Page 171 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 171
Turizm araĢtırmacılarının etik ve turizmi birbirleriyle bağdaĢlaĢtırmaya baĢladıkları
görülmektedir (Fennel, 2000). Turizm operatörlerinin etik doğasının ölçülmesi (Fennel ve Malloy,
1999), turizm pazarlamasında etik (Wheeler, 1995), turizm eğitiminde etik (Walte, 1995; Yaman,
2003), turizmde çevresel etik (Holden, 2005), turizm etik modelleri (Fennell, 2000; Fennell ve
Przeclawski, 2003), turizm öğrencilerinin etik değerleri (Ross, 2004a, 2004b) gibi konularda
çalıĢmalar yapıldığı görülmektedir (Aslan ve Kozak, 2006: 50). Turizmde etik (Akoğlan-Kozak ve
Güçlü-Nergiz, 2014), etik kodları ve turizm (Demirçivi ve YeĢiltaĢ, 2015) gibi kitap çalıĢmaları
dıĢında; turizmde etik ilkeleri (Malloy ve Fennell, 1998), otel yöneticilerinin etik konusundaki
yaklaĢımları (SarııĢık vd., 2006), ekoturizm ve etik (Malloy ve Fennel,1998; Fennel ve Malloy, 1999;
Karwacki ve Boyd, 1995), turizm operatörlerinin etik doğasının ölçülmesi (Fennel ve Malloy, 1999),
otel iĢletmelerindeki servis personelinin etik davranıĢları (KarakaĢ, 2002), otel iĢletmelerinin
pazarlama faaliyetlerinde etik (Ergün, 2005) gibi konular üzerine teorik ve ampirik çalıĢılmalar
yapılmıĢtır.
II. AMAÇ VE METOT
Turizmdeki etik ilkeleri belirtmek ve bu ilkelerin sürdürülebilir turizm geliĢimi için önemini
ortaya koymak bu çalıĢmanın temel amacıdır. ÇalıĢmanın araĢtırma soruları Ģunlardır: 1.Turizmde etik
uygulamalarının ortaya çıkışı sürdürebilirlikle ilişkili midir? 2. Turizmdeki etik uygulamaların turizm
hizmetlerinin niteliği üzerinde bir etkisi var mıdır? AraĢtırma, turizmde etik konusunu ele alan
literatür üzerine yapılan bir değerlendirmedir. Konu hakkında önce kavramsal bir çerçeve çizilmiĢ ve
bu bağlamda sürdürülebilir turizm geliĢimi ile turizm etik ilkeleri ortaya koyulmuĢtur. Sonrasında
örnek oluĢturması bakımından turizm iĢletmelerinde görülen etik dıĢı uygulamaların neler olduğu
amprik çalıĢmalar üzerinden değerlendirilmiĢtir.
III. TURİZMDE ETİK
Turizmin amacı, insanları mutlu etmek, onlara ihtiyaç duydukları refah ve huzuru vermektir.
Turizm faaliyeti, uluslararası boyutta öneme sahip bir endüstri olduğu için, turizmin etik boyutları
önemli bir husus olmaktadır. Seyahat eden milyarlarca insana milyonlarca kiĢi hizmet etmekte ve tüm
bu ziyaretçiler kaliteli ve güler yüzlü hoĢ bir hizmet beklemektedirler. Nitekim turizmde etik değerlere
önem verilmesi hizmet kalitesiyle doğru orantılıdır (Holjevac, 2008: 1038; Demirel, 2009: 25).
Nitekim turizmde birçok konu ve sorun etik uygulamalar ile ilgilidir (Payne ve Dimanche, 1996).
Turizmin sosyo kültürel, ekonomik ve çevresel boyutları birçok karmaĢık etkiye neden olabilmekte;
tüm bu özel durumlar, turizmin etik olarak incelenmesini gerekli kılmaktadır. Bu nedenle,
sürdürülebilir turizmin sağlanmasında turizmdeki tüm paydaĢların birtakım etik sorumlulukları
bulunmaktadır (Fennell and Przeclawski, 2003; Aslan ve Kozak, 2006: 50-51).
BirleĢmiĢ Milletler Dünya Turizm Örgütü (UNWTO), 1999 yılında Santiago’daki
toplantısında komisyonca belirlediği turizm etik ilkeleri taslak metnini oy birliği ile kabul etmiĢtir.
