Page 470 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 470
sil eden, ziyaretçilerin ihtiyaç ve isteklerini karşılayacak durumda bulunan profesyonel tur
rehberleri önemli rol oynamaktadır (Kuşluvan ve Çeşmeci, 2002: 235). Ahipaşaoğlu’na (1999) göre
ise, insanların günlük hayattan sıyrılarak değişik atmosferlerde bulunmalarını ve gezip görmeye
geldikleri bu yeni destinasyonlarda mutluluğa ulaşmalarını sağlamak olduğu düşüncesidir. Yaşanacak
herhangi bir aksaklığın bile turistlerin hayal kırıklığına uğramalarına neden olacağı için havaalanından
başlayarak, ulaşım, konaklama ve rehberlik hizmetlerini yine karşılandıkları noktaya varıncaya kadar
kusursuz bir biçimde sürdürecek organizasyonun büyük bir önem kazandığını vurgulamaktadır.
Turizm endüstrisinin başarılı olması, turizm destinasyonundaki tur rehberlerinin
performansıyla büyük oranda paralellik göstermektedir (Temizkan, 2005: 40-42). Tur rehberlerinin
göstereceği performans, turistin tekrar gelme kararının ve turistik ürünü satın alma kararının
oluşmasında ayrıca tur veya seyahat işletmesinin ve turizm mahallinin imajı üzerinde çok etkilidir. Tur
rehberleri, turistlerin yabancı oldukları, tanımadıkları sosyal çevre olan ev sahibi mekan ile
ilişkilerinde bir denge unsuru özelliğine sahiptirler (Köroğlu vd., 2012:137).
Turizm endüstrisinin başarısı ve turizm destinasyonunun imajı ve bilinirliği için, rehberlerin
kaliteli bir hizmet üretip üretmemeleri çok önemlidir. Fakat turizmde oyuncuları ve ürünleri
birbirinden ayırmak da mümkün değildir. Turizm işletmelerinin müşteri odaklı tasarlanmasında,
pazarlama verilerinin toplanmasında ve ürünlerin satışında, tur rehberlerinden faydalanılmaktadır
(Çolakoğlu, Epik ve Efendi, 2010: 142). Tur rehberi, bir bakıma müşteri ile işletme arasında köprü
görevi görmektedir (Leclerc ve Martin, 2004: 184). Genellikle turistler bir sorun yaşadığında, bunu
direk işletme ile paylaşmak yerine ya tur paketini satın aldıkları seyahat acentasına ya da rehberleriyle
paylaşmaktadır. Dolayısıyla rehberler hem işletme gözüyle hem de turistlerin gözüyle
değerlendirmede bulunabilmektir. Bu açıdan gidilen destinasyonlardaki konaklama işletmelerinin
rehberler tarafından değerlendirilmesi de hizmetin aksamadan sürdürülmesi ve kaliteli olarak
sunulması açısından çok önemli olmaktadır.
Yapılan birçok çalışmada, konaklama işletmelerinin sunduğu hizmetin kalitesi turistlerin bakış
açısına göre değerlendirilmiştir. Ancak daha önce belirtildiği gibi turizm işletmesi ve turist arasında
köprü görevi gören rehberlerin bu konaklama işletmelerini nasıl değerlendirdikleri ile ilgili bir çalışma
rastlanmamıştır. Bu amaçla çalışma alanı olarak seçilen Doğu Karadeniz Bölgesi, son yıllarda sahip
olduğu turistik çekicilikler ve iklimi ile doğa temelli turizm türleri başta olmak üzere birçok turizm
türü açısından (yayla turizmi, kırsal turizm, çiftlik turizmi, kültür turizmi, dağ turizmi, rafting,
ornitoloji, iş turizmi, spor turizmi vb.) önemli turistik destinasyonlardan biri haline gelmiştir. Bölgenin
turizmde gelişmesine bağlı olarak birçok konaklama işletmesi de faaliyete geçmiştir. Doğu Karadeniz
Bölgesinde yer alan konaklama işletmeleri de bazı çalışmalarda turist gözünden değerlendirilmiş
(Kızılırmak, Kaya ve Şişik, 2014, 26-36; Tetik, 2012) fakat rehberlerin bu konaklama işletmeleri
hakkındaki görüşleri üzerine bir çalışmaya rastlanmamıştır.
