Page 700 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 700
Katılımcıların olası teĢvik periyoduna dair görüĢleri: Katılımcıların %48’i teşvikin 2 yılda
bir verilmesini, 2 katılımcı 2-3 yılda bir verilmesini, yine %48’i her yıl verilmesini uygun
görmektedir. Sürenin bir hafta olması tüm katılımcıların ortak görüşüdür.

Katılımcıların teĢvik sağlanacak zaman dilimlerine ve desteklenecek destinasyonlara
dair görüĢleri: Katılımcıların %38’i insanların tatillerini teşvik kapsamında da olsa istedikleri zaman
ve mekanda geçirebilmeleri gerektiğini savunurken geri kalan %62’lik kesim teşvik için daha az
gelişmiş yerlerin seçilerek bu sayede gelişime de katkı sağlanması gerektiğini vurgulamıştır. Bu
%62’lik grubun 3 kişi haricinde tamamı ise zaman konusunda herhangi bir kısıtlama
getirilmemesinden yanadır.

SONUÇ VE ÖNERĠLER
Bir taraftan Avrupa Birliği entegrasyonu için çabalayan, bir taraftan sosyal devlet anlayışını

ön plana çıkarmaya çalışan Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin bu amaçlarına ulaşabilmesi için bugüne
kadar göz ardı edilmiş olan sosyal turizm projeleri üretmesi ve yürürlüğe koyması tartışılmaz bir
gerekliliktir. Çünkü Avrupa Birliği ülkeleri “Avrupa Vatandaşı” bilinci yerleştirmek, vatandaşlar
arasında bir sosyal denge kurmak ve vatandaşların tüm Avrupa’yı hatta AB dışındaki ülkeleri de gezip
tanıyabilmesi için birçok proje uygulamaktadır. Sosyal turizme yönelik bu uygulamalardan AB
ülkelerinin vatandaşları ve AB kapsamındaki ülkeler öncelikli olarak yararlandırılmaktadır. AB
dışındaki ülkelerden bazılarına da bu kapsamda açık kapı bırakılmaktadır.

Bu araştırmada asıl olan, geliştirilmekte olan bir sosyal turizm projesinin yapısal incelemesi
değil, sosyal turizm projesi üretmenin gerekliliği olduğu için Avrupa’da uygulana gelen modellerin
incelenmesi bir sonraki çalışmaya bırakılmıştır.

Türkiye gelişmekte olan bir ülke olduğu için pasif dış turizmi özendirmek yerine vatandaşları
iç turizme yöneltmeli, ödemeler dengesinin pozitif yönde gelişmesi için gayret göstermesi daha
anlamlı olacaktır. Araştırmadan çıkan sonuçlar, eğitim düzeyi yüksek ve turizm faaliyetlerinde sürekli
olarak bulunan üst düzey yöneticilerin sosyal turizme dair önemli orana bilgileri olmamakla beraber,
iç turizmin talep teşviki yönünde geliştirilmesi gerektiği kanısında hemfikir olduğunu göstermektedir.

Bu bağlamda, devlet, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarının işbirliği içerinde yürütecekleri
sosyal turizm projeleri gerçekleştirilebilir. Bu bağlamda; Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Aile ve
Sosyal Politikalar Bakanlığı, turizm sektörü işletmeleri ve STK’ların ortak çalışmasıyla sosyal turizmi
talep yönünde destekleyici bir teşvik modeli hayata geçirilip yerel yönetimler, turizm işletmeleri ve
meslek birlikleri, sivil toplum kuruluşları ve vakıflar projeye dahil edilmelidir. Sosyal turizm
uygulamaları, her kesimden vatandaşa tatil kolaylığı sağlayacağı gibi, gelişmeye muhtaç yörelerdeki
turizm işletmelerini ve düşük sezonda atıl kalan işletmeleri destekler ve istihdamın sürekliliğini sağlar
nitelikte olmalıdır.

Bu alanda araştırma yapacak olan yeni araştırmacılara da bazı öneriler şunlar olabilir; sosyal
turizmin geliştirilmesine etki eden faktörler, toplumda sosyal bilinci oluşturacak eğitim

686
   695   696   697   698   699   700   701   702   703   704   705