Page 472 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 472
ili odanın resmi sitesinden alınıp öncelikle tek tek tüm üye rehberlere mail gönderilmiştir. Odaya
kayıtlı 13 profesyonel turist rehberi ilgili anketi yanıtlayıp faks ve mail yoluyla geri dönüş
sağlamışlardır. Maile dönüş yapan diğer 7 kişi ise, artık bölgede çalışmadıklarını ve yardımcı
olamayacaklarını bildirmişlerdir. Mail yolu ile yanıt alamadığımız diğer rehberler İle ise tekrar telefon
yoluyla iletişime geçilmiştir. Ancak çalışmaya katılma konusunda telefon yolu ile ulaşılan
rehberlerden de olumlu bir yanıt alınamamıştır.

Anket soruları hazırlanırken (Esen,2011; Bulut, 2011:396;Öztürk ve Seyhan, 2005:175)
çeşitli kaynakların ölçeklerinden yararlanılmıştır. Ayrıca ölçek oluşturulurken bölgede aktif olarak
görev yapan iki tur rehberinin de görüş ve önerileri dikkate alınarak bazı düzenlemelerde
bulunulmuştur. Düzenlenen anket, 6 ana başlık altında 39 boyuttan oluşmaktadır. Konaklama
işletmesinin ve personelin hizmet kalitesini ölçmek adına hazırlanan bu anket; “Konaklama Yapılan
Otellerin Genel Hizmet Düzeylerinin Değerlendirilmesi”, “Otellerin Giriş ve Çıkış (Check-in/Check-
out) Hizmetlerinin Değerlendirilmesi”, “Otellerin Genel Alanlarının Değerlendirilmesi”, “Konaklama
Hizmeti Standartlarının Değerlendirilmesi”, “Yiyecek ve İçecek Hizmetlerinin Değerlendirilmesi” ve
“Personel Kalitesinin Değerlendirilmesi” başlıklarından oluşmaktadır. İstenilen anket sayısına
ulaşılamaması nedeniyle analizler kısıtlı kalmıştır, bu nedenle katılımcıların belirlenen bu kriterler
hakkındaki görüşlerine frekans analizi yöntemiyle ulaşılmaya çalışılmıştır.

BULGULAR

Trabzon Bölgesel Rehberler Odasına bağlı rehberlerin 13’ünün geri dönüşüyle elde edilen
anketlerin analiz edilmesi sonucunda aşağıdaki bulgulara ulaşılmıştır.

A. Konaklama Yapılan Otellerin Genel Hizmet Düzeylerinin Değerlendirilmesi
Rehberlerce tur sırasında konaklama yapılan otellerin genel hizmet düzeylerine ilişkin
değerlendirmelere bakıldığında, toplamda 4 kriter belirlenmiştir. Otellerin mimarisinin yöre ile
uyumunu ölçmek amacıyla belirlenen ölçeğe, 8 katılımcı çok kötü ve kötü olarak belirtmiştir. Bu da
yaklaşık % 61,6 gibi bir oranla yöre mimarisi ile uyumsuz işletmelerin varlığının rahatsız edici
boyutlara ulaştığı söylenebilir. 5 rehber ise, ne iyi ne kötü olarak yanıt vermiştir. Genel olarak
bakıldığında, düzenlenen turlar, Doğu Karadeniz Bölgesi ağırlıklı olarak doğa temelli turizme hitap
ettiği için, turizm işletmelerinin de bunu göz önünde bulundurarak mimari özellikleri taşıyacak şekilde
yapılması gereklidir. Daha geniş kapsamlı değerlendirilecek olursa, ilgili yönetimlerin ve belediyelerin
buna bir standart getirmesi ve yönlendirmesi yerinde olabilir.

Otellerin dış görünüşünün temiz ve bakımlı olması ile ilgili kritere ise, 3 rehber kötü, 6 rehber
‘ne iyi, ne kötü’, 4 kişi ise iyi olarak belirtmiştir. Yaklaşık %46,2 gibi bir oranla otellerin dış
görünüşünün orta rehberde düzeyde olduğu dikkat çekmektedir. Özellikle doğaya dayalı turizmin

458
   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477