Page 90 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 90
Turizmin geliĢiminin sürdürülebilir olması için; turizm politikalarının eĢgüdüm içerisinde
ilgili birimler tarafından yerine getirilmesi, kısa, orta ve uzun vadeli planlamaların belirlenmesi
gereklidir. Turizmin geliĢmesinin gerçekleĢmesinde en önemli faktör koruma ve kullana dengesinin
çok iyi ayarlanması gerekir. Sürdürülebilir turizmin geliĢimi; doğal alanların korunması,
yenilenebilmesi ve sahip olunan ekolojik dengenin korunması ile sağlanacaktır (Sarkım, 2008:4).

Sürdürülebilir turizm geliĢimi yerel turist destinasyonlarında mutlak yoksulluğu ve eĢitsizliği
azaltmalıdır.

Sürdürülebilir turizm, bakımsızlıktan, ilgisizlikten, eksikliklerden ve kötülüklerden kendilerini
özgür hissetmeleri ve yerel insanın kendine özsaygı kazanması için, turizm destinasyonlarında gerekli
Ģartların ortaya çıkarılmasına katkıda bulunmalıdır.

Sürdürülebilir turizm geliĢimi sadece ülkesel büyümeyi değil aynı zamanda bölgesel ve yerel
ekonomik geliĢmeyi de hızlandırmalıdır. Bu büyüme sosyal katmanlar arasında adaletli bir Ģekilde
paylaĢtırılmalıdır.

Sürdürülebilir turizm geliĢimi kendi ihtiyaçlarını karĢılamak için, gelecek ürünlerinin
kapasitelerini tehlikeye atmadan zamanın belirsiz bir döneminde ilkeleri ya da üst hedefleri elde
etmelidir(Tosun, 2001:290-291, Aktaran; Sezgin ve Karaman, 2008:433).

II. TURİZM VE HALKLA İLİŞKİLER
Turizm endüstrisinden beklenen faydanın sağlanması ancak turizm değerlerinin etkili bir
Ģekilde pazarlanması ile mümkün olacaktır. Dünyada ve bölgemizde benzer turistik ürünlere sahip
birçok turizm destinasyonu ve buralarda hizmet veren organizasyonlar bulunmaktadır. Bu
benzerliklere rağmen kimi ülkeler turizm gelirleri pastasından yüksek oranda pay elde ederken
kimileri ise hak ettiği payı alamamaktadır. Bu ülkeler arasında yaĢanan rekabette belirleyici olan,
sahip olunan turizm değerlerinin etkili ve verimli Ģekilde pazarlayabilme yeteneğidir. Bu bağlamda
gerek ulusal ve gerekse uluslararası turizm pazarından istenilen payı alabilmede ve turizm değerlerinin
pazarlanmasında “halkla iliĢkilere” önemli görevler düĢmektedir.
Asna’ya göre halkla iliĢkiler, “özel ya da tüzel kiĢilerin belirlenmiĢ kitlelerle dürüst ve sağlam
bağlar kurup geliĢtirerek, onları olumlu inanç ve eylemlere yöneltmesi, tepkileri değerlendirerek
tutumlarına yön vermesi böylece karĢılıklı yarar sağlayan iliĢkiler sürdürme yolundaki planlı çabaları
kapsayan bir yöneticilik sanatıdır”(Asna, 1998:13).
Halkla iliĢkiler, kiĢi ve kuruluĢların amaçlarını gerçekleĢtirmesine yardımcı olan, kuruluĢun
yapısına göre değiĢkenlikler gösteren hedef kitlelerde gerçekleĢen stratejik iletiĢim
sürecidir(Peltekoğlu, 2001:16).
Halkla iliĢkiler çabaları, turizm iĢletmeleri ve turizm organizasyonlarında hedef kitleleri
etkilemek ve onların tutum ve davranıĢlarını arzu edilen yönde dönüĢtürmeyi amaç edinir. Bunun
yanında belirlenmiĢ hedef müĢterileri ile gelecekte olması muhtemel müĢterileri ile olumlu diyaloğun

76
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95