Page 728 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 728
RİŞ

İşletmeleri müşterilerin gözünde değerli kılan ya da farklı olduklarını gösteren sadece üretilen
mal ya da sundukları hizmetlerin kalitesi ile değil, topluma kattıkları ya da kazandırdıkları değerler de
dikkat çekmektedir. İşletmeler için başarı, içinde bulundukları topluma karşı görev ve
sorumluluklarını yerine getirmek, çalışanların, toplumun ve elbette kurumlarının çıkarlarını korumak
ve bunlar arasında denge kurmak ile mümkündür. Bu da sosyal sorumluluk ruhunu taşımakla
olabilmektedir (Özgen, 2007: 1). İşletmelerin sürdürülebilir gelişmeye katkıda bulunabilmeleri içi bir
yandan ekonomik gelişmeye katkıda bulunup rekabetçiliklerini artırırken bir yandan da çevre koruma,
sosyal sorumluluk ve tüketici hakları gibi konulara önem vermeleri gerekmektedir.

SOSYAL PAZARLAMA
1970'li yıllarda gündeme gelen sosyal pazarlama, Amerika, Kanada ve Avustralya gibi
gelişmiş ülkelerde uygulanmaya başlanmış, gelişmiş ülkelerin yanında gelişmekte olan ülkelerin de
daha refah içinde yaşamalarını sağlamaya ve yaşam kalitelerini arttırmaya odaklanarak (Tükel, 2008:
42), sosyal pazarlamaya olan eğilim arttırılmaya çalışılmıştır.

Kavrama ilişkin ilk akademik makaleyi yazan Varadarajan ve Menon (1988) sosyal pazarlama
kavramını“firmanın belirlenmiş sosyal bir nedene belirli bir düzeyde katkı yapmak için pazarlama
faaliyetlerini oluşturması ve uygulaması süreci” şeklinde tanımlamıştır (Vu, 2004; 3).

Kotler ve Zaltman, (1971; 5) sosyal pazarlamayı, sosyal fikirlerin kabul edilebilirliğini
arttırmak için düşünülmüş programların kontrolü, ürün planlaması, ücretlendirme, iletişim, dağıtım ve
pazarlama araştırmasının hesaba katılması işlemlerinin tasarımı ve yürütmesi ile toplumun tamamına
yada bir bölümüne bir düşünceyi, davranışı satmak, davranış değişikliği sağlamak için reklam
kampanyaları ile desteklenen çalışmalar olarak tanımlamıştır. Bu reklamlar teknolojinin sağlamış
olduğu imkânlar dâhilinde artık sanal mecralarda internet sayesinde kolaylıkla yerini almaktadır.

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) isteğe bağlı iş uygulamaları ve kurumsal kaynakların
katkıları aracılığıyla toplumun refahını iyileştirmek için üstlenilen bir yükümlülüktür. Bu tanıma göre
ana unsur isteğe bağlı kelimesidir. Tanımdaki toplumun refahı terimi, hem insani koşulları hem de
çevre ile ilgili konuları içermektedir (Kotler ve Lee, 2006: 2). KSS denildiğinde fabrika yeri seçimi,
işe alımlar, işçi özlük haklarının kullandırılması, hammadde alımı, atıkların denetimi, ürünün KSS
standartlarına uygun olması, mamulün paketinin üzerinde yararlı bilgiler olması, firma çalışanlarının
sosyal sorumluluk projelerinde yer alması, muhasebe uygulamalarının mevzuata göre yapılması, şirket
kârından yıllık belirli bir paranın hayır işlerine ayırması gibi unsurların eksiksiz olarak yapılması ve
üretimin her aşamasında toplum ve çevre haklarının gözetilmesi anlaşılmalıdır (Dawar ve Klein, 2004:
205).
   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732   733