Page 47 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 47
tifikalandırılması gerektiği konusunda ortaya konan başlık işgören ve müşteri memnuniyetinin
artırılması şeklindedir. Uluslararası tanınırlık, özellikle seyahat pazarında yenilikçi bakış açısının
gelişmesi ve farkındalık yaratma konularında seyahat acentalarının sertifikalandırma yoluna
başvurdukları görülmektedir.

Türkiye’de diğer ülkelere göre sertifikalandırma sürecinde tartışılan bazı başlıkların yasal
anlamda zorlukları da beraberinde getirdiği görülmektedir. Örneğin yeşil enerji uygulamasındaki
yasal zorluklar bazı kriterlerin uygulamaya geçişinde oldukça zor bir süreci ifade etmektedir.
Sürdürülebilirliğe bağlı bazı kanunların çok açık ifade edilmeyişi ve kontrol sürecindeki zorluklar
yasal anlamda ortaya çıkan eksiklikler olarak görülmektedir. Ancak yasal eksikliklere rağmen
sertifikalandırma sürecinde ortaya çıkan bürokratik engeller, seyahat acentalarının
sertifikalandırılmalarını olumsuz düzeye çekecek ayrıntıda değildir. Sertifika programına ait yazılı
materyaller ile her bir kritere ait detayların paylaşıldığı rehberlik süreci olarak adlandırılan aşma ile
kriterlerde seyahat acentalarının yapmakta zorlanacakları süreçler minimum düzeye çekilmektedir.
Dokümantasyon ile ortaya konan standartlar işletmeler açısından en kolay şekilde uygulamaya
geçirilebilmektedir.

Kriterlerde seyahat acentaları açısından en önemli ve farklı gelen konunun “Temel
Değerlendirme” aşaması olduğu anlaşılmaktadır. Acentalar açısından yoğun iş yükü olarak görülen
fakat yönlendirme ve destekler ile sürecin temel aşamasında hem eksikliklerin görülmesi hem de
sonraki aşamaların anlaşılması bakımından bu aşama önem taşımaktadır. Ayrıca “Web sitelerinde
Raporlama” başlığı altında sadece algılanan boyutun ilgili müşterilere sadece bilgi aktarımı,
sürdürülebilirlik kavramı içinde iletişimin boyutları ve ortaya çıkan sonuçlar olmalıdır. Rekabet
açısından bakıldığında bu bilgilerin paylaşılmak istenmeyişi rakipler açısından bir kazanım değil
eksiklik olarak görülmelidir. Uygulamada şeffaflık adına ortaya çıkan ayrıntılardan biri de bu
başlıktır. Seyahat acentalarının sertifikalandırma programlarına katılımının desteklenmesinde
mevcut turizm politikalarında yasal teşvik ve yönlendirmelerin yapılması desteklenmelidir.
Turizmde etik ilkelerin hayata geçirilmesi ve sürdürülebilirlik temelinde atılması gereken adımlar
da sertifikalandırma ile önemli bir süreç olarak görülmektedir. Dünyada turizm gelişiminde farklı
eğilimlerin ve turizmde çeşitlendirmelerin ortaya konmasında seyahat acentalarının rolü ve önemi
de dikkate alındığında sertifikalandırma sürecinin özellikle ülkemizde desteklenmesi ve örnek
uygulamaların sayısının artırılması gereklidir.

KAYNAKÇA

BUCKLEY, Ralf; (2002). “Tourism Ecolabels”, Annals of Tourism Research, 29(1), pp. 183-
208.

BUTLER, Richard W. ; (1993). Tourism - An Evolutionary Perspective, Eds: J.G. Nelson, R.W.
Butler, & G. Wall, Tourism and Sustainable Development: Monitoring, Planning,

33
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52