Page 606 - Stk 2015 Bildiriler E-Kitap
P. 606
mısır ekmeği‟ cevaplarını vermiĢlerdir. Bu yanıtlar, içerik analizine göre menülerde en çok yer
alan yemeklerle kısmen uyumludur. Turistlerin en çok ilgi duydukları yiyecekler arasında mısır
ekmeğinin yer alması ilgi çekici bir bulgudur. Mısır ekmeği, incelenen menülerin sadece 5‟inde yer
almaktadır. Gerçekte ise, mısır ekmeği hemen her restoranda bulundurulmaktadır. Bu sonuç,
restoran sahiplerinin menülerini oluĢturma konusunda nelere dikkat edeceklerini bilmedikleri
Ģeklinde yorumlanabilir.
Bir katılımcı, yerli turistlerin yöresel yemekleri tatmak istemekle birlikte, alıĢık oldukları
tatları arayanların da çoğunlukta olduğunu ifade etmiĢ, bölgeye Ortadoğu ülkelerinden gelen
turistlerin ise yöresel tatlara ilgilerinin olmadığını, daha çok et yemeklerini tercih ettiklerini
belirtmiĢtir. Aynı katılımcıya göre, özellikle Güneydoğu Anadolu Bölgesi‟nden gelen turistler,
Karadeniz Bölgesi‟nin yemek kültürünün kendi damak tatlarına uymadığını ifade etmektedirler. Bu
ifadeler, Ayder‟de et ürünlerinin menülerde kendilerine neden bu denli büyük bir pay bulabildiğini
açıklar niteliktedir.
Bir diğer katılımcı ise, turistlerin „hamsili pilav‟, „hamsili ekmek‟ gibi yöresel tatlara ilgi
gösterdiklerini, ancak bu tür yemeklerin ertesi güne bekletilmesi mümkün olmadığından, satıĢ
garantisi olmadan sunumunun yapılmasının mümkün olmadığını belirterek, bu tarz yemeklerin
ancak önceden sipariĢ üzerine piĢirilebildiğini söylemiĢtir. Bu veri, Aslan vd.‟nin (2014) NevĢehir
yöresi yemeklerini ele aldıkları araĢtırmanın sonuçları ile uyumludur. Onlara göre; “Bölgenin
yemeklerinin yapıldığı gün satılması gerekmekte, [yemekler bir sonraki gün için]
saklanamamaktadır. Bu nedenle yöresel yemek iĢletmeler açısından önemli bir gelir kaynağı olarak
da değerlendirilmemektedir.” (Aslan vd., 2014: 7). AnlaĢıldığı üzere, ertesi güne kalamadığı için
atılmak zorunda kalınan yemekler, o yemekten elde edilen kârı götürmekte ve iĢletmelerin bu tür
yemekleri tercih etmemeleri sonucunu doğurmaktadır. Ġki araĢtırmanın da ortaya koyduğu sonuca
göre, restoranlar, yöresel yemeklerin arzı için satıĢ garantisi aramaktadırlar. Restoranlara bu
konuda yardımcı olabilecek iĢletmeler, paket tur düzenleyen seyahat acenteleri olabilir. Acenteler,
kiĢi sayısı ve talep edilen yöresel yemekler gibi bilgileri önceden vererek, restoranları
yönlendirebilir, bu sayede yöresel yemeklerin turizmde daha fazla yer bulabilmelerine yardımcı
olabilirler. Bahsedilen ideal durumun, günümüz piyasa Ģartlarında gerçekleĢme düzeyi tartıĢmaya
açık bir konudur.
3. En çok Kar Getiren Yemek Türleri
Katılımcılara hangi yemek çeĢitlerinin daha çok kazanç sağladığı sorusu yöneltilmiĢtir.
Alkollü içki satıĢı yapan ve asıl gelirini ızgara çeĢitlerinden sağlayan restoranlar da dâhil olmak
üzere, katılımcıların bu soruya genel yaklaĢımı, yöresel yemeklerin daha kârlı olduğu yönündedir.
