Page 91 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 91
ulması, bizimle ilgili olumsuz imajların silinip olumlu imajların güçlendirilmesi ve verilen
hizmetlere talebin sürdürülebilmesi noktasında yapılan çalıĢmalar da halkla iliĢkilerin iĢlevlerindendir.
Turizm sektöründeki her iĢletmenin ve organizasyonun kurum imajı, kurum kimliği oluĢturma,
sahip olduğu değerleri ve kendisini çevreye tanıtması ve bu yolla çevreyle de bütünleĢme yoluna
gitmesi bir gerekliliktir. Bunun için halkla iliĢkiler yöntemlerinden faydalanmak gereklidir.
Halkla iliĢkiler, “karĢılıklı fayda sağlayan iki yönlü iletiĢime dayanan, dürüstlük ve
sorumluluk taĢıyan tavırlarla kamuoyunu etkilemeyi amaç edinen planlanmıĢ çabalardır”(Cutlip vd.,
1985:3).
Halkla iliĢkiler, turizm açısından değerlendirildiğinde bir turizm iĢletmesi veya organizasyon
ile hedef kitle arasında karĢılıklı olarak sevgi, saygı ve güven ortamının sağlanması, korunması
maksadıyla planlı ve sürekli olarak yapılan faaliyetlerdir diye tanımlamak mümkündür(Mcıntosh,
1977:150).
Halkla iliĢkiler, turizm olgusunun geliĢmesinde ve yaygınlaĢmasında önemli bir görev
üstlenmektedir. Dünyada son yıllarda meydana gelen ekonomik, politik, teknolojik ve sosyal
değiĢimler turizmde ve diğer tüm sektörlerde halkla iliĢkiler gerçeğini gözler önüne sermiĢ, daha fazla
hissettirmeye baĢlamıĢtır.
Turizmde halkla iliĢkiler, herhangi bir karar alınırken kamuoyuna öncelik veren bir tutum ya
da sosyal bir bilinçtir. Birçok kesimle iliĢkilerin geliĢtirilmesini düĢünen bir organizasyondur.
Dolayısıyla turizm gibi bir hizmet sektöründe gerçekleĢtirilen halkla iliĢkiler çalıĢmalarını; yalnızca
gazetelerde kurum ile ilgili bir haberin çıkması olarak düĢünmemek, bütün kitle iletiĢim araçlarında
haber olmayı gerektirecek çalıĢmaların yapılmasının yanında, bulunulan çevrenin tanınması ve
tanıtılması ve dolayısıyla kurum kimliği, kurum imajı, saygınlık ve güven kazanılmasına önem vermek
gerekir(Geçikli, 2000:316).
Avcıkurt’a (1995:43) göre halkla iliĢkiler faaliyetlerinin turizm iĢletmeleri açısından
değerlendirilmesine bakıldığında; turistin tatilini geçirmek istediği turizm bölgelerindeki turistik
ürünlerin tanıtılması, o yöredeki turizm tesisleriyle ilgili bilgilendirmenin yapılması ve turistik
tüketicilerle iletiĢime geçmesine yönelik çabalar olarak düĢünülebilir. Buradaki amaç; ülke turizmine
ve turizm bölgesindeki bulunan turizm iĢletme ve organizasyonlarına karĢı müĢterilerin sempatisini ve
desteklerini kazanarak, oluĢan olumlu havanın devam ettirilmesine ve olumlu bir imajın oluĢmasına
çalıĢmaktır.
Halkla iliĢkiler çalıĢmalarında, organizasyonların kendi içinde ve dıĢarıya yönelik çabaları söz
konusudur. Halkla iliĢkiler sadece dıĢarıya yönelik çalıĢmaları değil, kurum içi çalıĢmalarına yönelik
faaliyetleri de yerine getirir. Halkla iliĢkiler sadece üst düzey yöneticilerin yerine getireceği bir görev
olmayıp kurum içerisinde çalıĢan tüm unsurların görevidir. Kurum içi ve kurum dıĢı yapılan halkla
iliĢkilerin temel amacı olumlu bir etkileĢim ortamı geliĢtirip kurumla ilgili hem içerde hem de dıĢarda
olumlu bir imajın geliĢmesini sağlamak ve bunun sürdürülebilir olmasını gerçekleĢtirebilmektir. Bütün
77
hizmetlere talebin sürdürülebilmesi noktasında yapılan çalıĢmalar da halkla iliĢkilerin iĢlevlerindendir.
