Page 653 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 653
vresel avantajlara yönelik yaratabileceği potansiyel fırsatlara ilişkin turizm endüstrisinin bileşenleri
arasında artan bir farkındalık geliştirmiştir.
Destinasyonların temel bileşenlerinden biri olan yöresel lezzetler, turistleri bölgeye çekme ve
turist deneyimlerindeki yeri nedeniyle destinasyonların imaj oluşturma ve markalama çalışmalarında
kritik role sahiptir (Amenumey, vd. 2015: 174). Bir çekilik unsuru olarak yöresel mutfaklar, içeriği ve
çeşitliliğiyle turistlerin destinasyon seçimini doğrudan etkileyebilir hale gelmiştir. Yöresel yemeklerin
destinasyon seçimine etkisinin yanında yöresel yiyecek ve içecekler yerel kültürlerin turist tarafından
algılanmasında önemli bir gereklilik olarak düşünülmektedir.
Bir öğrenme ve etkileşim süreci olan turizmde yöresel yiyecekler destinasyonun sahip olduğu
kültürü turiste sunan ve turistin yöresel ürünleri tüketerek gerçek bir kültürel deneyime sahip
olmalarına olanak sağlayan kritik bir öğe durumundadır. Bu durum destinasyonların sahip olduğu
yerel ve otantik değerlerin turistler tarafından deneyimlenmesine ve destinasyonun diğer
destinasyonlar içerisinde farklılaşarak ve rekabet avantajı kazanmasında etkili rol oynamaktadır
(Bezirgan ve Koç, 2014: 919). Yöresel yiyecekler ve turizm arasındaki bu ilişki çoğu destinasyon
tarafından dikkatlice ele alınmakta ve turistlerin seyahat etkinliklerine dahil edilmektedir. Yöresel
yiyecek ve içecek odaklı bu etkinliklerin bazılarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz (Kesici, 2012: 35);
Yerel peynir üreticilerinin gezilmesi
Atölyelerde peynir çalışmaları
Kırsal alanda yer mantarları arayıcılığı
Yerel pazar gezintileri
Zeytinyağı üreticilerini ziyaretler ve zeytinyağı tadımı
Üst sınıf yemek dersleri
Smokehouse ( et ve balığın odun tütsüsü ile kurutulduğu ve saklandığı yapılar) gezileri
Üzüm bağı gezileri, bağ bozumu etkinlikleri
Şarap eğitimi amaçlı şarap üreticilerinin gezilmesi ve şarap tadım turları
Yerel yiyecek ve/veya içecek festival gezileri
II. YÖRESEL YİYECEKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK
Sanayi devrimi sonrası yaşanan gelişmelere paralel olarak şekillenen üretim biçimleri doğal,
ekonomik ve sosyo-kültürel çevrenin tahribatına yol açmış ve sürdürülebilirlik kavramının ortaya
çıkmasına neden olmuştur. Kelime olarak sürdürülebilirlik; daim olma, sürekliliği sağlamak, devamlı
olma anlamına gelmektedir. Ne var ki sürdürülebilirlik kavramının tek başına kullanımdan ziyade
çevre, ekonomi, kalkınma, kültür gibi doğrudan insan iradesine ve edinimlerine bağlı kavramlarla
beraber kullanıldığını görmekteyiz (Akgül, 2010: 135). Kavram temelde doğal çevrenin veya çevresel
sistemlerin işlevlerini, süreçlerini ve üretkenliğini gelecekte de devam ettirebilme yeteneği olarak
639
arasında artan bir farkındalık geliştirmiştir.
Destinasyonların temel bileşenlerinden biri olan yöresel lezzetler, turistleri bölgeye çekme ve
turist deneyimlerindeki yeri nedeniyle destinasyonların imaj oluşturma ve markalama çalışmalarında
kritik role sahiptir (Amenumey, vd. 2015: 174). Bir çekilik unsuru olarak yöresel mutfaklar, içeriği ve
çeşitliliğiyle turistlerin destinasyon seçimini doğrudan etkileyebilir hale gelmiştir. Yöresel yemeklerin
destinasyon seçimine etkisinin yanında yöresel yiyecek ve içecekler yerel kültürlerin turist tarafından
algılanmasında önemli bir gereklilik olarak düşünülmektedir.
Bir öğrenme ve etkileşim süreci olan turizmde yöresel yiyecekler destinasyonun sahip olduğu
kültürü turiste sunan ve turistin yöresel ürünleri tüketerek gerçek bir kültürel deneyime sahip
olmalarına olanak sağlayan kritik bir öğe durumundadır. Bu durum destinasyonların sahip olduğu
yerel ve otantik değerlerin turistler tarafından deneyimlenmesine ve destinasyonun diğer
destinasyonlar içerisinde farklılaşarak ve rekabet avantajı kazanmasında etkili rol oynamaktadır
(Bezirgan ve Koç, 2014: 919). Yöresel yiyecekler ve turizm arasındaki bu ilişki çoğu destinasyon
tarafından dikkatlice ele alınmakta ve turistlerin seyahat etkinliklerine dahil edilmektedir. Yöresel
yiyecek ve içecek odaklı bu etkinliklerin bazılarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz (Kesici, 2012: 35);
Yerel peynir üreticilerinin gezilmesi
Atölyelerde peynir çalışmaları
Kırsal alanda yer mantarları arayıcılığı
Yerel pazar gezintileri
Zeytinyağı üreticilerini ziyaretler ve zeytinyağı tadımı
Üst sınıf yemek dersleri
Smokehouse ( et ve balığın odun tütsüsü ile kurutulduğu ve saklandığı yapılar) gezileri
Üzüm bağı gezileri, bağ bozumu etkinlikleri
Şarap eğitimi amaçlı şarap üreticilerinin gezilmesi ve şarap tadım turları
Yerel yiyecek ve/veya içecek festival gezileri
II. YÖRESEL YİYECEKLER VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK
Sanayi devrimi sonrası yaşanan gelişmelere paralel olarak şekillenen üretim biçimleri doğal,
ekonomik ve sosyo-kültürel çevrenin tahribatına yol açmış ve sürdürülebilirlik kavramının ortaya
çıkmasına neden olmuştur. Kelime olarak sürdürülebilirlik; daim olma, sürekliliği sağlamak, devamlı
olma anlamına gelmektedir. Ne var ki sürdürülebilirlik kavramının tek başına kullanımdan ziyade
çevre, ekonomi, kalkınma, kültür gibi doğrudan insan iradesine ve edinimlerine bağlı kavramlarla
beraber kullanıldığını görmekteyiz (Akgül, 2010: 135). Kavram temelde doğal çevrenin veya çevresel
sistemlerin işlevlerini, süreçlerini ve üretkenliğini gelecekte de devam ettirebilme yeteneği olarak
639