Page 413 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 413
lümüne dönüş aldığı belirtilmiştir (Lee ve Hu, 2004; O'Connor, 2010). Dönüşün zamanı (Dinçer ve
Alrawadieh, 2015), yapısı ve içeriği de ele alınmıştır (Zhang ve Vásquez, 2014; Alrawadieh ve Demirkol
2015). Zhang ve Vásquez (2014) olumsuz yorumlara yapılan dönüşlerin çoğunun, formülsel olduğu ve
ağırlıklı olarak teşekkür etme ve özür dileme ifadeleri içerdiği tespit edilmiştir.

Bazı araştırmacılar tarafından internet ortamında paylaşılan seyahat yorumlarının güvenilirliği
ele alınmıştır. Otel, kendi kendine olumlu sahte değerlendirmeler paylaşabilirken, rakip otellere zarar
vermek amacıyla sahte olumsuz yorumları da paylaşabilmektedir (Dellarocas, 2003). TripAdvisor
üzerinde yorum yapan müşterinin söz konusu otelde konaklama yapıp yapmadığını tespit edebilecek bir
araç olmamasına rağmen, genel olarak bu seyahat sitesinde mevcut yorumlar güvenilebilir olarak kabul
edilmektedir (O’Connor, 2008; Chua ve Banerjee, 2013).

Türkiye’de gerek turistik bölgelere gerekse de turizm işletmelerine yönelik seyahat edenler
tarafından yapılan yorumlara, son yıllarda hem akademik hem de işletmeler açısından önem verilmeye
başlanmıştır. Bu çalışmada, Türkiye’nin kültürel ve doğal kaynaklarıyla önemli turistik bölgelerinden biri
olan Doğu Karadeniz Bölgesi ele alınıp, bu bölgede faaliyet gösteren 5 ve 4 yıldızlı oteller üzerinde
yapılan e-yorumlar incelenmiştir.

ÇALIŞMANIN AMACI VE YÖNTEMİ

Bu çalışma, Doğu Karadeniz Bölgesindeki otel işletmelerine yönelik yapılan e-yorumları
incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın amaçlarına ulaşmak için, Doğu Karadeniz Bölgesi’nde bulunan
bütün turizm işletme belgeli 5 ve 4 yıldızlı oteller ele alınmıştır. Doğu Karadeniz Bölgesi’nde turizm
işletme belgeli 2 adet 5 yıldızlı ve 17 adet de 4 yıldızlı olmak üzere toplam 19 adet otel bulunmaktadır.

TripAdvisor sitesinde 4 Aralık 2014 tarihine kadar her bir otel ile ilgili paylaşılan yorumlardan
en güncel 10 tane yorum değerlendirmeye alınmıştır. Ancak bu oteller içerisinde 7 adet otel, 10’dan daha
az yorum almıştır. Dolayısıyla, Doğu Karadeniz Bölgesi’nde yer alan turizm işletme belgeli 5 ve 4 yıldızlı
oteller ile ilgili yapılan 466 adet yorumdan 155 tanesi değerlendirmeye alınmıştır.

Bu çalışma bir araştırma ekibi tarafından yürütüldüğü için, Charmaz (2006)’nin önermiş olduğu
gibi, veriler öncelikle araştırmacılar tarafından bağımsız bir şekilde incelenmiş ve kodlanılmıştır. Sonra
elde edilen kodlamaların karşılaştırması yapılarak yeniden düzenlenmiştir. Bu aşamadan sonra, üzerinde
anlaşmaya varılmış olan kodlama, deneyimli bir araştırmacı tarafından gözden geçirilmiş ve
kesinleştirilmiştir. İçerik çözümlemesi sonucunda, toplam 684 adet nitelik belirlenmiştir. Bu nitelikler,
olumlu 6 temel ve 17 alt kategori altında, olumsuz 9 temel ve 26 alt kategori altında toplanmaktadır.

399
   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418