Page 94 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 94
Ģılanmasında gelecek nesillerinde düĢünülerek kaynakların tüketilmesine fırsat vermektir. Turizm
gibi çevreyle, doğayla ve kültürel değerlerle etkileĢim halinde olan sektörde “sürdürülebilirlik” daha
da büyük bir öneme sahiptir. Turizm alanında sürdürülebilirliğin önemi özellikle bu sektörden maddi
ve manevi ihtiyaçlarını karĢılamak isteyen tüm paydaĢlar tarafından anlaĢılmaya baĢlamıĢtır. Turizm
gibi insan yoğun bir alanda kaynakların mutlaka koruma-kullanma dengesi gözetilerek
değerlendirilmesi ve gelecek nesillerin de düĢünülmesinin gereği herkes tarafından bilinmelidir. Son
dönemlerde artan çevre bilinci ve eko turizm geliĢmeleriyle birlikte ülkeler turizm politikalarında
sürdürülebilirliğe yer vermekte, turizm sektörünün beslendiği doğal ve kültürel çevrenin korunması
sağlanmakta ve o yörede bulunan halkın ekonomik ve sosyal açıdan geliĢmelerini sağlayacak
çalıĢmalar gerçekleĢtirmektedirler. Örneğin, yerel halkta, esnafta ve diğer tüm bileĢenlerde turizm
bilincinin daha iyi yerleĢebilmesi amacıyla yerel yönetimlerin veya üniversitelerin turizm, çevre ve
müĢteri iliĢkileri gibi konularda sürekli eğitim programları düzenlemesi gerekmektedir. Esnaflara,
gelen yerli ve yabancı turistlere karĢı tutum ve davranıĢ belirleme ve geliĢtirme amaçlı eğitim
programları düzenlenebilir. Bundan baĢka yerel kültürün korunmasına ve tanıtılmasına yönelik olarak
çeĢitli etkinlikler gerçekleĢtirilebilir. Bütün bunların olabilmesinde ve turizmde sürdürülebilirliğin
sistemli ve kalıcı bir Ģekilde devam ettirilebilmesinde; sektörün bileĢenleri olan doğal, kültürel ve
fiziki kaynakların korunması, iĢletme sahiplerinin, çalıĢanların, kamunun, sivil toplum kuruluĢlarının,
yerel veya tüm halkın bilinçlendirilmesinde etkili ve yönlendirici bir yol olan halkla iliĢkiler alanından
ve yöntemlerinden faydalanmak doğru olacaktır. Halka iliĢkiler yerine göre kamuoyu oluĢturma aracı,
yerine göre bir meĢruiyet kazanma aracı, yerine göre bir bilgilendirme ve ikna etme aracı olarak
bulunulan bölgede tüm bileĢenlerin bilinçlendirilmesinde dolayısıyla o bölgedeki turizmin
sürdürülebilir olmasında önemli katkılar sunacaktır.

KAYNAKÇA

ASNA, Alaaddin; (1998), Public Relation-Genel Bilgiler, Der Yayınları, Ġstanbul, 13s.
AVCIKURT, Cevdet; (1995), Turizmde Tanıtma ve Satış Geliştirme, DeğiĢim Yayınları, Balıkesir,

43s.
AY, Murat; (2013), “Sürdürülebilirlik Kavramı ve Su”, IV. Ulusal Çevre ve Ekoloji Öğrenci

Kongresi, 08.09 ġubat 2013, Ankara.
CAN, Emel;(2013),“Turizm Destinasyonlarında Sürdürülebilir Turizmin Sürdürülebilir Rekabet

Açısından Değerlendirilmesi”, İstanbul Journal of Social Sciences, Sayı:4, ss.23-40.
CRONIN, Linda;(1990), “A Strategy for Tourism and Sustainable Developments”, World Leisure

and Recreation, 32(3), ss.12-18.
CUTLIP, M. Scott;, Allen H.CENTER ve Glen M.BROOM; (1985), Effective Public Relation,

Practice Hall Inc., New Jersey, 3p.
DEMĠR, Cengiz ve Aydın ÇEVĠRGEN;(2006), Eko Turizm Yönetimi, Nobel Yayınevi, Ankara, 4s.

80
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99