde sera
gazı/karbona salınımı ve azaltılması bilgilendirilmesi, sürdürülebilir ulaşımın sağlanması, paket
turun her aşamasında sürdürülebilir alternatiflerin sunulması.
Ta1til Anı Destinasyonundaki doğal çevreler, yerel kültür ve kültürel miras hakkında bilgi,
10.2 sürdürülebilirlik sorunlarına ilişkin nasıl olumlu bir katkıda bulunabileceklerine (kaynak
kullanımının sınırlandırılması, atıklar, yasa dişi hediyelik eşyalar, kültürel alışkanlıklar, giyim
kuralları vb.) yönelik tavsiyeler, destinasyondaki sağlık/güvenlik konularında bilgilendirilme,
destinasyon irtibat kişisi, acil durumlar ve yetkililer, Hassas tur/faaliyetlere ilişkin müşteri
davranış rehberleri, cinsel istismar ve yasadışı hediyelik eşyalar konusunda bilgilendirilme, yerel
mal ve hizmetlerin kullanımını teşvik, sürdürülebilir ulaşım seçenekleri, destinasyonda doğanın
korunması, kültürel ve sosyal projeler için bağış, garanti fonu,
10.3 Tatil Sonrası M üşteri memnuniyeti ölçümü, şikayet yönetimi, sorun tespiti, iyileştirme yolları keşfi.
Kaynak: Travelife Eğitim Modülleri ve Kriter Değerlendirme Raporlarından derlenmiştir.
SONUÇ ve DEĞERLENDİRME
Seyahat işletmeleri Travelife modüllerinde de görüldüğü gibi turizm döngüsü içinde yer
alan konaklama işletmesinden destinasyon yönetimine kadar her bir basamakta aktif rol almaktadır.
Bu noktada da seyahat işletmelerinin sürdürülebilir yönetim süreçlerini benimsemesi ve işletme
içinde/dışında uygulamaları gerçekleştirmesi turizmin olumsuz etkilerinin değerlendirilip
engellenmesi hususunda önemli bir yaşam misyonu haline dönüşürken, turizmin
sürdürülebilirliğinin sağlanması ve diğer şirketlerden öne geçmesi bağlamında rekabetçi bir
yaklaşım haline dönüşmektedir. Modüller ve alt kriterlerden anlaşıldığı üzere Travelife sertifikası,
turizmde sürdürülebilirlik konularına giriş imkanı sunarken, turizmin olumlu ve olumsuz etkileri
hakkında seyahat acentesi çalışanlarını bilinçlendirmeyi ve seyahat acentelerinin kurumsal
performansının geliştirilmesi için çevresel ve sosyal açıdan sorumluluk sahibi yapabilmeyi
amaçlamaktadır. Dolayısıyla seyahat işletmeleri Travelife gibi sertifikasyon uygulamaları ile
birlikte kendi sürdürülebilirlik yönetimi sistemlerini kurabilir ve yönetir hale gelebilmektedirler.
31