456
rehberleri önemli rol oynamaktadır (Kuşluvan ve Çeşmeci, 2002: 235). Ahipaşaoğlu’na (1999) göre
ise, insanların günlük hayattan sıyrılarak değişik atmosferlerde bulunmalarını ve gezip görmeye
geldikleri bu yeni destinasyonlarda mutluluğa ulaşmalarını sağlamak olduğu düşüncesidir. Yaşanacak
herhangi bir aksaklığın bile turistlerin hayal kırıklığına uğramalarına neden olacağı için havaalanından
başlayarak, ulaşım, konaklama ve rehberlik hizmetlerini yine karşılandıkları noktaya varıncaya kadar
kusursuz bir biçimde sürdürecek organizasyonun büyük bir önem kazandığını vurgulamaktadır.
Turizm endüstrisinin başarılı olması, turizm destinasyonundaki tur rehberlerinin
performansıyla büyük oranda paralellik göstermektedir (Temizkan, 2005: 40-42). Tur rehberlerinin
göstereceği performans, turistin tekrar gelme kararının ve turistik ürünü satın alma kararının
oluşmasında ayrıca tur veya seyahat işletmesinin ve turizm mahallinin imajı üzerinde çok etkilidir. Tur
rehberleri, turistlerin yabancı oldukları, tanımadıkları sosyal çevre olan ev sahibi mekan ile
ilişkilerinde bir denge unsuru özelliğine sahiptirler (Köroğlu vd., 2012:137).
Turizm endüstrisinin başarısı ve turizm destinasyonunun imajı ve bilinirliği için, rehberlerin
kaliteli bir hizmet üretip üretmemeleri çok önemlidir. Fakat turizmde oyuncuları ve ürünleri
birbirinden ayırmak da mümkün değildir. Turizm işletmelerinin müşteri odaklı tasarlanmasında,
pazarlama verilerinin toplanmasında ve ürünlerin satışında, tur rehberlerinden faydalanılmaktadır
(Çolakoğlu, Epik ve Efendi, 2010: 142). Tur rehberi, bir bakıma müşteri ile işletme arasında köprü
görevi görmektedir (Leclerc ve Martin, 2004: 184). Genellikle turistler bir sorun yaşadığında, bunu
direk işletme ile paylaşmak yerine ya tur paketini satın aldıkları seyahat acentasına ya da rehberleriyle
paylaşmaktadır. Dolayısıyla rehberler hem işletme gözüyle hem de turistlerin gözüyle
değerlendirmede bulunabilmektir. Bu açıdan gidilen destinasyonlardaki konaklama işletmelerinin
rehberler tarafından değerlendirilmesi de hizmetin aksamadan sürdürülmesi ve kaliteli olarak
sunulması açısından çok önemli olmaktadır.
Yapılan birçok çalışmada, konaklama işletmelerinin sunduğu hizmetin kalitesi turistlerin bakış
açısına göre değerlendirilmiştir. Ancak daha önce belirtildiği gibi turizm işletmesi ve turist arasında
köprü görevi gören rehberlerin bu konaklama işletmelerini nasıl değerlendirdikleri ile ilgili bir çalışma
rastlanmamıştır. Bu amaçla çalışma alanı olarak seçilen Doğu Karadeniz Bölgesi, son yıllarda sahip
olduğu turistik çekicilikler ve iklimi ile doğa temelli turizm türleri başta olmak üzere birçok turizm
türü açısından (yayla turizmi, kırsal turizm, çiftlik turizmi, kültür turizmi, dağ turizmi, rafting,
ornitoloji, iş turizmi, spor turizmi vb.) önemli turistik destinasyonlardan biri haline gelmiştir. Bölgenin
turizmde gelişmesine bağlı olarak birçok konaklama işletmesi de faaliyete geçmiştir. Doğu Karadeniz
Bölgesinde yer alan konaklama işletmeleri de bazı çalışmalarda turist gözünden değerlendirilmiş
(Kızılırmak, Kaya ve Şişik, 2014, 26-36; Tetik, 2012) fakat rehberlerin bu konaklama işletmeleri
hakkındaki görüşleri üzerine bir çalışmaya rastlanmamıştır.
456