Page 452 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 452
ŞTIRMANIN AMACI, ÖNEMİ VE YÖNTEMİ
Bazı pazarlama yöneticileri ve gönüllü tanıtım organizatörleri pazarlama faaliyetlerinde e-

WOM kullanılarak markanın farkındalığını oluşturmak ve online tanıtım gerçekleştirmektedir.
Tanıtımlar çeşitli sanal uygulamalarla olmakta ve sonucunda tüketicilerin, potansiyel turistlerin
kararlarını etkilemektedir. Bu nedenle çalışmanın amacı ülkeler hakkında online ortamda ifade edilen
düşünceleri analiz etmektir. Bu amacı yerine getirmek için kullanıcıların oluşturduğu içeriklere
odaklanılmıştır. Online paylaşımlarda Karadeniz bölgesinden katılan “host”ların hakkında yapılan
yorumlar analiz edilmiş böylece kullanıcıların üye sayısı ve yapılan yorumlarla turistlerin ziyaret
ettikleri ev sahipleri hakkındaki düşüncelerine varılmaya çalışılmıştır. Üyeler hakkında yapılan çıkar
amacı gütmeyen ve güven esasına dayanan söz konusu yorumlardan yola çıkarak, o ülkede yer alan ev
sahiplerine yönelik tercihleri belirlemekte ağızdan ağıza pazarlama örneği olan e-WOM’un etkisi
ölçülmeye çalışılmaktadır.

A. ARAŞTIRMANIN METODU
Araştırmanın ilk aşamasında söz konusu internet sitesinin niteliği belirlenmiştir. Söz konusu
çalışmanın örneklemini oluşturan Hospştalityclup, ürün ya da hizmet tanıtımının sağlandığı internet
sitelerine girerek bireylerin almak istediği bilgiyi alıp, siteden çıktıkları kullanıcı olarak verilen içeriğe
yorum yapma, katkıda bulunma, içerik üretme gibi bir olanağı olmayan Web 1.0 yerine facebook,
twitter, pintrest, instagram vb. sosyal ağlar bu dönemin en popüler sitelerin kullandığı Web 2.0
özelliği taşımaktadır.

İkinci aşamada çalışmanın örneklemini oluşturan Hospitalityclup sitesinde yer alan
Türkiye’nin Karadeniz Bölgesi’ndeki 22 şehirden katılım sağlayan üyelerin, üye sayfalarına yapılan
yorumlar üzerinde niteliksel içerik çözümlemesi yapılmıştır.

Böylece içerik analiz edildiğinde kullanıcılara yönelik ne tür yorumların çoğunlukla yapıldığı
“key word” kullanarak ortaya konmaktadır. Yapılan yorumlar katılımcının güvenilirliğini, tercih
edilirliğini, üye sıralamasına dayanarak nasıl belirlendiğini ve katılımcıların sayfalarında yer alan
yorumlarda ait olduğu ülkeye yönelik nasıl çıkarımlar yapıldığını ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu
amaçla ev sahibi üyeler hakkında yapılan yorumlardan yola çıkarak memnuniyet düzeylerinin ne
olduğu? Yapılan yorumların ev sahibi katılımcının beğeni sırasını nasıl şekillendirdiği? Yorumların ev
sahibi üyenin ait olduğu ülke hakkında beğeni düzeyini ve yorum yapan bireyin destination seçimini
etkileyip etkilemediği? Sorularına cevap aranmaktadır.

B. BULGULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
Hospitalityclup üyelerin her biri için onların ev sahipliğine yönelik diğer katılımcıların
serbestçe yorum yapabildiği, ülkeleri ile ilgili kanaatlerin çıkar gütmeksizin ifade edildiği 1997 yılında
Veit Kühne tarafından Almanya’da kurulan global bir turist ağıdır. Diğer tüm sosyal ağlar gibi,
Hospitalityclup da öncelikle üyelerin profil bilgilerini, fotoğraflarını ve kendilerine ait iletişim

438
   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457