Page 155 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 155
un yanında, Turizm Danışma Ofis’i ve FETAV yerel esnafın bu konuda daha şanslı olduklarını
belirtmişlerdir. Genel olarak, tüm katılımcılar Fethiye’de halkın geniş kesiminin turizmden pay
aldığını düşünmektedirler ve bu çalışmaya katılan Fethiye’deki yerel yönetim ve STK’ların UNEP ve
WTO (2005)’in belirlediği ekonomik süreklilik, yerel refah ve sosyal eşitlik amaçlarına paralel
görüşlerinin olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Fethiye’de turizm sektöründe ve turizmle ilgili sektörde çalışanların kalitesinin artırılması
konusunda katılımcıların tamamı evet şeklinde cevap vermişlerdir. Katılımcılar çalışanların turizm
konusundaki eğitimlerinin düşük olmasının ve kalifiye eleman yetersizliğinin sürdürülebilir turizm
konusunda aksamalara neden olduğunu, yatırımcıları her şey dahil sistemine teşvik ettiğini, sunulan
hizmetin kalitesini düşürdüğünü ve Fethiye’de arzu edilen seviyeye ulaşılamadığını belirtmişlerdir.
Çalışmaya katılan yerel yönetim ve STK’ların birçoğunun çalışan kalitesinin artırılması için projeler
ve eğitim faaliyetleri gerçekleştirdiği görülmektedir.
Çalış-Der, çalışan açısından turizm sektörünün cazibesini kaybettiğini ve bunun çalışan
kalitesine yansıdığını düşünmektedir. Nedeni bireylerin sezonluk istihdam yerine askeri ücretten tüm
yıl çalışmayı daha mantıklı bulmaları olarak düşünülmektedir. Turizm Danışma Ofis’i, Turizm
Bakanlığı’nın hizmet içi eğitimlerinin olumlu katkılarından bahsetmiştir, ancak sezonluk olarak ilçe
dışından gelen işgücünün fazla olması ve sezon dışında bu kişilere ulaşılamaması eğitim konusunda
sürdürülen projelerden istenilen verimin alınamamasına neden olduğunu belirtmiştir. FTSO, turizmde
çalışanların büyük bölümünün yaptıkları işi sezonluk bir uğraş olarak görmelerinin çalışan kalitesinin
düşürdüğünü ve bu konuda meslek liseleriyle iletişime geçerek MELİG sosyal sorumluluk projesini
gerçekleştirdiklerini belirtmiştir. Projenin sürdürülebilirliğini sağlamak adına meslek liselerinin
farkındalığı artırma, lise öğrencilerinin meslek seçimine yönelik çalışmalar, iş ve eğitim camiasını bir
araya getirme, Turizm ve Otelcilik Lisesi’nin mutfağının yenilenmesi, sertifika eğitimleri ve Fethiye iş
gücü piyasası analizi gerçekleştirilmiştir. FESOB, “İş-Kur Eğitim Programları” çerçevesinde destek
sağlamaktadır. Mavi Fethiye Aşçılar Derneği, “Şef Mavi Öğretiyor” projesi kapsamında ilçedeki
aşçıların ekipman eğitimine ve mesleki yeterlilik eğitimine katkı sunmaktadır. Deniz Ticaret Odası,
Güney Ege Kalkınma Ajansı (GEKA) ile birlikte üyelerine ve turizmde çalışanlara müşteri ile ilişkiler
konusunda eğitim vermektedir ve “ISO-9001” akreditasyon çalışmaları sürdürmektedir. Yerel
yönetim, eğitim konusunda ilgili meslek kuruluşlarına ve STK’lara destek sunarak katkıda
bulunduklarını belirtmiştir.