Bir katılımcı bu durumun nedenini; “yöresel yemekler daha çok sebze malzemeli yemekler, et
592
alan yemeklerle kısmen uyumludur. Turistlerin en çok ilgi duydukları yiyecekler arasında mısır
ekmeğinin yer alması ilgi çekici bir bulgudur. Mısır ekmeği, incelenen menülerin sadece 5‟inde yer
almaktadır. Gerçekte ise, mısır ekmeği hemen her restoranda bulundurulmaktadır. Bu sonuç,
restoran sahiplerinin menülerini oluĢturma konusunda nelere dikkat edeceklerini bilmedikleri
Ģeklinde yorumlanabilir.
Bir katılımcı, yerli turistlerin yöresel yemekleri tatmak istemekle birlikte, alıĢık oldukları
tatları arayanların da çoğunlukta olduğunu ifade etmiĢ, bölgeye Ortadoğu ülkelerinden gelen
turistlerin ise yöresel tatlara ilgilerinin olmadığını, daha çok et yemeklerini tercih ettiklerini
belirtmiĢtir. Aynı katılımcıya göre, özellikle Güneydoğu Anadolu Bölgesi‟nden gelen turistler,
Karadeniz Bölgesi‟nin yemek kültürünün kendi damak tatlarına uymadığını ifade etmektedirler. Bu
ifadeler, Ayder‟de et ürünlerinin menülerde kendilerine neden bu denli büyük bir pay bulabildiğini
açıklar niteliktedir.
Bir diğer katılımcı ise, turistlerin „hamsili pilav‟, „hamsili ekmek‟ gibi yöresel tatlara ilgi
gösterdiklerini, ancak bu tür yemeklerin ertesi güne bekletilmesi mümkün olmadığından, satıĢ
garantisi olmadan sunumunun yapılmasının mümkün olmadığını belirterek, bu tarz yemeklerin
ancak önceden sipariĢ üzerine piĢirilebildiğini söylemiĢtir. Bu veri, Aslan vd.‟nin (2014) NevĢehir
yöresi yemeklerini ele aldıkları araĢtırmanın sonuçları ile uyumludur. Onlara göre; “Bölgenin
yemeklerinin yapıldığı gün satılması gerekmekte, [yemekler bir sonraki gün için]
saklanamamaktadır. Bu nedenle yöresel yemek iĢletmeler açısından önemli bir gelir kaynağı olarak
da değerlendirilmemektedir.” (Aslan vd., 2014: 7). AnlaĢıldığı üzere, ertesi güne kalamadığı için
atılmak zorunda kalınan yemekler, o yemekten elde edilen kârı götürmekte ve iĢletmelerin bu tür
yemekleri tercih etmemeleri sonucunu doğurmaktadır. Ġki araĢtırmanın da ortaya koyduğu sonuca
göre, restoranlar, yöresel yemeklerin arzı için satıĢ garantisi aramaktadırlar. Restoranlara bu
konuda yardımcı olabilecek iĢletmeler, paket tur düzenleyen seyahat acenteleri olabilir. Acenteler,
kiĢi sayısı ve talep edilen yöresel yemekler gibi bilgileri önceden vererek, restoranları
yönlendirebilir, bu sayede yöresel yemeklerin turizmde daha fazla yer bulabilmelerine yardımcı
olabilirler. Bahsedilen ideal durumun, günümüz piyasa Ģartlarında gerçekleĢme düzeyi tartıĢmaya
açık bir konudur.
3. En çok Kar Getiren Yemek Türleri
Katılımcılara hangi yemek çeĢitlerinin daha çok kazanç sağladığı sorusu yöneltilmiĢtir.
Alkollü içki satıĢı yapan ve asıl gelirini ızgara çeĢitlerinden sağlayan restoranlar da dâhil olmak
üzere, katılımcıların bu soruya genel yaklaĢımı, yöresel yemeklerin daha kârlı olduğu yönündedir.
Bir katılımcı bu durumun nedenini; “yöresel yemekler daha çok sebze malzemeli yemekler, et
592