Turizm sektöründeki her iĢletmenin ve organizasyonun kurum imajı, kurum kimliği oluĢturma,
sahip olduğu değerleri ve kendisini çevreye tanıtması ve bu yolla çevreyle de bütünleĢme yoluna
gitmesi bir gerekliliktir. Bunun için halkla iliĢkiler yöntemlerinden faydalanmak gereklidir.
Halkla iliĢkiler, “karĢılıklı fayda sağlayan iki yönlü iletiĢime dayanan, dürüstlük ve
sorumluluk taĢıyan tavırlarla kamuoyunu etkilemeyi amaç edinen planlanmıĢ çabalardır”(Cutlip vd.,
1985:3).
Halkla iliĢkiler, turizm açısından değerlendirildiğinde bir turizm iĢletmesi veya organizasyon
ile hedef kitle arasında karĢılıklı olarak sevgi, saygı ve güven ortamının sağlanması, korunması
maksadıyla planlı ve sürekli olarak yapılan faaliyetlerdir diye tanımlamak mümkündür(Mcıntosh,
1977:150).
Halkla iliĢkiler, turizm olgusunun geliĢmesinde ve yaygınlaĢmasında önemli bir görev
üstlenmektedir. Dünyada son yıllarda meydana gelen ekonomik, politik, teknolojik ve sosyal
değiĢimler turizmde ve diğer tüm sektörlerde halkla iliĢkiler gerçeğini gözler önüne sermiĢ, daha fazla
hissettirmeye baĢlamıĢtır.
Turizmde halkla iliĢkiler, herhangi bir karar alınırken kamuoyuna öncelik veren bir tutum ya
da sosyal bir bilinçtir. Birçok kesimle iliĢkilerin geliĢtirilmesini düĢünen bir organizasyondur.
Dolayısıyla turizm gibi bir hizmet sektöründe gerçekleĢtirilen halkla iliĢkiler çalıĢmalarını; yalnızca
gazetelerde kurum ile ilgili bir haberin çıkması olarak düĢünmemek, bütün kitle iletiĢim araçlarında
haber olmayı gerektirecek çalıĢmaların yapılmasının yanında, bulunulan çevrenin tanınması ve
tanıtılması ve dolayısıyla kurum kimliği, kurum imajı, saygınlık ve güven kazanılmasına önem vermek
gerekir(Geçikli, 2000:316).
Avcıkurt’a (1995:43) göre halkla iliĢkiler faaliyetlerinin turizm iĢletmeleri açısından
değerlendirilmesine bakıldığında; turistin tatilini geçirmek istediği turizm bölgelerindeki turistik
ürünlerin tanıtılması, o yöredeki turizm tesisleriyle ilgili bilgilendirmenin yapılması ve turistik
tüketicilerle iletiĢime geçmesine yönelik çabalar olarak düĢünülebilir. Buradaki amaç; ülke turizmine
ve turizm bölgesindeki bulunan turizm iĢletme ve organizasyonlarına karĢı müĢterilerin sempatisini ve
desteklerini kazanarak, oluĢan olumlu havanın devam ettirilmesine ve olumlu bir imajın oluĢmasına
çalıĢmaktır.
Halkla iliĢkiler çalıĢmalarında, organizasyonların kendi içinde ve dıĢarıya yönelik çabaları söz
konusudur. Halkla iliĢkiler sadece dıĢarıya yönelik çalıĢmaları değil, kurum içi çalıĢmalarına yönelik
faaliyetleri de yerine getirir. Halkla iliĢkiler sadece üst düzey yöneticilerin yerine getireceği bir görev
olmayıp kurum içerisinde çalıĢan tüm unsurların görevidir. Kurum içi ve kurum dıĢı yapılan halkla
iliĢkilerin temel amacı olumlu bir etkileĢim ortamı geliĢtirip kurumla ilgili hem içerde hem de dıĢarda
olumlu bir imajın geliĢmesini sağlamak ve bunun sürdürülebilir olmasını gerçekleĢtirebilmektir. Bütün
77