UNEP ve WTO (2005)’in belirlediği misafir memnuniyeti amacına bakıldığında, katılımcılar
Fethiye’ye gelen ziyaretçilerin genel memnuniyet durumlarını olumlu bulunurken, birtakım
aksaklıkların bu duruma gölge düşürdüğü dile getirilmişlerdir. Katılımcılar fiyat istikrarının olmaması,
yeme-içme işletmelerindeki menülerin birbirlerinin aynısı olması, tesislerin yenileme çalışmalarının
yetersiz kalması, altyapının yetersizliği, çevre temizliği, bilinçsiz büyüme sonucu sunulan hizmetin
141
belirtmişlerdir. Genel olarak, tüm katılımcılar Fethiye’de halkın geniş kesiminin turizmden pay
aldığını düşünmektedirler ve bu çalışmaya katılan Fethiye’deki yerel yönetim ve STK’ların UNEP ve
WTO (2005)’in belirlediği ekonomik süreklilik, yerel refah ve sosyal eşitlik amaçlarına paralel
görüşlerinin olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Fethiye’de turizm sektöründe ve turizmle ilgili sektörde çalışanların kalitesinin artırılması
konusunda katılımcıların tamamı evet şeklinde cevap vermişlerdir. Katılımcılar çalışanların turizm
konusundaki eğitimlerinin düşük olmasının ve kalifiye eleman yetersizliğinin sürdürülebilir turizm
konusunda aksamalara neden olduğunu, yatırımcıları her şey dahil sistemine teşvik ettiğini, sunulan
hizmetin kalitesini düşürdüğünü ve Fethiye’de arzu edilen seviyeye ulaşılamadığını belirtmişlerdir.
Çalışmaya katılan yerel yönetim ve STK’ların birçoğunun çalışan kalitesinin artırılması için projeler
ve eğitim faaliyetleri gerçekleştirdiği görülmektedir.
Çalış-Der, çalışan açısından turizm sektörünün cazibesini kaybettiğini ve bunun çalışan
kalitesine yansıdığını düşünmektedir. Nedeni bireylerin sezonluk istihdam yerine askeri ücretten tüm
yıl çalışmayı daha mantıklı bulmaları olarak düşünülmektedir. Turizm Danışma Ofis’i, Turizm
Bakanlığı’nın hizmet içi eğitimlerinin olumlu katkılarından bahsetmiştir, ancak sezonluk olarak ilçe
dışından gelen işgücünün fazla olması ve sezon dışında bu kişilere ulaşılamaması eğitim konusunda
sürdürülen projelerden istenilen verimin alınamamasına neden olduğunu belirtmiştir. FTSO, turizmde
çalışanların büyük bölümünün yaptıkları işi sezonluk bir uğraş olarak görmelerinin çalışan kalitesinin
düşürdüğünü ve bu konuda meslek liseleriyle iletişime geçerek MELİG sosyal sorumluluk projesini
gerçekleştirdiklerini belirtmiştir. Projenin sürdürülebilirliğini sağlamak adına meslek liselerinin
farkındalığı artırma, lise öğrencilerinin meslek seçimine yönelik çalışmalar, iş ve eğitim camiasını bir
araya getirme, Turizm ve Otelcilik Lisesi’nin mutfağının yenilenmesi, sertifika eğitimleri ve Fethiye iş
gücü piyasası analizi gerçekleştirilmiştir. FESOB, “İş-Kur Eğitim Programları” çerçevesinde destek
sağlamaktadır. Mavi Fethiye Aşçılar Derneği, “Şef Mavi Öğretiyor” projesi kapsamında ilçedeki
aşçıların ekipman eğitimine ve mesleki yeterlilik eğitimine katkı sunmaktadır. Deniz Ticaret Odası,
Güney Ege Kalkınma Ajansı (GEKA) ile birlikte üyelerine ve turizmde çalışanlara müşteri ile ilişkiler
konusunda eğitim vermektedir ve “ISO-9001” akreditasyon çalışmaları sürdürmektedir. Yerel
yönetim, eğitim konusunda ilgili meslek kuruluşlarına ve STK’lara destek sunarak katkıda
bulunduklarını belirtmiştir.
UNEP ve WTO (2005)’in belirlediği misafir memnuniyeti amacına bakıldığında, katılımcılar
Fethiye’ye gelen ziyaretçilerin genel memnuniyet durumlarını olumlu bulunurken, birtakım
aksaklıkların bu duruma gölge düşürdüğü dile getirilmişlerdir. Katılımcılar fiyat istikrarının olmaması,
yeme-içme işletmelerindeki menülerin birbirlerinin aynısı olması, tesislerin yenileme çalışmalarının
yetersiz kalması, altyapının yetersizliği, çevre temizliği, bilinçsiz büyüme sonucu sunulan hizmetin
141