Page 458 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 458
ONAKLAMA İŞLETMELERİNDE YEŞİL PAZARLAMA YAKLAŞIMI KAPSAMINDA
YEŞİL YILDIZ UYGULAMASI: DOUBLE TREE BY HILTON AVANOS-CAPPADOCIA
ÖRNEĞİ
Yüksel ÖZTÜRK1
Serap SERĠN KARACAER2
ÖZET
ĠĢletmelerin çevreye duyarlılıkları kapsamında Ģekillenen yeĢil pazarlama, toplumun ihtiyaçlarını karĢılayacak faaliyetler
sırasında çevreye en az zarar vermek üzere oluĢturulmuĢ bir pazarlama yaklaĢımıdır. Yapısı gereği, doğal çevre ile iç içe
geliĢen ve büyüyen bir sektör olan turizm sektöründe de, çevreye duyarlılık ve çevre koruması giderek önem kazanmaktadır.
Turizm sektöründe faaliyet gösteren iĢletmeler, özellikle de konaklama iĢletmeleri doğadan yararlandıkları ölçüde doğaya
zarar verme potansiyeline sahip iĢletmelerdir. Dolayısıyla, çevre duyarsızlığının yol açtığı tehlikelerin farkına varan birçok
konaklama iĢletmesi pazarlama faaliyetlerini yeĢil pazarlama anlayıĢı ile yürütmeye baĢlamıĢlardır. ÇalıĢma kapsamında;
çevreye duyarlılığı, tüketici odaklılığın ve rekabetin gerekliliği olarak gören konaklama iĢletmelerinin bu doğrultuda
gerçekleĢtirdikleri uygulamaların tespit edilmesi amaçlanmıĢtır. ÇalıĢmada, nitel araĢtırma yönteminden hareketle
Kapadokya’da faaliyet gösteren ve bölgenin ilk yeĢil yıldızlı konaklama iĢletmesi olan “Double Tree By Hilton Avanos”a
iliĢkin örnek olay incelemesi gerçekleĢtirilmiĢtir. ÇalıĢmadan elde edilen bulgular ıĢığında, konaklama iĢletmelerinin çevreye
duyarlı yaklaĢımları; yasal mevzuat çerçevesinde ve iĢletme politikaları doğrultusunda gerçekleĢtirdikleri sonucuna
ulaĢılmıĢtır.
Anahtar Kelimeler: Yeşil Pazarlama, Konaklama İşletmeleri, Yeşil Yıldız, Kapadokya.
GREEN STAR APPLICATION WITHIN THE SCOPE OF GREEN MARKETING
APPROACH IN HOSPITALITY INDUSTRY: DOUBLE TREE BY HILTON AVANOS-
CAPPADOCIA CASE
ABSTRACT
Formed within the scope of environmental sensitivity of organizations green marketing is a marketing approach that was
created to give the least damage to the environment during the activities to meet the needs of the community. Due to the
nature the tourism sector is growing intertwined with the natural environment therefore the concern for the environment and
environmental protection is becoming increasingly important. The companies operating in the tourism sector, especially the
accommodation companies have the potential to harm the environment as well as the benefit from it. Therefore, many
accommodation companies which are aware of the dangers caused by environmental insensitivity began performing green
marketing practices. In this study, it is aimed to determine the environmental practices of the accommodation companies
which perceive the environmental sensitivity as a must of consumer orientation and competition. A case study of the
qualitative research method, was performed in “Double Tree by Hilton Avanos" hotel
that is the first having green star in the Cappadocia. In the light of the findings obtained from the study, it has been reached
that, environmentally sensitive approach of the accommodation companies; performing in accordance with the legal
regulations and business policies.
Keywords: Green Marketing, Hospitality Industry, Green Star, Cappadocia.
1 Prof. Dr., Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi, yukselozturk66@gmail.com
2 Öğr. Gör., Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO, sskaracaer@gmail.com
444
YEŞİL YILDIZ UYGULAMASI: DOUBLE TREE BY HILTON AVANOS-CAPPADOCIA
ÖRNEĞİ
Yüksel ÖZTÜRK1
Serap SERĠN KARACAER2
ÖZET
ĠĢletmelerin çevreye duyarlılıkları kapsamında Ģekillenen yeĢil pazarlama, toplumun ihtiyaçlarını karĢılayacak faaliyetler
sırasında çevreye en az zarar vermek üzere oluĢturulmuĢ bir pazarlama yaklaĢımıdır. Yapısı gereği, doğal çevre ile iç içe
geliĢen ve büyüyen bir sektör olan turizm sektöründe de, çevreye duyarlılık ve çevre koruması giderek önem kazanmaktadır.
Turizm sektöründe faaliyet gösteren iĢletmeler, özellikle de konaklama iĢletmeleri doğadan yararlandıkları ölçüde doğaya
zarar verme potansiyeline sahip iĢletmelerdir. Dolayısıyla, çevre duyarsızlığının yol açtığı tehlikelerin farkına varan birçok
konaklama iĢletmesi pazarlama faaliyetlerini yeĢil pazarlama anlayıĢı ile yürütmeye baĢlamıĢlardır. ÇalıĢma kapsamında;
çevreye duyarlılığı, tüketici odaklılığın ve rekabetin gerekliliği olarak gören konaklama iĢletmelerinin bu doğrultuda
gerçekleĢtirdikleri uygulamaların tespit edilmesi amaçlanmıĢtır. ÇalıĢmada, nitel araĢtırma yönteminden hareketle
Kapadokya’da faaliyet gösteren ve bölgenin ilk yeĢil yıldızlı konaklama iĢletmesi olan “Double Tree By Hilton Avanos”a
iliĢkin örnek olay incelemesi gerçekleĢtirilmiĢtir. ÇalıĢmadan elde edilen bulgular ıĢığında, konaklama iĢletmelerinin çevreye
duyarlı yaklaĢımları; yasal mevzuat çerçevesinde ve iĢletme politikaları doğrultusunda gerçekleĢtirdikleri sonucuna
ulaĢılmıĢtır.
Anahtar Kelimeler: Yeşil Pazarlama, Konaklama İşletmeleri, Yeşil Yıldız, Kapadokya.
GREEN STAR APPLICATION WITHIN THE SCOPE OF GREEN MARKETING
APPROACH IN HOSPITALITY INDUSTRY: DOUBLE TREE BY HILTON AVANOS-
CAPPADOCIA CASE
ABSTRACT
Formed within the scope of environmental sensitivity of organizations green marketing is a marketing approach that was
created to give the least damage to the environment during the activities to meet the needs of the community. Due to the
nature the tourism sector is growing intertwined with the natural environment therefore the concern for the environment and
environmental protection is becoming increasingly important. The companies operating in the tourism sector, especially the
accommodation companies have the potential to harm the environment as well as the benefit from it. Therefore, many
accommodation companies which are aware of the dangers caused by environmental insensitivity began performing green
marketing practices. In this study, it is aimed to determine the environmental practices of the accommodation companies
which perceive the environmental sensitivity as a must of consumer orientation and competition. A case study of the
qualitative research method, was performed in “Double Tree by Hilton Avanos" hotel
that is the first having green star in the Cappadocia. In the light of the findings obtained from the study, it has been reached
that, environmentally sensitive approach of the accommodation companies; performing in accordance with the legal
regulations and business policies.
Keywords: Green Marketing, Hospitality Industry, Green Star, Cappadocia.
1 Prof. Dr., Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi, yukselozturk66@gmail.com
2 Öğr. Gör., Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO, sskaracaer@gmail.com
444