Page 644 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 644
E. Kırkpınar Yağlı GüreĢ Festivali
Yağlı güreĢ “pehlivan” adı verilen güreĢçilerin vücutlarını zeytinyağı ile yağlamasıyla yapılan bir
tür serbest güreĢtir.GüreĢçiler“kispet”isimli,belden baldıra kadar uzanan, dar paçalı meĢin pantolon
giyer vesıkletlerine göre kategorilere ayrılarak güreĢirler. GüreĢler sırasında ayaklar da çıplaktır.
Kırkpınar Yağlı güreĢleri her yıl Edirne’de düzenlenmektedir. GüreĢçiler eleminasyon sistemiyle
yarıĢırlar. BaĢlamasıyla ilgili bir çok efsane aktarılan Kırkpınar Yağlı GüreĢ Festivalinin 653.sü, 2014
yılının Haziran ayında düzenlenmiĢtir.
F. Mevlevi Sema Töreni
Kelime anlamı olarak “iĢitme, duyma” manasını veren “Sema” kavramı Mevlevi derviĢlerinin ney,
nısfiye vb. çalgılar eĢliğinde, kollarını iki yana açıp dönerek yaptıkları ayine verilen addır. (Türk Dil
Kurumu)
Mevlâna Celaleddin Rumi(1207-1273) ve oğlu Sultan Veled’den(1226-1312) sonra Mevlevîlik
olarak adlandırılan yapı, Semâ’ya dair ritüellerin en karmaĢık ve dikkat çekici olanlarını ortaya
koymuĢtur. Kalabalık bir müzisyen ve semazen topluluğu aracılığıyla ortaya konulan mistik zikir,
Kur’ân’dan ve Mesnevi’den bölümlerin okunması ve Nâ’t-ı ġerif’in (Hz. Muhammed’in vasıflarını
bildiren, onu öven eserler) icra edilmesi gibi kısımların eklenmesiyle sembolik bir ritüel törenini
oluĢturur. (Güray, 2012:16)
G. Alevi-BektaĢi Ritüeli Semah
Semah, Alevilik inancının temel ibadeti olan Cem töreninin en önemli unsurlarından biridir.
Semah’da semah dönenler; kâinatın merkezinde Tanrı’nın olduğu fikri ile Tanrı’yı merkez alan bir
yörüngede hem onun ekseni etrafında hem de kendi eksenleri etrafında hareketederler.Müziğin ve
zikrin Alevi-BektâĢi kültüründeki güçlü sembolik değeri hatırlandığı zaman semâhın ve Alevi
kültüründe saygı duyulan ozanların sözlerini içeren deyiĢlerin okunmasının cem töreni içindeki özel
önemi daha rahat anlaĢılabilir. (Güray, 2012:133)
H. Geleneksel Sohbet Toplantıları
Yörelere göre adlandırmaları, sayıları, yaĢ sınırı, toplanma sıklıkları değiĢen erkek gruplarının
yılın özellikle kıĢ aylarında ve rutinleĢen bir periyotta belli kurallar çerçevesinde bir araya gelerek
sanal akrabalıklar kurdukları sosyal/kültürel ve ekonomik iĢlevli geleneksel toplantılardır. Kapalı
mekanlarda yapılan ve halk müziği, halk dansları, oda içi oyunlar gibi unsurları bünyesinde barındıran
bu toplantılardaki amaç iĢ dıĢında kalan zamanı sohbet ederek ve eğlenerek değerlendirmek,
eğlendirirken eğitmektir. Geleneksel sohbet toplantıları; Harfane Sıra Gecesi, Velime Geceleri, Dörtel
630
Yağlı güreĢ “pehlivan” adı verilen güreĢçilerin vücutlarını zeytinyağı ile yağlamasıyla yapılan bir
tür serbest güreĢtir.GüreĢçiler“kispet”isimli,belden baldıra kadar uzanan, dar paçalı meĢin pantolon
giyer vesıkletlerine göre kategorilere ayrılarak güreĢirler. GüreĢler sırasında ayaklar da çıplaktır.
Kırkpınar Yağlı güreĢleri her yıl Edirne’de düzenlenmektedir. GüreĢçiler eleminasyon sistemiyle
yarıĢırlar. BaĢlamasıyla ilgili bir çok efsane aktarılan Kırkpınar Yağlı GüreĢ Festivalinin 653.sü, 2014
yılının Haziran ayında düzenlenmiĢtir.
F. Mevlevi Sema Töreni
Kelime anlamı olarak “iĢitme, duyma” manasını veren “Sema” kavramı Mevlevi derviĢlerinin ney,
nısfiye vb. çalgılar eĢliğinde, kollarını iki yana açıp dönerek yaptıkları ayine verilen addır. (Türk Dil
Kurumu)
Mevlâna Celaleddin Rumi(1207-1273) ve oğlu Sultan Veled’den(1226-1312) sonra Mevlevîlik
olarak adlandırılan yapı, Semâ’ya dair ritüellerin en karmaĢık ve dikkat çekici olanlarını ortaya
koymuĢtur. Kalabalık bir müzisyen ve semazen topluluğu aracılığıyla ortaya konulan mistik zikir,
Kur’ân’dan ve Mesnevi’den bölümlerin okunması ve Nâ’t-ı ġerif’in (Hz. Muhammed’in vasıflarını
bildiren, onu öven eserler) icra edilmesi gibi kısımların eklenmesiyle sembolik bir ritüel törenini
oluĢturur. (Güray, 2012:16)
G. Alevi-BektaĢi Ritüeli Semah
Semah, Alevilik inancının temel ibadeti olan Cem töreninin en önemli unsurlarından biridir.
Semah’da semah dönenler; kâinatın merkezinde Tanrı’nın olduğu fikri ile Tanrı’yı merkez alan bir
yörüngede hem onun ekseni etrafında hem de kendi eksenleri etrafında hareketederler.Müziğin ve
zikrin Alevi-BektâĢi kültüründeki güçlü sembolik değeri hatırlandığı zaman semâhın ve Alevi
kültüründe saygı duyulan ozanların sözlerini içeren deyiĢlerin okunmasının cem töreni içindeki özel
önemi daha rahat anlaĢılabilir. (Güray, 2012:133)
H. Geleneksel Sohbet Toplantıları
Yörelere göre adlandırmaları, sayıları, yaĢ sınırı, toplanma sıklıkları değiĢen erkek gruplarının
yılın özellikle kıĢ aylarında ve rutinleĢen bir periyotta belli kurallar çerçevesinde bir araya gelerek
sanal akrabalıklar kurdukları sosyal/kültürel ve ekonomik iĢlevli geleneksel toplantılardır. Kapalı
mekanlarda yapılan ve halk müziği, halk dansları, oda içi oyunlar gibi unsurları bünyesinde barındıran
bu toplantılardaki amaç iĢ dıĢında kalan zamanı sohbet ederek ve eğlenerek değerlendirmek,
eğlendirirken eğitmektir. Geleneksel sohbet toplantıları; Harfane Sıra Gecesi, Velime Geceleri, Dörtel
630