Page 699 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 699
“Sizce insanların gezi, tatil veya dinlenme amaçlı seyahat etmeleri toplumsal barışa katkı
sağlar mı?” sorusuna üç katılımcı “hayır, sağlamaz” cevabı vermiş, bu katılımcılardan biri toplumsal
barışı sağlayacak olanın ekonomik refah seviyesinin gelişmesi olduğunu söylemiştir. Bunların dışında
bir katılımcı katkının düşük düzeyde olabileceğini söylemiş bir diğeri ise kararsız olduğunu
belirtmiştir.
Kesinlikle olumlu katkı sağlayacağını düşünen 45 katılımcıdan bazıları gerekçe olarak, çeşitli
kültürleri tanımanın barışı ve kardeşliği pekiştireceğini gösterirken, bir katılımcı soruyu sosyal
turizmle de ilişkilendirip tatile gidemeyen insanların gidenlere gıpta ve haset besleyebileceğini,
herkesin tatile gidebilme imkânına sahip olmasının bu olumsuzluğu ortadan kaldıracağını belirtmiştir.
Katılımcıların “Sosyal devlet” politikalarına dair görüĢleri: Katılımcıların tamamı, maddi
kaynağı toplanan vergiler olan yaşlı bakım ve evde bakım hizmetleri, sigara bırakma kampanyaları,
çeyiz ve çocuk yardımları, sosyal konutlar gibi uygulamaları gayet olumlu bulduklarını belirtmiş hatta
bir kısmı yetersiz gördüğünü ifade etmiştir. Kamu kurumlarının yanı sıra, dernekler ve vakıflar gibi
sivil toplum kuruluşları tarafından, gelir düzeyi düşük insanların tatile çıkabilmeleri için ödenek
sağlama gibi sosyal turizme dair yapılacak olası desteklemeler, katılımcıların tamamı tarafından
olumlu karşılanmaktadır.
Katılımcıların, olası sosyal turizm desteklemelerinin hangi kurum ve kuruluĢlarca
yürütülmesi gerektiğine dair görüĢleri: 6 katılımcı böyle bir projenin Aile ve Sosyal Politikalar
Bakanlığınca, 11 katılımcı Kültür ve Turizm Bakanlığınca, 1 katılımcı Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığınca, 1 katılımcı Maliye Bakanlığınca, 6 katılımcı Aile ve Sosyal Politikalar ile Kültür ve
Turizm Bakanlığı ortak çalışmasıyla, 3 katılımcı Kültür ve Turizm Bakanlığı ile yerel yönetimlerin
ortak çalışmasıyla, 2 katılımcı sivil toplum kuruluşları ve yerel yönetimlerin ortak çalışmasıyla, 1
katılımcı meslek birliklerince, 13 katılımcı sivil toplum kuruluşları ve vakıflarca yürütülmesi
gerektiğini savunmuş, 6 kişi ise konuya dair görüş belirtmemiştir.
Katılımcıların teĢvikten faydalandırılacak gelir düzeyleri ve teĢvik Ģekline dair görüĢleri:
Katılımcıların %72’si hangi gelir grubunun teşvikten faydalandırılması gerektiği konuda rakam
telaffuz etmekten kaçınmış, 2 katılımcı orta gelirli, 7 katılımcı alt gelir gurubu şeklinde cevap
vermiştir. 16 katılımcı soruyu alt ve orta düzey olarak yanıtlamış, 9 katılımcı asgari ücretliler demiş, 2
katılımcı ise gelir ayrımı gözetmeksizin isteyen herkesin teşvikten faydalanması gerektiğini
söylemiştir. 1 katılımcı kişi başı gelirin 1500’ün altında olduğu aileler diyerek farklı bir cevap vermiş,
bir diğer katılımcı ise üst seviyenin yanı sıra alt seviye de belirleyerek soruyu 1000-3000 arası olarak
yanıtlamıştır. Ayrıca 7 kişi teşvik için minimum gelir düzeyinin 2500, 5 kişi 4000 TL olması
gerektiğini düşünmektedir.
Teşvik şekli konusunda 7 katılımcı görüş beyan etmemiş, 7 katılımcı geri ödemeli olması
gerektiğini savunmuştur. 13 katılımcı tercihini karma yani kısmen geri ödemeli ve kısmen hibe bir
modelden yana kullanmış, 24 katılımcı desteğin hibe olması gerektiğini söylemiştir. 1 katılımcı ise
destek şeklinin aile birey sayısı ve gelir düzeyine göre ayarlanması gerektiği kanısındadır.
