Page 455 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 455
sahibi oldukları, arkadaşça, sıcak tavırları ve en önemlisi güvenilir oldukları yönündedir. Türk
üyelerin profilinde “çok hoş ve arkadaşça”, “kaygısız”, “seni tekrar görmeyi umarım”, “Amasya’ya
giderseniz onu görün”, “Sefa’yı şiddetle tavsiye ederim” gibi ifadeler yer almaktadır. Ayrıca gittiği
şehirlerle ilgili “büyüleyici” “güzel bir deneyimdi”, “etkileyiciydi”, “yeniden gelmeyi umuyorum”,
“geleneksel müziği”, “orijinal Amasya yemekleri”, “güzel çay bahçeleri”, “Türkiye’nin en iyi şehri
Amasya”, “Polonya ve Türkiye benzer”, “Güzel Kaçkar dağlarında yürümeyi” gibi ifadeler yer
almaktadır. Yorum yapanların ülkeleri aynı ya da birbirine yakındır. Örneğin, Zonguldak’tan katılan
Murat’ın tabloda yer almayan Litvanya, İtalya, Rusya (3 kişi), Almanya ülkelerinden gelen turistlerin
yer alması; Samsun’dan üye Ersan’ın Avusturya (2), Rusya (2), Polonya ülkelerinden gelen turistlerin
ve yine Samsun’dan Okan’ın Finlandiya (2), Polonya (2) ülkelerden gelen turistlerin yer alması; son
olarak Gümüşhane’den üye İhsan’ın profilinde Amerika’dan (2), Almanya’dan 82), Fransa,
Sırbistan’dan turistlerin olması daha önce gelen turistlerin memnuniyet ifadelerinin diğerlerinin karar
vermesinde etkili olduğunu göstermektedir. Ziyaret edilecek ülkede en çok yorum alan ev sahibi tercih
edilmektedir. Bu da karar vermede yapılan yorumların etkili olduğunu göstermektedir.
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
Günümüzde sosyal medyanın da rekabet ortamında etkili bir iletişim aracı olarak kullanılması
bu alanda farklı uygulamalara gitme zorunluluğu ortaya çıkarmaktadır. Günümüzde internetin bir
medya olarak ağızdan ağıza iletişim (WOM) kullanımına girmesi bu uygulamanın e-WOM şekline
dönüşmesine, bloglar, forumlar, sosyal medya, elektronik fısıltıların önem kazanmasına neden
olmaktadır. İnternet kullanıcılarının tutumlarını yönlendirmede elektronik ortamda yapılan ağızdan
ağıza iletişimi bu derece etkili yapan şey, kaynağa duyulan güvendir.
İnternet hizmet sektöründe ve özellikle turizm alanındaki tüketicilerle iletişim kurmakta
iletişimin temel araç olmaktadır. Farklı ülkelere kısa dönemli turistik geziler yapmak isteyen
potansiyel turistler için karar vermede, kararlarını değiştirmede internet ve kullanıcı yorumları önemli
bir etkiye sahiptir. Üyeler diğer katılımcının ülkesine gittiğinde üye ev sahibin kültürel unsurları ile
kendi kültürel unsurlarını aktarmaktadır.
E-WOM uygulamasının yer aldığı Couchsurfing ve Hospitalityclub gibi internet sitelerinde,
yorum yapan üyelerin güvenilirliği -çıkar odaklı, ticari bir amaçlarının olmaması- söz konusu üyelerin
sayfalarında yapılan yorumlarla hem ülkenin hem de ev sahibinin tanınırlığını arttırmaktadır.
Hospitalityclup sitesi örneğinde yapılan nitelik araştırmasında da üyeler yalnızca deneyimlerini
paylaşmakta, ülke ve “host” ile ilgili kanaatlerini aktarmaktadır. Ev sahibi üyeler hakkında yapılan
yorumlardan yola çıkarak gelen turistler memnun ayrılmakta ve bunu da yeniden gelmeyi
(sürdürülebilirlik) umduklarını ifade ederek göstermektedir. Yapılan yorumlar ev sahibinin
popülaritesini belirlemektedir. En çok yorum alan ev sahibi en çok tercih edilmektedir. Yorumların ev
sahibi üyenin ait olduğu ülke hakkında beğeni düzeyini ifade etmesi potansiyel turistin söz konusu
şehri seçmesinde etkili olmaktadır.
