Page 56 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 56
I.F. Altıncı Beş Yıllık Kalkınma Planı (1990-1994)
Bu plan döneminde turizmin çeĢitlendirilmesi amacıyla alternatif turizm çeĢitlerine yönelerek
golf turizmi, av turizmi, kıĢ turizmi, kongre turizmi, üçüncü yaĢ turizmi temalı ve sağlık turizmi
gerçekleĢtirilmek istenmiĢtir.
Planda, kültür ve tabiat mirası konumundaki değerlerin etkin bir Ģekilde korunmasına, çevre
ile kültür peyzajı ilkeleri temelinde, turizm faaliyet ve yatırımlarının planlanması ve uygulanmasına
karar verilmiĢtir. Sürdürülebilir turizm adına doğal güzelliklerinin ve kültürel değerlerin korunması
için belirli sahaların koruma altına alınarak hizmete açılmasının teĢvik edileceği vurgulanmıĢtır (DPT,
1990: 282).
Plan, turizm gelirlerinin yılda ortalama %13,6 oranında artıĢla 1994 yılında 5.514 milyon
dolara, Türkiye‟ye gelecek turist ve ziyaretçi sayısının yılda ortalama %8,2 artarak 5 milyon kiĢiden
7,4 milyon kiĢiye çıkmasını ve yatak sayısınında 350 bin yatağı aĢmasını hedeflemiĢtir. Plan
hedeflerine büyük ölçüde yaklaĢmıĢ, yıllık ortalama olarak turizmde gelir artıĢı %12,7 turist sayısı
artıĢı hedefi geçmiĢ % 8.57 ve yatak sayısı 314 bin olarak gerçekleĢmiĢtir (DPT, 1990-1994: 281-162;
Tablo 1).
I.G. Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1996-2000)
Rekabet gücü yüksek ve verimli bir turizm ekonomisinin gerçekleĢtirilmesi, yerel halkın ve
turistlerin turizmden beklentilerinin karĢılanması, doğal ve kültürel değerlerin zenginleĢtirilerek
sürekliliğinin sağlanmasının sektörün temel amaçları arasında olduğu vurgulanmıĢtır.
Turizm üst yapısının yeterli bir alt yapı ile bütünleĢmesi için gerekli düzenleme ve teknik
önlemlere ağırlık verilerek, Akdeniz- Ege Turizm Altyapısı ve Kıyı Yönetimi (ATAK) projesinin hızla
uygulanması için gerekli düzenlemelerin yapılacağı ve turizm sektörünün uzun vadeli ve sağlıklı
geliĢmesini sağlamak amacına yönelik dinamik ve stratejik Turizm Sektörü Ana Planı (TUSAP)‟nın
faaliyete geçirileceği ifade edilmiĢtir (DTP, 1995:163).
Sektörde hukuki ve kurumsal düzenlemeler kapsamında Turizm Bakanlığı TeĢkilat Kanunu,
Türkiye Turistik Otelciler ve ĠĢletmecileri Birliği Yasası, Pansiyon ĠĢletmeleri ve Türkiye Pansiyon
ĠĢletmecileri Birliği Yasası, Rehberler Birliği ve Deniz Turizmi Birliği Yasası çıkarılması
hedeflenmiĢtir.
Planda yıllık ortalama artıĢ turizm gelirinde %21,5, turist sayısında %13,9 olarak hedeflenmiĢ
ancak gerçekleĢmesi sırasıyla %13,8 ve %8,59 olmuĢtur. Sektördeki yatak sayısı 710 bin yatakla,
hedeflenen 800 bin yatağın altında kalmıĢtır (Tablo 1).
I.H. Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005)
Planda, turizm sektörünün dıĢ rekabet gücünün artırılması, alternatif turizmin
gerçekleĢtirilmesi, turizm mevsiminin yılın tamamına ve potansiyeli olan ancak o zamana kadar
42
Bu plan döneminde turizmin çeĢitlendirilmesi amacıyla alternatif turizm çeĢitlerine yönelerek
golf turizmi, av turizmi, kıĢ turizmi, kongre turizmi, üçüncü yaĢ turizmi temalı ve sağlık turizmi
gerçekleĢtirilmek istenmiĢtir.
Planda, kültür ve tabiat mirası konumundaki değerlerin etkin bir Ģekilde korunmasına, çevre
ile kültür peyzajı ilkeleri temelinde, turizm faaliyet ve yatırımlarının planlanması ve uygulanmasına
karar verilmiĢtir. Sürdürülebilir turizm adına doğal güzelliklerinin ve kültürel değerlerin korunması
için belirli sahaların koruma altına alınarak hizmete açılmasının teĢvik edileceği vurgulanmıĢtır (DPT,
1990: 282).
Plan, turizm gelirlerinin yılda ortalama %13,6 oranında artıĢla 1994 yılında 5.514 milyon
dolara, Türkiye‟ye gelecek turist ve ziyaretçi sayısının yılda ortalama %8,2 artarak 5 milyon kiĢiden
7,4 milyon kiĢiye çıkmasını ve yatak sayısınında 350 bin yatağı aĢmasını hedeflemiĢtir. Plan
hedeflerine büyük ölçüde yaklaĢmıĢ, yıllık ortalama olarak turizmde gelir artıĢı %12,7 turist sayısı
artıĢı hedefi geçmiĢ % 8.57 ve yatak sayısı 314 bin olarak gerçekleĢmiĢtir (DPT, 1990-1994: 281-162;
Tablo 1).
I.G. Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1996-2000)
Rekabet gücü yüksek ve verimli bir turizm ekonomisinin gerçekleĢtirilmesi, yerel halkın ve
turistlerin turizmden beklentilerinin karĢılanması, doğal ve kültürel değerlerin zenginleĢtirilerek
sürekliliğinin sağlanmasının sektörün temel amaçları arasında olduğu vurgulanmıĢtır.
Turizm üst yapısının yeterli bir alt yapı ile bütünleĢmesi için gerekli düzenleme ve teknik
önlemlere ağırlık verilerek, Akdeniz- Ege Turizm Altyapısı ve Kıyı Yönetimi (ATAK) projesinin hızla
uygulanması için gerekli düzenlemelerin yapılacağı ve turizm sektörünün uzun vadeli ve sağlıklı
geliĢmesini sağlamak amacına yönelik dinamik ve stratejik Turizm Sektörü Ana Planı (TUSAP)‟nın
faaliyete geçirileceği ifade edilmiĢtir (DTP, 1995:163).
Sektörde hukuki ve kurumsal düzenlemeler kapsamında Turizm Bakanlığı TeĢkilat Kanunu,
Türkiye Turistik Otelciler ve ĠĢletmecileri Birliği Yasası, Pansiyon ĠĢletmeleri ve Türkiye Pansiyon
ĠĢletmecileri Birliği Yasası, Rehberler Birliği ve Deniz Turizmi Birliği Yasası çıkarılması
hedeflenmiĢtir.
Planda yıllık ortalama artıĢ turizm gelirinde %21,5, turist sayısında %13,9 olarak hedeflenmiĢ
ancak gerçekleĢmesi sırasıyla %13,8 ve %8,59 olmuĢtur. Sektördeki yatak sayısı 710 bin yatakla,
hedeflenen 800 bin yatağın altında kalmıĢtır (Tablo 1).
I.H. Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (2001-2005)
Planda, turizm sektörünün dıĢ rekabet gücünün artırılması, alternatif turizmin
gerçekleĢtirilmesi, turizm mevsiminin yılın tamamına ve potansiyeli olan ancak o zamana kadar
42