685
sağlar mı?” sorusuna üç katılımcı “hayır, sağlamaz” cevabı vermiş, bu katılımcılardan biri toplumsal
barışı sağlayacak olanın ekonomik refah seviyesinin gelişmesi olduğunu söylemiştir. Bunların dışında
bir katılımcı katkının düşük düzeyde olabileceğini söylemiş bir diğeri ise kararsız olduğunu
belirtmiştir.
Kesinlikle olumlu katkı sağlayacağını düşünen 45 katılımcıdan bazıları gerekçe olarak, çeşitli
kültürleri tanımanın barışı ve kardeşliği pekiştireceğini gösterirken, bir katılımcı soruyu sosyal
turizmle de ilişkilendirip tatile gidemeyen insanların gidenlere gıpta ve haset besleyebileceğini,
herkesin tatile gidebilme imkânına sahip olmasının bu olumsuzluğu ortadan kaldıracağını belirtmiştir.
Katılımcıların “Sosyal devlet” politikalarına dair görüĢleri: Katılımcıların tamamı, maddi
kaynağı toplanan vergiler olan yaşlı bakım ve evde bakım hizmetleri, sigara bırakma kampanyaları,
çeyiz ve çocuk yardımları, sosyal konutlar gibi uygulamaları gayet olumlu bulduklarını belirtmiş hatta
bir kısmı yetersiz gördüğünü ifade etmiştir. Kamu kurumlarının yanı sıra, dernekler ve vakıflar gibi
sivil toplum kuruluşları tarafından, gelir düzeyi düşük insanların tatile çıkabilmeleri için ödenek
sağlama gibi sosyal turizme dair yapılacak olası desteklemeler, katılımcıların tamamı tarafından
olumlu karşılanmaktadır.
Katılımcıların, olası sosyal turizm desteklemelerinin hangi kurum ve kuruluĢlarca
yürütülmesi gerektiğine dair görüĢleri: 6 katılımcı böyle bir projenin Aile ve Sosyal Politikalar
Bakanlığınca, 11 katılımcı Kültür ve Turizm Bakanlığınca, 1 katılımcı Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığınca, 1 katılımcı Maliye Bakanlığınca, 6 katılımcı Aile ve Sosyal Politikalar ile Kültür ve
Turizm Bakanlığı ortak çalışmasıyla, 3 katılımcı Kültür ve Turizm Bakanlığı ile yerel yönetimlerin
ortak çalışmasıyla, 2 katılımcı sivil toplum kuruluşları ve yerel yönetimlerin ortak çalışmasıyla, 1
katılımcı meslek birliklerince, 13 katılımcı sivil toplum kuruluşları ve vakıflarca yürütülmesi
gerektiğini savunmuş, 6 kişi ise konuya dair görüş belirtmemiştir.
Katılımcıların teĢvikten faydalandırılacak gelir düzeyleri ve teĢvik Ģekline dair görüĢleri:
Katılımcıların %72’si hangi gelir grubunun teşvikten faydalandırılması gerektiği konuda rakam
telaffuz etmekten kaçınmış, 2 katılımcı orta gelirli, 7 katılımcı alt gelir gurubu şeklinde cevap
vermiştir. 16 katılımcı soruyu alt ve orta düzey olarak yanıtlamış, 9 katılımcı asgari ücretliler demiş, 2
katılımcı ise gelir ayrımı gözetmeksizin isteyen herkesin teşvikten faydalanması gerektiğini
söylemiştir. 1 katılımcı kişi başı gelirin 1500’ün altında olduğu aileler diyerek farklı bir cevap vermiş,
bir diğer katılımcı ise üst seviyenin yanı sıra alt seviye de belirleyerek soruyu 1000-3000 arası olarak
yanıtlamıştır. Ayrıca 7 kişi teşvik için minimum gelir düzeyinin 2500, 5 kişi 4000 TL olması
gerektiğini düşünmektedir.
Teşvik şekli konusunda 7 katılımcı görüş beyan etmemiş, 7 katılımcı geri ödemeli olması
gerektiğini savunmuştur. 13 katılımcı tercihini karma yani kısmen geri ödemeli ve kısmen hibe bir
modelden yana kullanmış, 24 katılımcı desteğin hibe olması gerektiğini söylemiştir. 1 katılımcı ise
destek şeklinin aile birey sayısı ve gelir düzeyine göre ayarlanması gerektiği kanısındadır.
685