441
üyelerin profilinde “çok hoş ve arkadaşça”, “kaygısız”, “seni tekrar görmeyi umarım”, “Amasya’ya
giderseniz onu görün”, “Sefa’yı şiddetle tavsiye ederim” gibi ifadeler yer almaktadır. Ayrıca gittiği
şehirlerle ilgili “büyüleyici” “güzel bir deneyimdi”, “etkileyiciydi”, “yeniden gelmeyi umuyorum”,
“geleneksel müziği”, “orijinal Amasya yemekleri”, “güzel çay bahçeleri”, “Türkiye’nin en iyi şehri
Amasya”, “Polonya ve Türkiye benzer”, “Güzel Kaçkar dağlarında yürümeyi” gibi ifadeler yer
almaktadır. Yorum yapanların ülkeleri aynı ya da birbirine yakındır. Örneğin, Zonguldak’tan katılan
Murat’ın tabloda yer almayan Litvanya, İtalya, Rusya (3 kişi), Almanya ülkelerinden gelen turistlerin
yer alması; Samsun’dan üye Ersan’ın Avusturya (2), Rusya (2), Polonya ülkelerinden gelen turistlerin
ve yine Samsun’dan Okan’ın Finlandiya (2), Polonya (2) ülkelerden gelen turistlerin yer alması; son
olarak Gümüşhane’den üye İhsan’ın profilinde Amerika’dan (2), Almanya’dan 82), Fransa,
Sırbistan’dan turistlerin olması daha önce gelen turistlerin memnuniyet ifadelerinin diğerlerinin karar
vermesinde etkili olduğunu göstermektedir. Ziyaret edilecek ülkede en çok yorum alan ev sahibi tercih
edilmektedir. Bu da karar vermede yapılan yorumların etkili olduğunu göstermektedir.
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
Günümüzde sosyal medyanın da rekabet ortamında etkili bir iletişim aracı olarak kullanılması
bu alanda farklı uygulamalara gitme zorunluluğu ortaya çıkarmaktadır. Günümüzde internetin bir
medya olarak ağızdan ağıza iletişim (WOM) kullanımına girmesi bu uygulamanın e-WOM şekline
dönüşmesine, bloglar, forumlar, sosyal medya, elektronik fısıltıların önem kazanmasına neden
olmaktadır. İnternet kullanıcılarının tutumlarını yönlendirmede elektronik ortamda yapılan ağızdan
ağıza iletişimi bu derece etkili yapan şey, kaynağa duyulan güvendir.
İnternet hizmet sektöründe ve özellikle turizm alanındaki tüketicilerle iletişim kurmakta
iletişimin temel araç olmaktadır. Farklı ülkelere kısa dönemli turistik geziler yapmak isteyen
potansiyel turistler için karar vermede, kararlarını değiştirmede internet ve kullanıcı yorumları önemli
bir etkiye sahiptir. Üyeler diğer katılımcının ülkesine gittiğinde üye ev sahibin kültürel unsurları ile
kendi kültürel unsurlarını aktarmaktadır.
E-WOM uygulamasının yer aldığı Couchsurfing ve Hospitalityclub gibi internet sitelerinde,
yorum yapan üyelerin güvenilirliği -çıkar odaklı, ticari bir amaçlarının olmaması- söz konusu üyelerin
sayfalarında yapılan yorumlarla hem ülkenin hem de ev sahibinin tanınırlığını arttırmaktadır.
Hospitalityclup sitesi örneğinde yapılan nitelik araştırmasında da üyeler yalnızca deneyimlerini
paylaşmakta, ülke ve “host” ile ilgili kanaatlerini aktarmaktadır. Ev sahibi üyeler hakkında yapılan
yorumlardan yola çıkarak gelen turistler memnun ayrılmakta ve bunu da yeniden gelmeyi
(sürdürülebilirlik) umduklarını ifade ederek göstermektedir. Yapılan yorumlar ev sahibinin
popülaritesini belirlemektedir. En çok yorum alan ev sahibi en çok tercih edilmektedir. Yorumların ev
sahibi üyenin ait olduğu ülke hakkında beğeni düzeyini ifade etmesi potansiyel turistin söz konusu
şehri seçmesinde etkili olmaktadır.
441