157
görülmektedir (Fennel, 2000). Turizm operatörlerinin etik doğasının ölçülmesi (Fennel ve Malloy,
1999), turizm pazarlamasında etik (Wheeler, 1995), turizm eğitiminde etik (Walte, 1995; Yaman,
2003), turizmde çevresel etik (Holden, 2005), turizm etik modelleri (Fennell, 2000; Fennell ve
Przeclawski, 2003), turizm öğrencilerinin etik değerleri (Ross, 2004a, 2004b) gibi konularda
çalıĢmalar yapıldığı görülmektedir (Aslan ve Kozak, 2006: 50). Turizmde etik (Akoğlan-Kozak ve
Güçlü-Nergiz, 2014), etik kodları ve turizm (Demirçivi ve YeĢiltaĢ, 2015) gibi kitap çalıĢmaları
dıĢında; turizmde etik ilkeleri (Malloy ve Fennell, 1998), otel yöneticilerinin etik konusundaki
yaklaĢımları (SarııĢık vd., 2006), ekoturizm ve etik (Malloy ve Fennel,1998; Fennel ve Malloy, 1999;
Karwacki ve Boyd, 1995), turizm operatörlerinin etik doğasının ölçülmesi (Fennel ve Malloy, 1999),
otel iĢletmelerindeki servis personelinin etik davranıĢları (KarakaĢ, 2002), otel iĢletmelerinin
pazarlama faaliyetlerinde etik (Ergün, 2005) gibi konular üzerine teorik ve ampirik çalıĢılmalar
yapılmıĢtır.
II. AMAÇ VE METOT
Turizmdeki etik ilkeleri belirtmek ve bu ilkelerin sürdürülebilir turizm geliĢimi için önemini
ortaya koymak bu çalıĢmanın temel amacıdır. ÇalıĢmanın araĢtırma soruları Ģunlardır: 1.Turizmde etik
uygulamalarının ortaya çıkışı sürdürebilirlikle ilişkili midir? 2. Turizmdeki etik uygulamaların turizm
hizmetlerinin niteliği üzerinde bir etkisi var mıdır? AraĢtırma, turizmde etik konusunu ele alan
literatür üzerine yapılan bir değerlendirmedir. Konu hakkında önce kavramsal bir çerçeve çizilmiĢ ve
bu bağlamda sürdürülebilir turizm geliĢimi ile turizm etik ilkeleri ortaya koyulmuĢtur. Sonrasında
örnek oluĢturması bakımından turizm iĢletmelerinde görülen etik dıĢı uygulamaların neler olduğu
amprik çalıĢmalar üzerinden değerlendirilmiĢtir.
III. TURİZMDE ETİK
Turizmin amacı, insanları mutlu etmek, onlara ihtiyaç duydukları refah ve huzuru vermektir.
Turizm faaliyeti, uluslararası boyutta öneme sahip bir endüstri olduğu için, turizmin etik boyutları
önemli bir husus olmaktadır. Seyahat eden milyarlarca insana milyonlarca kiĢi hizmet etmekte ve tüm
bu ziyaretçiler kaliteli ve güler yüzlü hoĢ bir hizmet beklemektedirler. Nitekim turizmde etik değerlere
önem verilmesi hizmet kalitesiyle doğru orantılıdır (Holjevac, 2008: 1038; Demirel, 2009: 25).
Nitekim turizmde birçok konu ve sorun etik uygulamalar ile ilgilidir (Payne ve Dimanche, 1996).
Turizmin sosyo kültürel, ekonomik ve çevresel boyutları birçok karmaĢık etkiye neden olabilmekte;
tüm bu özel durumlar, turizmin etik olarak incelenmesini gerekli kılmaktadır. Bu nedenle,
sürdürülebilir turizmin sağlanmasında turizmdeki tüm paydaĢların birtakım etik sorumlulukları
bulunmaktadır (Fennell and Przeclawski, 2003; Aslan ve Kozak, 2006: 50-51).
BirleĢmiĢ Milletler Dünya Turizm Örgütü (UNWTO), 1999 yılında Santiago’daki
toplantısında komisyonca belirlediği turizm etik ilkeleri taslak metnini oy birliği ile kabul etmiĢtir.
157